Inlägg från: Fiviva |Visa alla inlägg
  • Fiviva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

Föräldragrupper, mammor på stan, all denna jämförelse om vem som lagt ut mest pengar på den senaste skötväskan.
    Klubben för inbördesbeundran för dom som har samma dyra vagn.
    Små barnen som ställs ut som små modeller i dom senaste dyra märkeskläderna som är vansinnig dyra om man tänker på hur kort tid man använder dem.
    Råkar man då ha en gammal ryggsäck och inte bryr sig så mycke om utseende och märke utan bryr sig om den praktiska funktionen blir man utskrattad.
    fick frågan vad har du för vagn då?
    jag svarade. Den har 4 hjul och rullar framåt.

varför denna hysteri?
    Fick även frågan av en bekant som väntade sitt första barn med mig.
    "vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Vadå märke på mitt barn??
    Jo jag har en gucci barn.. eller ett tommy hilfiger barn..
    (jag med tanke på att jag inte ens vet hur man stavar märkerna så kanske ni märker att jag inte bryr mig så mycke.
    Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?
    Har jag ett sämre barn och ett dummare barn för att jag inte väljer att klä mitt barn i de senaste modet och som åker i den dyraste vagnen?
    Kanske bara är jag som stör mig på detta??
    Oftast så struntar jag att bry mig alls men när det dyker upp såna dumma frågor så kan jag inte låta bli att ifrågasätta.

• Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.
  • Fiviva

anne h skrev 2009-03-22 09:13:26 följande:

Finns tvärtom också.. de som skryter om hur lite deras kommande barn kostat, de är minst lika rabiata.. så för en som ligger någonstans mittemellan så har man inget att komma med.
    Haha har jag aldrig tänkt på att det kan vara tvärtemot också.
    ungefär som den vanliga om förlossning.
    har du haft en tuff så har den du pratat med oftast haft en mycke tuffare.
    har du haft en lätt så är den du pratar med oftast gjord för att föda barn det sa bara plupp haha
  • Fiviva

Men är märkes kläder är"finare" kläder bara för att dom kostar mer pengar?
    Jag tror inte jag hade börjat köpa märkes kläder/saker om jag hade mer pengar

• Fiviva
    ls66 skrev 2009-03-22 10:08:40 följande:
    "Men varför har alla saker som är runt om barnet idag blivit så mycke viktigare än barnet i säg?" Förstår inte varför allt ska vara så svart och vitt, om vissa har intresse för vilka kläder sitt barn har så låt dom ha det, det behöver ju inte betyda att dom tycker att deras barn är bättre än ditt, eller, varför ta åt sig på det sättet? Vissa kan ju ha köpt kläderna begagnat? Sen om vissa har det som samtalsämne kanske inte betyder att dom vill skryta? Jag är en sån som köper kläder som jag tycker är snygga, Sen så är märket inte lika viktigt. Varför ska inte mitt barn få samma behandling utan att vissa tycker att det sticker i deras ögon? Sen så behöver ju inte märkeskläder kosta mycket mer än vad kläder gör på dom stora klädkedjor. Märkeskläder köper jag enbart på rea, jag skulle aldrig få för mig att köpa det till ord pris. Det där ang en ny vagn, ja varför lägga ut pengar på en ny vagn när man kan köpa en begagnad, Det är ett av bevisen på att den sk hysterin är lika mycket åt andra hållet. Jag parera med att jag tycker att fokusen nu tiden är för mycket på vad andra gör/har på sig och om det inte passar in i ens egen bild så vill man få det till något negativt och drar till alldeles för lätt med att dom inte bryr sig lika mkt om barnet.   Nu vill jag bara poängtera att jag varken är för eller emot, jag ville bara flika in med att allt är inte svart och vitt. Låt andra vara/göra vad dom känner är bäst, och sluta bry er/ta åt er så mkt
    Nej det har du alldeles rätt i saker behöver inte alltid vara svart eller vitt.
    Men jag tar inte åt mig att mitt barn skulle vara dum eller sämre än något annat barn. utan det var mer en hypotetisk fråga.
    Man blir ju bedömd efter sitt yttre som äldre barn /tonåring och för att inte tala om vuxen.
    Måste man verkligen börja på en gång.
  • Fiviva
    vampyria2 skrev 2009-03-22 12:43:43 följande:
    Nja om det var det jag skrev du menar så har du nogg inte förståt riktigt vart jag ville komma Vad jag menar är att jag kunde köpa just sånt som jag tycker är fint och vackert. Nu är jag extremt förtjust i P.OP kläderna och handlar helst de, men det är för att jag tycker att de är finar. Hade jag tyckt att H&M var finast hade jag köpt där. Vad jag menar är att man inte behöver tro att man är bättre än andra och se ner på andra bara för att man väljer att handla lite dyrare kläder
    Okey det är lätt att missförstå när man snabbläser ser jag nu. .
  • Fiviva
    phridan skrev 2009-03-22 19:19:01 följande:
    Ja förstår att folk med dålig ekonomi köper begagnat och billigt... Då har dem kanske inget val... Jag förstår även folk med god ekonomi som köper dyraste och finaste sakerna!! OM jag hade ett konto som det fanns ofattbart mycket pengar på så skulle jag självklart köpa det jag tyckte vad snyggt och modernt! Varförs ska man trascha ner sig om man inte behöver liksom ?? Känns ju dumt att dem med god ekonomi skall gå på "myrorna" bara för att liksom.. Själv köper jag kläder jag tycker är snygga till min son. Oftast blir det Kappahl, eller H&M.. Jag personligen gillar inte PoP.s kläder, för mycket ränder och färger... Jag ÄLSKAR Lindex plyschbyxor! Vagnen för oss var viktig! Vi ville ha en snygg och stilren vagn som representerade oss som familj. Vi klär oss fint, fixar håret och vill då självklart itne komma med en fallfärdig barnvagn, det kan förstöra hela ens egen stil anser jag. Vi köpte en svart vagn från Kronan. (och vet du TS, den går även bakåt... vilket inte din verkar göra enl. ditt inlägg!) Så var och en får göra som dem villl.. Huvudsaken tycker jag är att barnen är hela och rena, samma sak med dess kläder. :)
    *Skrattar* säger du det.. jo när jag tänker efter så går min vagn också bakåt ;0P
  • Fiviva

