Inlägg från: Sirelisse |Visa alla inlägg
  • Sirelisse

Planera dop

Vi vill inte heller ha små halsband, silverskedar eller saker i tenn.

Sagoböcker är en bra idé !

• Sirelisse

Har sett jättefina spargrisar där man kan få barnets namn och datum påskrivet

Stolar och bord med barnets namn på (såklart i barnstorlek) är ett annat tips jag fått på presenter.

• Sirelisse

Nu har vi iallafall bestämt oss för vita pappersdukar med en lingrön duk i form av löpare överst.
    Blåklockor, blåklint och prästkragar i vaser på borden.

Inbjudningskort i lingrönt som en bekant skriver för hand eftersom hon är duktig på calligrafi.
    Hon kommer även att göra våra tack-kort.

Porslinet kommer att vara klassiskt vitt och servetterna har vi ännu inte bestämt oss om.

Hur går det för er andra?

• Sirelisse

Hur kommer ni att göra med dom som blir gudföräldrar/faddrar?
    Kommer dom att få någon present från barnet eller er eller räcker det med äran att få detta hedersuppdrag?

Vi funderar på att ge våra två gudmödrar var sitt stort, inramat foto på Lillen

Har sett dessa böcker som barnets farmor/mormor fyller i om sin uppväxt och ger i present till barnet, någon som önskat sig sådana? Det krävs ju en hel del från givaren. Har säkrat upp en sådan av mormor men har det lite svårare med farmor som inte är så jätteduktig på svenska och känner sig mycket osäker på stavning. Ska försöka att uppmuntra henne att fylla i en ändå

• Sirelisse

SA25:

-Foton på er son som gästen kan ta med sig hem
    -Stenar som du sprayfärgar i vilken färg som helst
    -Något av det som ni kommer att äta tex kakor med färgat strössel eller
    sallad till maten, ofta är det man äter minst lika dekorativt som blommor
    eller liknande
    -Gamla fina leksaker blandat med nya (men om det är många bord som
    ska dekoreras kan det bli svårt att hitta tillräckligt många)
    -Små paket i presentpapper som matchar övrig dukning,

• Sirelisse

Skulle vilja ha tips på hur man enkelt kan göra följande;

-Egna etiketter till flaskor, skulle vilja ha sonens namn och datum på läskflaskorna som kommer att stå på borden när gästerna kommer
    -Hur man gör en banderoll, med sonens namn på som vi kan hänga upp i lokalen
    - Var köper man ballong-gas så att ballongerna är svävande
    -Var hittar man en clown eller trollkarl som kan underhålla barnen?

Andra roliga tips för hur vi pyntar vår lokal eller underhåller barnen tas gärna emot

• Sirelisse

SaraEu:

Hur går det för er?

Vi har inte världens koll ännu men det börjar ta form.
    Kommer att skicka ut inbjudan om ca 2 veckor och räknar med ungefär
    60 vuxna och 25 barn som det ser ut nu. Hoppas verkligen att inte alla kommer för i så fall blir vi ca 100 vuxna och 50 barn. . . . . .

-Dukningen är klar, vita papperdukar och lingrön löpare också den i papp. Vitt klassiskt porslin. Blåklockor och prästkragar i vaser. Har beställt fina servetter med tryck.
    -Fiskdamm och lekhörna är under planering. Har lyckats leja 1 lektant och har 2 på kroken
    -Fotohörna med fotograf är klar. Minnesbok är beställd, som gästerna får fylla i i samband med fotograferingen. En sida för bild och en sida för text
    -Önskelista nästan klar.
    -Meny: libanesisk plockmat som svärmor gör + Grillad kyckling med 2 kalla såser och sallad
    Tårtan är fortfarande inte klar, eller om det blir jordgubbar....?
    Småkakor och muffins som jag redan börjat baka och fryst. Muffinsen kommer att få en glasyr och blått strössel på.

Det som är kvar är just,
    -finslipning av mat o fika
    -övrig utsmyckning av lokal ex banderoll, ballonger, serpentiner?
    -vår klädsel
    -lekhörna och aktiviteter för barnen ex. tipspromenad
    -Ev övriga detaljer som fina flasketiketter

• Sirelisse

SaraEu:

Hur gör du trycken på pappersdukarna? Tar det lång tid, kan man göra det i förväg?
    Låter som en smart ide som blir fint på dopet

Jag gör dessa nu och lägger i frysen. Blir jättebra när man plockar fram dom, har testat i förväg för säkerhets skull...

