Inlägg från: Viktorsmamma |Visa alla inlägg
  • Viktorsmamma

Planera dop

vi ska också döpa den 27/6! fast hemma dop då och sonen kommer vara hela 8månader då vi ville vänta och ha de i vår sommarstuga i midsommar blomster och sol!

präst är bokat för vår del och har skrivit klart inbjudningarna men inte skickat de än.
    om ALLA kommer blir vi ca 60 pers totalt. var av ca 18 barn tror jag det blir.

maten blir troligen hemmagjord smörgårdstårta, kaffe/te/läsk och kaka typ.. ej färdigt än.

vi har än ingen aning om mer än så...

hur har ni "planerat" program för er del? så kan vi dela med oss, då jag är riktigt dålig på detta.

vad ska man ha för psalmer=S

så mycket planering för så lite!{#lang_emotions_tongue_out}

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

dopskål/dopfunt samma sak=)

vi har köpt kort på Åhléns bara ljusblåa och skrivit ut från datorn vår egna textformulering + sen skrivit till vilka de är förhand och våra namn i slutet för hand med. kuverten och korten finns på kontor på åhléns finna i alla färger till och med GULD!

ska kolla upp lite mer om psalmer + sånger men "fader vår" och " du vet väl om att du är värdefull lär ju bra! den sista vet jag inget om tyvärr. men ska kolla vad de är.

vi kommer skicka tackkort. troligen från www.fujidirekt.se där vi köpte tackkort för uppvaktelsen för vår son då han föddes. var hur fina som helst. de finns där som tackkort då man kan välja egenbild utformning och skriva personligtext. man får med kuvert till korten då man köper.

våra gudföräldrar (min bror + hans fru) har vi inte bestämt ännu vad de ska göra men de blir väl antingen bära sonen eller tända ljus.

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-03-25 09:32:30 följande:
    Ska kolla upp fujis tack-kort, sitter just nu och klurar på just "tack för uppvaktningen i samband med vår sons födelse". Dom på Åhléns, menar du dom som är helt blanka och som finns i verkligen ALLA färger? Använde dem i samband med vår trolovning och känner att det är dags för något annat i samband med sonen. Fast det är klart, jag skulle ju helst vilja ha guld men det går knappast mannen med på Har funderat på att göra tårta själv, en sån som ser ut som ett tåg med lok, vad tror du om det?
    jo de som finns i alla "regnbågens" färger..  annars kan man beställa via internet på någon sida (kommer inte ihåg namnet) där man kan lägga in bilder på barnet skriva som man vill osv.. men var dyrt om jag inte minns rätt.

jo de låter bra! jag vet inte vad de bli för "fika" efter de troliga smörgårdstårtorna min mamma ska göra. men man kommer säkert på någonting. marängtårta kanske? med grädde och massvis med jordgubbar på (min favorit tårta, mammas recept såklart)

vad ska er son ha på er på "efterfesten" och under dopklänningen? det är något jag än funderar på eftersom de kommer vara varmt då.
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-03-26 09:25:58 följande:
    SaraEU:Shit, jag har inte ens tänkt på kläderna.... Dags att börja göra det nu Däremot har jag bokat en fotograf som kommer för att ta bilder från kyrkan och efterfesten. Vi kommer även ha en "fotohörna" där det finns en gästbok för alla att fylla i samt möjlighet till att ta bilder familjevis. Det tror jag kan bli roligt för Samuel när han blir stor att ha.
    okej ja... usch vad mycket det är att tänka på inför dopet!!! man orkar ju liksom inte med riktigt =P

till veckan skickas inbjudningarna ut! så glad över att jag är klar med dom!! så de som ska komma har tid attförbereda ev. ledighet och resor (många har lång resväg)

hur går det för dig Siron med inbjudningarna, kommer ni någon vart?
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-03-27 12:02:21 följande:
    När här kommer vi ingen stans alls. Samuel blir 1 månad idag o är så snuvig att ingen av oss kan sova om nätterna. Ska försöka kolla lite i helgen när maken också är hemma
    åh trist... viktor blev 5månader igår och han var sjuk förra helgen och är rosslig nu, men sover bättre nu om nätterna.. hoppas förkylningen släpper!

