Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Nu är det ju inte alltid så att bara för att man tycker att det är kul att handla lite dyrare saker till sina barn så tycker man att andra som väljer de billigare allternativen är dåliga på något sätt.

Jag själv har fyra barn, de två första så var jag tvungen att ha det så billigt som möjligt för vi hade ingen bra ekonomi.
    Med de två äldre så har jag haft turen att ha en stabil och relativt bra ekonomi därför har jag kunat unna mig glädjen att handla bara sånt jag gillar, ja för jag blir glad av det.

Jag tycker att jag är en lika bra mamma nu som jag var med de två älsta, prioriterar barnen och att de har det bra men som sagt nu kan jag handle det jag tycker är finast, inte vad nån annan har gillat och sen låtit mina barn ärva.

Ja tycker att det är bättre att man är lite ödmjuk och respekterar varandras val och om nån tycker att det är kul med speciella märken, varför inte tycka att det är okej och inte se ner på den och försöka tänka att alla gillar olika saker {#lang_emotions_dreamer}

• vampyria2
    Fiviva skrev 2009-03-22 10:09:09 följande:
    Men är märkes kläder är"finare" kläder bara för att dom kostar mer pengar? Jag tror inte jag hade börjat köpa märkes kläder/saker om jag hade mer pengar
    Nja om det var det jag skrev du menar så har du nogg inte förståt riktigt vart jag ville komma {#lang_emotions_dreamer} Vad jag menar är att jag kunde köpa just sånt som jag tycker är fint och vackert. Nu är jag extremt förtjust i P.OP kläderna och handlar helst de, men det är för att jag tycker att de är finar. Hade jag tyckt att H&M var finast hade jag köpt där.
    Vad jag menar är att man inte behöver tro att man är bättre än andra och se ner på andra bara för att man väljer att handla lite dyrare kläder {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    misstristess skrev 2009-03-22 23:34:33 följande:
    Barnen själva verka överleva både det ärvda och det som inhandlats i andra hand. Mina söner har klarat sig utmärkt och har idag inga minnen om vad de hade på sig eller vad det var för märke på vagnen. Hela köphysterin verkar vara mer för föräldrarnas skull än för barnens. Tänk på vilka små monster ni skapar. Snart nog kommer de att bli riktigt dyra i drift och dessutom väldigt medvetna om vad de har på sig. Har man då redan vant dem vid dyra märken och alltid nya prylar så får man snällt fortsätta med det.
    Hmm små monster?? Najs inställning {#lang_emotions_undecided}
    Tror säker att de har klarat sig utmärkt, det gjorde även mina älsta, men vet du jag uppfostrar min yngsta på samma sätt som de även om de har kläder som jag har köpt själv och även om det är lite dyrare märken. Som sagt barn bryr sig inte om sånt och tror knappast att min 6 åring har en anning om vad hennes kläder kostar och vilka märken de har.
    Visst är det för min skull jag köper dessa kläder, jag gillar att se mina barn i kläder som jag gillar och har valt själv till dem.

Kan ju även påpeka att min älsta hade en period då hon ville ha bara märkse kläder, väldigt dyra sånna och då är hon ändå den som längst levde med en mamma som var ensamstående och inte hade så mycket pengar. Jag tror inte att det har med det att göra utan mer med vilka vänner de skaffar sig.

Ja jag kommer nog att alltid köpa nya saker till dem när de behöver nått, är det fel med det och varför skulle de inte vänka sig vid det? Vi har råd och jag räknar med att vi kommer att ha det framöver också. Men det betyder inte att de får allt de pekar på. Sen så får de faktsitk jobba sig till vissa saker de behöver, jag ger som sagt inte dem allt de vill ha, det handlar om att lära barnen pengars värde och det kan man göra utan att handla det billigaste jämt {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    nollåtta skrev 2009-03-23 00:13:30 följande:
    Könsmärka? Jag som tycker POP har bra kläder oavsett om man är pojke eller flicka. Ingenting hänger ju uppe efter kön, endast efter ålder. För övrigt handlar jag både secondhand och nytt. Vagnen var det dyraste vi köpte, men å andra sidan har vi använt den dagligen i snart 17 månader så det får väl anses som bra.
    Håller med till fullo{#lang_emotions_dreamer}