Mockarutor , glasyren dagen innan
    Muffins, glasyren dagen innan
    Citronsockerkaka i avlång form
    Kladdkaka

När det är 4 veckor kvar börjar jag med småkakorna som håller sig fint om dom förvaras torrt och svalt. Jag kommer att göra

Chokladsnittar
    Kolasnittar
    Syltsnittar (görs sist)

Eftersom jag har en handledsoperation inbokad 9/6 och kommer att ta bort stygnen ifrån den 3 dagar innan dopet vill jag ha så mycket som möjligt gjort i förväg.

Min mamma och moster finns i närheten och kan hjälpa mig med det mesta i förväg och dagen innan dopet kommer min svärmor och hjälper till hon också.

• Sirelisse

SaraEu:

Dina cookies låter goda och dekorativa, är de enkla att göra?
    Kan man få receptet kanske? (ber snällt )

Vi kommer att ha pannkakor med sylt och glass alt grillspett med köttbullar och korv till de små som får sitta vid barnbord.
    Glass med grädde, strössel, sås och maränger till efterrätt så att de får ta som de vill, och de lär dom nog göra. . . . .

Låter trixig med så långt till platsen för dopet, krävs mycket planering. Men det låter som en underbart härlig trädgård!

• Sirelisse

Har fått inbjudningskorten.
    Nån som vet nån bra sida med mall där man kan skriva ut adresslappar till kuverten?
    Har en sax som klipper snygga kanter och tänkte använda mig av färgat skrivarpapper som jag snyggt klipper ut med den formade saxen och klistrar på vita kuvert.

• Sirelisse

SaraEu:

Kakorna blev asbra, tack för receptet!
    Nu har jag fått nys om en vit kladdkaka med strössel på toppen, kan vara nåt till barnbordet, ska testa när jag får tid.

• Sirelisse

SaraEu:
    Hur har det gått för dig?
    Här står allting stilla med en man som jobbar mer än vanligt och för mig som har mer ont i handen än vanligt,,, 13 dagar kvar till operation,,, har fortfarande inte ens börjat leta efter kläder till familjen att ha på oss. Hmmm,,,,

• Sirelisse

SaraEu:

Härligt att de mesta är klart!
    Och att du hittat din klänning!

Här satsar jag på att leta kläder då jag är ny opererad och har tid att gå på stan.
    Min make kommer troligen att bära en ljusgrå kostym med antingen en vit skjorta och slips som matchar oss andra, eller blå skjorta och matchande slips. Kavajen kommer förmodligen att hänga över stolen efter tiden i kyrkan.

Är fortfarande på jakt efter en ljus sjömanskostym till Lillen men har som sagt inte ens hunnit starta min jakt på riktigt. Kollade lite i helgen som var men fann inget intressant och klänning till mig så också svårt ut då de flesta som jag sett ser mer ut att passa in på stranden än i kyrkan. Var hittade du din?

• Sirelisse

HejHoppDå:
    Härligt att höra att det blev lyckat
    Hur gjorde du med hjärttemat?
    Nåt bra tips från ditt lyckade dop som vi andra kan applicera?

• Sirelisse

SaraEu:
    Vilken fin klänning!
    Ska spana efter en lika dan i helgen på stan.... Tur att vi inte går på varandras dop så att det är ok att härmas

• Sirelisse

Har kommit på att jag vill ha en "kiosk" där barnen kan hämta sin mat och efterrätt. Tänkte ta kartongpapp som jag målar och sätter i en dörröppning som tak o botten med öppet för en lucka där man lämnar ut/hämtar sin mat. Vad tror ni? Kommer det att funka eller finns det ett smartare sätt att göra detta på?

Tanken är att ju mer barnen har att göra desto roligare kommer det att bli för dom

• Sirelisse

Moder07:
    Hos oss är det såhär;
    Befrielsebön läses av prästen
    Tackbön av mig och min make, han på sitt modersmål och jag på mitt
    Bibelläsning är oftast prästen om ni inte har något som ni i familjen kommer att läsa.
    Vi har 3 psalmer o 1 solosång.
    I programmet har jag markerat det som församlingen ska sjung/läsa med (F) före och prästens med (P).
    Tex

Procession

(F) Psalm
    Psalmens text

(P) Inledningsord

Tackbön läses av Samuels förädrar
    (F) Amen

Solosång av Samuels moster

(P)Evangeliet om Jesus och barnen
    (P) Namnfrågan
    (P) Befrielsebön

Trosbekännelsen
    (F) Och sen har jag skrivit ner hela texten på Trosbekännelsen

Dophandlingen
    (P) Förbön

(F) Psalm
    Psalmens text

(F) Fader vår

(P) Välsignelsen

(F) Psalm
    Psalmens text

Postludium

Kan inte svara på om man gör olika eller likadant med syskonens dop.
    Hoppas att jag varit till någon hjälp

Svar på tråden Planera dop