jag tror nog inte vi ska ha några speciella Psalmer, då vi ska ha hemma dop, så känns de som ett val man kan göra att skippa psalmer kanske sjunger 1 under hela akten och då tex. "du vet väl om att du är värdefull" som är den som jag gillar mest.

sen kanske att man sjunger "Idas sommarvisa" som är riktigt mysig också..

eftersom de ska vara hemmadop här, ska man göra något speciellt program tror du/ni? där det står ordningen på allt man ska göra?
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

ska man önska sig saker med? ojoj:P
    det enda jag vet att jag vill att min son ska få är den skeden med klocka upp till på "skedsidan" och på baksidan namn + datum han föddes! den har vi fått i vår släkt.. och jag vill att han ska få den med=) sen så har ja ingen aning om vad man ska önska sig.. roligt det man får egentligen bara

vi skickade ut inbjudningarna i måndags! så nu väntar man spänt på hur många som kommer!

inga svar ännu dock men de har ju till 4 maj på sig att meddela!

dekorationer till bord funderar jag att åka till storstan och gå på panduro! nån som har tips på om deras grejer är bra?

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

ja precis.. usch nej jag känner nu, gästerna väljer nog fina presenter så de får bestämma allt man får är nog bra!

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

vi ska också ha vita pappersdukar  som jag kommer skriva "viktor" på med stora bokstäver ( har mallar från Panduro )  kanske lite överiga baby tryck som man inhandlar också på panduro då de har mycket fint där!

men vi kommer köra enkelt eftersom vi har hemmadop endast släkt kör vi på papperstallrikar.. då vi inte alls har mycket porslin i sommarstugan och känner inte för att köpa nytt till 30-40 pers "bara för att"  så så enkelt blir det =)

blommor blir väl mycket sommar blomster, kanske lite kransar då grannen jobbar delvis med att göra blomster anordningar till bröllop och diverse saker.

inbjudningarna gjorde vi i ljusblått med dataskrift på, men våra signaturer skrivna ner till förhand

tackkorten tar vi en bild på honom i klänningen som vi framkallar, köper kort med hål i så man kan fästa bilden sen skriva invändigt tex:

Tack för silverskeden
    Emma & Amanda

Sara Mats Viktor

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-04-15 07:40:24 följande:
    Hur kommer ni att göra med dom som blir gudföräldrar/faddrar?Kommer dom att få någon present från barnet eller er eller räcker det med äran att få detta hedersuppdrag?Vi funderar på att ge våra två gudmödrar var sitt stort, inramat foto på LillenHar sett dessa böcker som barnets farmor/mormor fyller i om sin uppväxt och ger i present till barnet, någon som önskat sig sådana? Det krävs ju en hel del från givaren. Har säkrat upp en sådan av mormor men har det lite svårare med farmor som inte är så jätteduktig på svenska och känner sig mycket osäker på stavning. Ska försöka att uppmuntra henne att fylla i en ändå
    vet inte riktigt hur vi gör med våra gudföräldrar/faddrar.. om man ska ge dem något.. ett kort på killen ska dom få iaf i en snygg vitram med lite mönster osv på (de är besatt av vitt)

men ska man ge någonting mer?=S
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

vi som har hemma dop då, tar prästen med sig sådant fadderbrev från kyrkan då eller hur blir de då? :S

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

Siron:

hur många blir ni nu på dopet?
    vad blir de för mat osv?

fårr koll på de mesta än?

