Nougat skrev 2009-03-22 17:14:25 följande:
Om man tex är biolog så hjälper det inte om man har doktorerat och har hur många poäng som helst om alla poäng är i tex ekologi för ska man undervisa i biologi så krävs att man även har "vit biologi" dvs fysiologi, cellbiologi och mikrobiologi. Jag har själv mer än 120p i ett huvudämne men lärarutbildningen kräver att jag ska läsa mer bredd eftersom mina poäng är inom samma område. Jag stötte på det problemet när jag talade med studievägledare om att jag ville läsa till geografilärare för där har de också krav på breddning.
Aha... ok, då är jag med dig! tack för informationen.
Jag trodde ett slag att du syftade på att man skulle ha 15-poängskurser i alla möjliga ämnen och därmed ha bredd... sorry om jag missförstod.
Jag har tyvärr stött på rektorer på gymnasiet (!) som tyckt att det varit fantastiskt bra med den "bredd" som lärare för t ex mellan- och högstadiet har när de undervisar i svenska och SO (vilket i sig är re, hi, sh och ge) och det senare visar sig att de inte har ett enda poäng i flera av ämnena.
Enligt gamla lärarprogrammet så krävdes i regel 60p (tre terminer med c-uppsats) i respektive ämne, förutom svenskan, franskan (tyska/spanska) och samhällskunskapen som krävde 80p (men utan krav på d-uppsats). Jag vet inte ens om du behövde skriva c-uppsats i dessa ämnen?
Bara i engelska fanns krav på en magisterexamen. 80p med d-uppsats i antingen litteraturvetenskap eller lingvistik.
Med tanke på att den nya regeringen vill uppmuntra flera nivåer av lärare där man tex med en doktorsexamen eller fil.mag skulle kunna ha ett särskilt ämnesansvar, så borde det nu vara läge för en lärarstuderande att se till att skriva uppsatser på så avancerad nivå som möjligt.
Det borde vara möjligt att ta examen enligt de nya direktiven bara kompetensen är den rätta.
Förhoppningsvis kommer fördjupade kunskaper i respektive ämne löna sig för oss lärare....
Förlåt TS om jag hamnade lite OT.