• Lime08

Vår 3,5 månaders son matvägrar!

Min som är drygt 3 månader och vi kämpar med precis samma problem. Han blev sjuk för snart en månad sedan och ända sedan han "tillfrisknade" så har han ätit dåligt. I vanliga fall både ammar jag och ger flaska och båda har fungerat fint. Nu vill han varken det ena eller det andra och mina dagar går också åt till att kämpa med att få i honom mat så att han inte ska gå ner för mycket. Idag provade jag dock med att byta till större hål på nappen - det verkar fungera något!

Har svårt att tänka mig att denna aptitlöshet "bara" beror på en fas. Låter på många av er andra (samt styrker även mina egna misstankar) att det (även) har samband med sjukdom. Min son har sedan han "tillfrisknat" fortfarande rosslat och hostat en del var morgon. På dagarna sedan ingenting. är det någon annan som gått igenom detta och fått hjälp som kan tipsa/hjälpa???

• Lime08

Hej!

Jag har lite nya "teorier" sedan förra inlägget! Fick tipset om Sova Hela Natten-kuren (Anna Wahlgren) av en vän. Läste boken och började fundera på om det är så att sonen äter så dåligt pga att han sover dåligt (vaknar konstant nätterna igenom, äter de tre första gångerna - resterande gånger vaknar han bara och har svårt att somna om). Han har tidigare inte heller haft några rutiner på dagarna utan jag har försökt lägga honom när han verkat trött.

Så vad jag gjorde för tre dagar sedan var att göra upp ett schema med exkta tider på när han ska äta (var 3:e timme) och sova. Dessutom har jag börjat ge smakisar av havregröt kl 17 då han verkar tycka att det är roligare än både bröstmjölk och ersättning (det senare vägrar han nästan alltid ta). Nattetid är tanken att han inte ska få någon mat alls. Första natten fick han dock flaskan EN gång- blev dock aldrig upplyft ur sängen. Sov dåligt den natten också. Men i natt vaknade han bara EN ENDA gång mellan kl 20.30 och 6.00!!! Detta var 23.30. (Detta är alltså något som ALDRIG hänt förut!!!)

Jag har haft en liten ramsa som jag sagt till honom var kväll när han ska sova. Denna ramsade jag i natt och det tog inte mer än 2 min innan han sov som en stock igen. Och i morse åt han mycket bättre än han gjort den senaste månaden. Fortfarande alldeles för lite - men med tanke på hans intag var jag sueprnöjd! Väntar mig ett rejält bakslag ikväll - men börjar ändå tro på att det är just detta han behöver: strikta rutiner gällande mat och sömn och ingen mat nattetid (han blir 4 mån om en vecka) för att han ska börja äta bättre. Så nu kommer jag att fortsätta kämpa på!

Själva Sova Hela Natten-kuren har jag alltså inte genomfört på honom - än....

Vad har ni andra för erfarenheter av sambandet mat/sömn?

Svar på tråden Vår 3,5 månaders son matvägrar!