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

Siron:

vi har skickat inbjudningarna och blev som tur var inte många, men valde att bar bjuda släkt till dopet och rätt många kunde inte komma pga. lång resväg (60-70mil eller mer) så de flesta som inte kommer skickar ändå present till killen =)
    men vi blev 29st varav 8 barn BARA tror jag dock ett par stycken som inte svarat ännu..

det blri vita pappersdukar med tryck på, hade tänkt skriva med stora bokstäver från enda kortsidan till andra sonens namn + mellannamn. sen göra lite småtryck med bilar eller annat, allt med vanlig vattenfärg.

vi kör enkelt med papperstallrikar, plastglas men riktiga bestik + koppar till kaffet/te. ska köpa backar med dricka typ loka lättöl cola fanta osv. sen kaffe te til fikat.
    blir nog mat pajer, och lite annat plockmat här då min mamma+min mormor ska laga maten. sen marängtårta med jordgubbar på + småkakor jag bakar!

-kan man frysa in kakor redan nu till dopet? hur blir dom då när man plockar fram dem? hårda eller blir dom lite mjuka som dop var när dom gjordes?

eftersom vi ska ha hemma dop så måste vi ordna lite på tomten med! med parkering osv. men främst sätta upp pinnar + nät ner mot en ravin vi har i slutet av tomten som iaf är 70-75 graders lutning neråt med stenar ris osv i då det är barn som kommer vilja leka på tomten. sen måste vi också göra skyltar vid infarter så alla hittar dit då de ligger lite i skogen {#lang_emotions_tongue_out} och två skyltar på vår väg på tomten till trafikanter där som uppmanar att sakta ner pga. barndop, då de är 70väg men de flesta kör 80-90 på den där lilla jävla grusvägen.. usch och inget staket har vi!

vi har också kvar:
    -finslipning av mat o fika
    -övrig utsmyckning av tomten då vi har hemma dop.
    -vår klädsel + sonen till efteråt!
    - skyltar att sätta upp vid vägarna.

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Siron:

jag har mallar med bokstäver som är ca 1½-2DM X 1DM inköpt på Panduro för 69kr om jag inte minns helt fel. där de är alla bokstäver från A-Ö + siffror. så får se vad jag skriver.

kommer troligen använda en målarsvamp så det blir svampmålning. enklast för att få det snyggt tror jag.. ska prova i förväg innan så de inte blir skit fult. Annars kan man säkert bara måla med en pensel som är ca 2cm bred med färg för att få sin egna stil.

resterande trycksaker ska jag köpa på panduro också. men har inte varit in till stockholm än.. där panduro finns för mig.. men blir väl snart då jag måste på babyproffsen med!

tror nog du kan göra det i förväg! bara du vet hur långa borden är så all text syns när duken ligger på borden! jag vet inte de än då jag inte sett borden vi ska få låna! så måste vänta ett tag men såfort jag vet måtten på borden så ska jag göra trycket sen låta de torka och rulla ihop duken igen så det är lättare att ta med sig då vi har ca 60 mil till stugan där dopet ska va och vi åker dit 1 vecka innan!!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Siron:

okej ja men de är ju smart att göra allt så tidigt som möjligt då!! jag ska åka till min mamma med sonen om 1½ vecka troligen och då ska vi planera all mat och dela upp hur och när vi gör det!!

men mockarutor som du kallar dem, här kallar vi dem snoddas de ska min syster få baka för hon är suverän på att baka dem!! sen ska jag göra kolasnittar och små cookies med vitchoklad/nonstop på, riktigt goda är de! sen gör min mamma en gooood marängtårta i långpanna med grädde lite jordgubbar mellan maränglagren sen grädde på + MASSA jordgubbar!!

så fikat är klart! bara maten som ska finslipas nu! man måste göra lite "neutralmat" här då jag vet att 3 av barnen är riktigt kräsna när de gäller mat! så blir lite enkla recept så alla blir mätta!!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Siron:

klart du kan! de ska ju va med nonstop men sist gjorde vi med vitchoklad! blev en höjdare de med, prova de du vill som känns gott till garnering!

