• Fiviva

vi är så dumma.. försäkringar.

När jag väntade min son tog jag trygghansas vänta barn försäkring.
    När han föddes i v 33 så slog jag bort alla såna saker som hade med det dagliga bestyret att göra.
    Min man stannade hemma från jobbet och vi tappade lite pengar där.
    har så här i efterhand hört att man kan få tillbaka pengar just pga den försäkringen.
    Är lite bitter att ingen upplyste oss om det.
    vi spenderade 4 veckor på neo.

När vi fick vår dotter låg jag inne 7 dar innan hon kom. sen 4 efter snittet.
    hade även vänta barn försäkring med henne.
    är det någon som har någon aning hur det där funkar.
    Nu är det ju som det är. och jag antar att man inte kan komma 2 år senare ju just det jag glömde.. :0P

Fick ni tillbaka någon ersättning?
    Det jag kommer ihåg att vi fick var att ta ut tillfällig föräldrarpenning under tiden vi låg inne.

• Svar på tråden vi är så dumma.. försäkringar.
  • SABL
    Fiviva skrev 2009-03-21 20:56:27 följande:
    När jag väntade min son tog jag trygghansas vänta barn försäkring. När han föddes i v 33 så slog jag bort alla såna saker som hade med det dagliga bestyret att göra. Min man stannade hemma från jobbet och vi tappade lite pengar där. har så här i efterhand hört att man kan få tillbaka pengar just pga den försäkringen. Är lite bitter att ingen upplyste oss om det. vi spenderade 4 veckor på neo. När vi fick vår dotter låg jag inne 7 dar innan hon kom. sen 4 efter snittet. hade även vänta barn försäkring med henne. är det någon som har någon aning hur det där funkar. Nu är det ju som det är. och jag antar att man inte kan komma 2 år senare ju just det jag glömde.. :0P Fick ni tillbaka någon ersättning? Det jag kommer ihåg att vi fick var att ta ut tillfällig föräldrarpenning under tiden vi låg inne.
    Jag tror att barn och ungdomsförsäkingen tygghansa har kan jag ta ut belopp på upp till 3år senare. Ring och kolla hur det är med väntabarn försäkringen. Trygghansa har varit bra att göra med tycker jag.
  • cloudberry79

Man har bara en viss tid på sig att begära ersättning, men ni kan ju prova? Jag hade TH vänta barn och fick ersättning för tiden på neo. Det var några hundralappar iallafall, täckte en del av extrakostnaderna för att bo långt hemifrån.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Fiviva

Jag förstår att det inte är personal/psykologens sak att informera om men det hade varit jätte bra.
    Man hade som en del annat att tänka på den första tiden.

• Katarina76

Vi hade Trygg-Hansas Vänta barn-försäkring (den man betalar för jmf gravidföräkringen) och kommer att få 200kr per dag lillan var inskriven på neo, även helgdagar. Vi fick info om detta på neo av kuratorn där och försäkringsbolaget har sagt ok. Kriteriet är att man passerat v. 26(?) tror jag.

• Dahlia

Jag hade trygg hansas vänra barn försäkring och fick ut pengar när jag låg inne på sjukhus när jag var gravid och för de dagar jag låg på BB.
    Vet inte om det var från vänta barn försäkringen eller min sjukförsäkring som täckte detta...

Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • Frila2

Vi hade THs väntabarn-försäkring som börjar gälla i v 26. Dottern föddes i v 28 och när hon äntligen kom hem så ringde vi TH och 5 dagar senare fck vi nästan 13000 kr på vårt konto.
    Jag förstår helt vad du menar men kuratorns ansvar är att hjälpa till med försäkringskassan mm men hon har inget ansvar för att ta upp era vanliga försäkringar och börja prata om dem. Man får tyvärr ha koll själv på de försäkringar man skaffar. Men, som de andra sagt, ring och fråga. Du kan inte får mer än "nej, det är försent" om det skulle vara så.  

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Dahlia skrev 2009-03-23 08:08:44 följande:
    Jag hade trygg hansas vänra barn försäkring och fick ut pengar när jag låg inne på sjukhus när jag var gravid och för de dagar jag låg på BB.Vet inte om det var från vänta barn försäkringen eller min sjukförsäkring som täckte detta...
    Om det var ersättning för dina dagar på sjukhus så var det din sjukförsäkring eftersom väntabarn-försäkringen endast gäller barnen eller ersätter mamman vid dösfall eller vanprydande ärr.
    Väntabarn-försäkringen är den som kostar 1050 och mammabarn-försäkringen är den som är gratis. Den ger ingen ersättning för neotid.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • systersandra

Sjukförsäkringen ger ingen ersättning för neotiden eftersom den täcker DIN sjukdom och inte ditt barns.
    Man måste ha en tilläggsgravidförsäkring för att få ersättning för sjukhustiden,det räcker inte med gratisförsäkringen.Trygghansas väntabarn ger 200 kr per dygn om ditt barn ligger på neonatalen.
    Det är sant att kuratorn inte tar upp privara förs'kringar,de har ingen kunskap om dem,endast vilken hjälp man kan få från fk.
    Det är ju tråkigt att man inte tänker på att man kan få ersättning från försäkringen.
    jag glömde själv bort detta för flera år sedan när min son låg på sjukhus i fem dagar.hade barnförsäkring men "glömde" att kontakta försäkringsbolaget.
    Med en barnförsäkriing får man ju 400 kr per dygn.
    Går ju inte att ringa fem år senare och säga att man glömde.
    Hur lång tid man kan hävda ersättning efteråt vet jag inte.Flera år är nog tveksamt.
    men ringa och fråga kan man ju alltid göra.

Svar på tråden vi är så dumma.. försäkringar.