Sen är det så jäkla farligt om kläderna är könsbundna?  Jag tycker att det är lite löjligt att tjejer inte får vara tjejer och killar killar, faran blir när man stoppar barn från att villja he tex kill kläder även om de är tjejer, då reagerar jag mer än att det just finns kläder som är riktade till ett visst kön.
  • vampyria2
    vittra skrev 2009-03-23 08:57:30 följande:
    Vissa klarar sig säkert utmärkt och växer upp med en bra attityd kring pengar, konsumism och materialism. Men många gör faktiskt inte det, just pga den attityd du visar. Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis! Jag har sett det med mina egna ögon med brorsans ungar, visst de är enormt väluppfostrade så det är inte det som är problemet. Men hur de ser på produkter! Det är helt fruktansvärt att höra 6-åringen kommentera något "vad är den där värd? vart köpte du den? jaha, ja vi köpte en för si och så, fast det var på rea" bla bla. Eller 10-åringen, som när han går in i ett rum inte ser hur rummet ser ut öht utan hur mycket allt i rummet eventuellt kostar, om det finns några dyrgripar eller märkesvaror, något att anmärka på osv. Jag har åtskilliga gånger blivit helt shockad när han tex utbrister "men gud vad mycket kuddar, det där måste vara jättedyrt!" öööh, va??? Det är en myshörna med filtar och kuddar, man kan ju tro att folk ska tycka att det ser mysigt ut, men nej här ser vi allt i pengar! Jag sa att det inte kostat många ören eftersom jag sytt kuddarna själv liksom filtarna som är köpta på metervara vid rea och sedan sytt till Eller när han hade köpt en svindyr ljusstake till pappan i födelsedagspresent, vi råkar ha nån prydnadsgrej ur samma serie varpå han självfallet var tvungen att fråga ut oss om vart vi köpte dem och vad de kostade. Vi bryr oss inte ett skit, vi köpte dem för många år sedan i göteborg, har absolut ingen aning om vad de kostade eller ens om det var rea... nä då blev det lite jobbigt för honom för då kunde han inte jämföra, men hans ljusstake hade minsann kostat si och så! Jag tycker nog att man ska vara mer vaksam över vilken attityd till pengar, ekonomi och märkesvaror man visar sina barn! Lär sig barnen att det bara är det dyra som är ok, så får man nog väldigt materialistiska ungar! Samtidigt är det dessa ungar som i allra högsta grad kommer bidra till den ökade konsumismen, prylar till förbannelse utan syfte och mening, bara skapade behov från marknaden, gäller givetvis även kläder!
    Snälla du min älsta är 17 år, alltså nästan vuxen. Hon vet pengars värde och inte tusan springer hon omkring och jämför vad saker kostar. Varför tror du att du vet att det påverkar mina barn?? Inte säger jag till dem "den här jackan har jag köpt för si och så mycket pengar"  de har inte en anning.
    Nu när mina två älsta är 15 och 17 så får de handla sina kläder själva, de får barnbidraget. Är det något speciellt de vill ha så får de jobba i hopp till det.  Ingen av dem är speciellt otacksamma eller ser ner på folk som inte har det lika gott ställt som vi har.
    Jag lär mina barn att ta hand om varandra och att det är viktigt att se insidan och inte utsidan på mäniskor.
    Bara för att din bros barn är på ett visst sätt så betyder det inte att alla barn är så {#lang_emotions_dreamer}

Men jag tror att saker som är lite dyrare oftast har bättre kvalite och håller bättre, desutom så har de bättre andrahandsvärde och då får man ju till baka en del pengar om man inte vill ha det kvar sen och det är ju ganska ekonimiskt.