Busfröken blir mamma skrev 2009-03-22 18:50:49 följande:

Ts: någon kanske frågar vilken vagn ni har valt för att de vill ha råd och tips om den funkar bra då man har NOLL koll när man själv aldrig köpt vagn. Kanske är det en ärlig fråga som du bemöter ganska arrogant genom att svara att den har si och så många hjul. MVH//
    Nja just vid det tillfället disskuterades alla olika vagnar dom hade och jag fick frågan i min tur.
    Den vagnen har jag fått ja... hade jag inte fått den hade jag köpt en, men jag är vaken insatt i modeller eller priser vad det gäller vagnar.
    Just denna vagn var en brio.
    Jag vet inte vad den kostade ny eller vilken årsmodell det var på den eller dyl.
    Och istället för att rabbla upp mina icke existerande funktioner så svarade jag att den hade fyra hjul och rullade framåt.
    var aldrig fråga om råd.
    Men ja det hade varit ett jäkligt spydigt svar om man hade varit en sån människa som gillade att svara idiotiskt på råd.
  • Fiviva

Busfröken blir mamma skrev 2009-03-22 18:48:38 följande:

Håller nu på att införskaffa diverse bebisprylar till min bebis som kommer i sommar. Jag försöker att hitta fina lite billigare grejer... men allt jag hittar som jag faller för råkar kosta mer än genomsnittet... och då köper jag det. ´ En skötväska och en vagn osv kommer man att gå runt med under en ganska lång tid och det är väl bra om man trivs med den..precis som jag vill trivas i andra kläder och accesoarer( svårt ord det där*ler) som jag har och använder. Jag är av den övertygelsen efter många år inom förskolan att de lite dyrare kläderna ofta är av lite bättre kvalite och därför kan användas fler gånger...och känska lämnas över i arv till syskon osv. Dyra barnsängar, barnvagnar, barnstolar, babysittrar osv har ett betydligt bättre andrahandsvärde om man köper ett dyrt märke i jämförelse med ett billigare alternativ... alltså mer miljövänligtoch i längden också ekonomiskt. Jag tycker att det osar svensk avundsjuka och jantelag i detta... Tycker att alla skall få göra som de vill och inte bry sig så mycket om vad eller hur andra gör. Ha en trevlig dag alla,
    Nja.. avundsjuka och jantelag vet jag inte...
    Visst lite mer pengar skulle inte skada, men om jag nu verkligen ville ha märkes kläder så finns det att få tag på till rimligt pris begagnat.
    Vad jag menar är inte att alla är idioter som köper dyra prylar. nog kan jag köpa något "märke" om jag verkligen föll för ett plagg.
    utan jag yrkar på de människorna som använder märkerna till skyltning.
    Titta status!!.
    Och ser ner på andra just för att man inte haft en tanke på var som är regelrätt inne och ute just nu.
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.