Inlägg från: Sirelisse |Visa alla inlägg
  • Sirelisse

Planera dop

Ska döpa min son den 27/6. Han kommer då att vara 4 månader. Behöver hjälp med tips och idéer med allt från inbjudningskort till tackkort och däremellan.

Kyrka är bokad och programmet där så gott som klart.
    Vi har bokat församlingslokalen som har en stor trädgård och planerar att grilla lite mat samt bjuda på kaffe och tårta.

Vi räknar med ca 50 vuxna och 30 barn, på ett ungefär och har tänkt oss fiskdamm för barnen.

I övrigt har vi ingen aning om tex var man hittar fina inbjudningskort, bordsdekorationer etc...

Blir glada för alla tips och idéer

• Svar på tråden Planera dop
  • Sirelisse

SaraEu:

Vi kommer att ha vårt dop i samband med den ordinarie gudstjänsten så det enda extra som blir är att vi kommer att gå fram till dopskålen (heter det så?) sjunga psalm 791, "Du vet väl om att du är värdefull", läsa Fader Vår, sedan utför prästen dopakten och en av våra gudmödrar (vi har två) tänder vår sons ljus, efter det sjunger vi gemensamt Olle Adolphssons "Det gåtfulla folket". Sen är vi klara. Vi tyckte att det passade oss bra att ta det såhär enkelt och sångerna passar oss bra.

Vad har du valt för inbjudningskort?
    Kommer ni att skicka tack-kort och i såfall hur ser de ut?

• Sirelisse

Ska kolla upp fujis tack-kort, sitter just nu och klurar på just "tack för uppvaktningen i samband med vår sons födelse".
    Dom på Åhléns, menar du dom som är helt blanka och som finns i verkligen ALLA färger? Använde dem i samband med vår trolovning och känner att det är dags för något annat i samband med sonen. Fast det är klart, jag skulle ju helst vilja ha guld men det går knappast mannen med på

Har funderat på att göra tårta själv, en sån som ser ut som ett tåg med lok, vad tror du om det?

• Sirelisse

SaraEU:
    Shit, jag har inte ens tänkt på kläderna.... Dags att börja göra det nu

Däremot har jag bokat en fotograf som kommer för att ta bilder från kyrkan och efterfesten. Vi kommer även ha en "fotohörna" där det finns en gästbok för alla att fylla i samt möjlighet till att ta bilder familjevis. Det tror jag kan bli roligt för Samuel när han blir stor att ha.

• Sirelisse

När här kommer vi ingen stans alls. Samuel blir 1 månad idag o är så snuvig att ingen av oss kan sova om nätterna. Ska försöka kolla lite i helgen när maken också är hemma

• Sirelisse

SaraEu:

Näe jag tror inte ni behöver att ett tryckt program till era gäster men jag rekomenderar att ni har ett uttänkt upplägg ifall att det är några av gästerna som kanske vill hålla tal, ifall det blir någon slags aktivitet etc.
    Isåfall kan det vara bra att ha en i förväg uttänkt ordning som man följer.

Men är det mest närstående brukar det mesta lösa sig av sig själv.

Här har inte mycket blivit gjort i helgen, Samuel är fortfarande mycket snorig, ska tack och lov till bvc imorgon, kanske dom har något som hjälper, och mannen fick rycka in och jobba idag så jag är kvar på samma ruta som förut.

Har funderat lite på kläder, vad tror du/ni om sjömanskostym på Samuel efter kyrkan?

• Sirelisse

Forever love:

Jag söker också bra tips på blommor och dekorationer, säg gärna till om du hittar nåt bra

Mimamima:
    Färgtema låter bra, ska klura lite på om jag kan använda ditt koncept på nåt sätt till vårt dop...

• Sirelisse

smulan87:

Ja, jag har också tittat på liknande servetter, tycker de är så söta, visst borde de också räknas som dekorativa...

• Sirelisse

Vad har ni andra önskat er i dop-present till era barn?
    Här är det ett rätt så högt tryck från omgivningen på vad vi önskar oss, inte så lätt att veta när Lillen inte ens är 5 veckor ännu...

Nån som har några förslag?

I övrigt rullar det mesta på här och jag har fått in tips på en fin tårta som är i form av en nalle med barnets namn på alt. en tårta med dopklänning och skor på ovansidan. Kanske ska jag överge min idé om ett tåg med lok och vagnar?

Än sålänge är varken kort, kläder, dekoration etc spikat men nu har jag iaf hittat några idéer vilket känns bra.

Hur går det för er andra?

Svar på tråden Planera dop