Jag har så svårt att förstå att ni som väljer att handla det som är billigare ser ner på oss som inte väljer den vägen, varför tror ni att just er väg är den rätta?

Jag handlar nästan uteslutande varor som är miljömärkta och rättvisemärkta, jag skänker pengar varje månad och har fyra fader barn, mina barn är involverade i dem och de vet att man ska ta hand om dem som har det sämre...hoppas att alla som väljer en annan väg respekterar min väg och slutar sätta sig på höga hästar och trycka ner mig och mina barn bara för de val vi gör, vi skadar ingen annan {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2

Vittra du skrev " Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis!"  det reagera jag på och hur ska jag tolka det om inte som om du pratar om just mig och mina barn?

Du har gjort ett val och står för det, vad bra och kanon för dig. Men vad förmedlar man till sina barn om man visar ett sånt förakt för människor som har gjort ett annat val. Jag respekterar att du inte vill stå för konsumtion och de val du gör, så varför kan inte du respektera mitt val?

Du pratar om vad konsumtionen och samhället, vet du att det behövs för att ge folk arbete, för att dra in skatt m.m  Konsumtion är bra för samhället så varför inte ställa upp för sina med människor så att alla kan få det bättre?

Nej gör dina val som gör dig nöjd och låt andra göra de val som gör att de mår bra. Det målet jag och de flesta har är att uppfostra glada lyckliga barn och alla gör det på sitt sätt och borde få göra det utan att andra ser ner på dem, så länge de inte gör sina barn illa {#lang_emotions_dreamer}

• vampyria2
    Diva skrev 2009-03-23 10:31:14 följande:
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte? För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa! Och det går inte att skapa behov som inte finns...
    Jaa dagen bästa inlägg, ja tusan hela trådens {#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    vittra skrev 2009-03-23 10:48:42 följande:
    Som jag skrev så föraktar jag inte människorna, men det var tydligen också lätt att missuppfatta? Det är systemet jag ogillar. Och vaddå, ja jag har gjort val, men det har väl du också? Vad bra för dig..? Eller? Jag har aldrig påstått att jag inte respekterar dina val. Och vad svamlar du om i slutet då, som att mitt mål INTE är att uppfostra glada och lyckliga barn? Öh... det tänker jag inte ens kommentera!
    Hmm är det nån som missuppfattar så är det ju faktiskt du, verkar ganska arg på allt och alla {#lang_emotions_dreamer}

Det sista jag skrev var just att DU och de flesta vill uppfostra glada lyckliga barn och gör det på det sättet de tror på, alla har rätt att göra som de vill och man kanske inte ska döma andra bara för att de gör andra val än en själv {#lang_emotions_dreamer} Menade absolut inte på det viset du uppfattade det hela.

Du låter väldigt nervärderande och som om vi som väljer att köpa dyrare saker förstör för våra barn, det reagerade jag på, skönt att du respekterar de val andra gör.
  • vampyria2
    nollåtta skrev 2009-03-23 15:04:19 följande:
    Ja det verkar ju lite konstigt. Inte ens POP hemsida är uppbyggd på det sätt du beskriver, så det måste nog röra sig om ett lokalt fel på den ort där du huserar.
    Ja tänke det samma, de har ju lagt upp det efter ålder och inte kön, jätte konstigt att inte alla affärer har det  så{#lang_emotions_dreamer}
  • vampyria2
    lokisse skrev 2009-03-23 15:43:36 följande:
    jag tror väll inte att mamma far bestäma deras kläder hela livet... som sagt det är avintresseoch inte för att vara elak jag fragar.
    Nej men barnen i vilket fall mina vill ha goda råd och tycker om att ha mig med när de handlar...sen så vet de att då blir det alltid lite mer för jag kan inte låta bli att handla åt dem {#lang_emotions_dreamer}

Fast åter igen så får mina älsta jobba i hop till kläder, smink, bio m.m  Jag vill inte att de ska tro att man kan få allt serverat.
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.