125g margarin
    3dl socker
    2 ägg
    2tsk vaniljsocker
    4½dl vetemjöl
    1dl kakao
    1tsk bakpulver
    1tsk salt
    1 liten påse nonstop

1. sätt ugnen på 175grader.blanda maragrin, socker ägg och vaniljsocker i en skål med elvisp el. i en matberedare så att de blir en krämigsmet.

2. blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt. rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Blanda. häll ut på mjöladbänk. arbeta och rulla degen till en rulle skär i ca 35 bitar.

3. lägg ut kakorna glest på plåtar med bakplåtspapper. kakorna kan flyta ut lite. placera ca 3 nonstop på varje kaka. grädda kakorna i ca 12 minuter (jag gräddar i 10minuter mjukare och godare då{#lang_emotions_wink} ) låt svalna på ungsgaller.

ja jo de är ju en bit bort, men värt det! mina föräldrar bor där uppe så de kan förbereda mycket.. men sambon har 1 vecka på sig att fixa tomten och parkering. saken är att jag fyller 20 den 22juni så mycket inför.. sen fyller min pappa dan innan dopet.. så blir mycket den veckan!!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-05-06 07:23:10 följande:
    SaraEu:Tack! Ska testa dina kakor i helgen, mums!
    gör de så får du säga vad du tycker!!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

bra att kakorna blev bra, de med nonstop blir nog populära bland barnen och även de vuxna..

nästa vecka åker jag hem till min hemstad med sonen och ska diskutera dop med mamma, planera mat osv..

men blir nog massa pajer, kanske något annat med.  och mammas hemma gjorda marängtårta med grädde och jordgubbar, kärleksmums och småkakor! =) borde nog räcka! sen läskbackar med loka, dricka, lättöl och kaffe/Te =)

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

Siron:

maten är bokad!min mamma bakar all mat, syster och min mormor bakar kakor fikabröd och vi köper tårtorna troligen. och vi fixar resten av de små detaljerna!

köpte min klänning förra veckan. sambon vet jag inte? nån snygg kortärmad skjorta kanske ochn nått till? usch vad vet jag.. vet du vad din sambo ska ha? sonen blir väl nått enkelt som matchar oss bra! med sina snygga nya vita skor.

prästen möter vi då vi kommer upp.. nu känns de bara som att någonting kommer gå snett!! varför vet jag inte!!

hur går de för er med allt annat?

Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma
    Sirelisse skrev 2009-05-29 10:59:19 följande:
    SaraEu:Härligt att de mesta är klart!Och att du hittat din klänning!Här satsar jag på att leta kläder då jag är ny opererad och har tid att gå på stan. Min make kommer troligen att bära en ljusgrå kostym med antingen en vit skjorta och slips som matchar oss andra, eller blå skjorta och matchande slips. Kavajen kommer förmodligen att hänga över stolen efter tiden i kyrkan.Är fortfarande på jakt efter en ljus sjömanskostym till Lillen men har som sagt inte ens hunnit starta min jakt på riktigt. Kollade lite i helgen som var men fann inget intressant och klänning till mig så också svårt ut då de flesta som jag sett ser mer ut att passa in på stranden än i kyrkan. Var hittade du din?
    jadu.. blir svårt.. får se vad sambon får ha på sig och vad lillen ska ha!

hittade min på lindex! 299;- vit "skrynklig" med smala band.

http://www.lindex.com/se/Product/Product.aspx?id=3215126&styleid=3215118&path=3403475;3215210;3232566;3563771;9654 

se om länken funkar!
    Viktor 26/10-08
  • Viktorsmamma

Siron: haha ja precis!!!

tror vi ska sjunga Idas sommarvisa + någon psalm.. måste börja tänka på de med!!

tur är behöver inte vi ordna så mycket själva..

Viktor 26/10-08
Svar på tråden Planera dop