• Gojtan

Hård i magen!

Hej!

Jag undrar om ni har några tips på hur man på ett skonsamt sätt kan få fart på tarmsystemet? Jag har aldrig i hela mitt liv varit hård i magen så det här är nytt för mig. Några plommon hjälpte tyvärr inte. Kaffe mår jag illa av, har testat te pga att tein och koffein ska kunna sätta fart på rörelserna där nere. Men icke! Promenader hjälper inte heller. Någon bra idé? Vad ska man undvika för att inte bli hård i magen?

Tack för svar!
    Kram

• Svar på tråden Hård i magen!
  • lino77

Prova att ta ett par teskedar kokosfett i teet! Det kan driva på ordentligt och smörjer tarmarna, och innehåller dessutom nyttigheter som laurinsyra.
    (det kanske låter lite konstigt, men det smakar absolut inget)

• Emmylou

Hej!

Jag var i din sits för någon vecka sedan. Hade inte fått gå på toa på 3 dagar (graviditet och järntabletter ojne vojne)... Jag köpte Resource katrinplommonjouice på Apoteket. Ca 3 timmar senare hände det grejer! Riktigt bra effekt. Sen har det funkat okej. 3-pack kostar drygt 40 kr.

Värt att testa! Lycka Till.

• kokos

KIWI! Trodde aldrig det kunde hjälpa men det var perfekt! Dessutom c-vitaminer som hjälper till att ta upp järnet {#lang_emotions_wink}

• GullpuckotMe

katrinplommon eller vad de heter.

• Mien

Jag har alltid varit hård i magen, så lite erfarenhet har jag av det. Jag har blandat i 1 msk linfrö i yoghurten varje morgon och oftast kväll också. Det har hjälpt mig och så får man i sig omega 3 på köpet. När jag blev gravid så blev det värre och jag gick inte på toa på många dagar. Min BM rekommenderade "inolaxol" som finns att köpa på apoteket. Det har blivit mycket bättre, men jag kan inte gå varje dag fastän jag äter linfrö också. Lycka till!!!

• Gojtan

Tack snälla alla för alla bra tips! Ska genast bege mig till Apoteket och handla! Kram

• froooken

Jag sitter med samma problem.. fast jag kan gå på toaletten varje dag men det är STENhårt..

Jag spricker sönder varenda gång och det rinner blod i toaletten..rädd att få hemorrojder, om jag inte redan fått det?

Sprickorna som blir får ju liksom aldrig läka då jag går på toaletten varenda dag..

Vet inte vad jag ska prova.. äter katrinplommon, katrinplommonpure, linfrö, knäckebröd (funkade från början men inte längre) Jag är i vecka 19-20 nu och jag vet inte om jag fixar att ha det såhär i 20 veckor till.. man gruvar ju sig för att gå på toaletten då det gör så ont.. och sen har jag kramper och väldigt ont hela dagen efteråt..Lagom tills de börjar lugna ner sig med smärtan så är det dags för nästa toabesök.. ja.. ni fattar..

Har hört att man ska försöka låta bli medel som man tar genom munnen.. men har funderat på laktulos och sånna cilaxoral droppar som gamlingarna får ta vid förstoppning.. men det är ju som inte förstoppat heller.. då jag kan gå varenda dag..

Ursäkta, vilket långt skitsnack de blev nu...

• Mien

froooken: Min BM sa att "inolaxol" var bra eftersom inte magen vänjer sig vid medlet. Det står på förpackningen att det går bra att äta när man är gravid. Jag tar det 2 gånger om dagen, men man kan ta upp till 3 gånger/dag.

Svar på tråden Hård i magen!