• Diva

All denna TRAGISKA jämförelsen.

anne h skrev 2009-03-22 09:13:26 följande:

Finns tvärtom också.. de som skryter om hur lite deras kommande barn kostat, de är minst lika rabiata.. så för en som ligger någonstans mittemellan så har man inget att komma med.
    Håller med. Dessa kryllar det av, speciellt i "flashiga, mediakulturella" kretsar i Stockholm. Vagnen ska vara original från -72 i oragne/brun/grön manchester med hårda hjul och så stora att ingen annan får plats på barnvagnsplatserna på bussen, kläderna ska vara ärvda i generationer och morsorna klär sig "trashchic". Kommer någon med en Bugaboo ska det kommenteras högt och tittas snett.
    När jag erättade för någr akollegor att jag sett så fina saker på Bonti blev jag utskrattad och så sa de: "Men snälla du, du kan ju inte handla på Bonti! Hihihi..." Öh, nähä??
    Svenska avundsjukan eller vad är det frågan om? Kan inte folk få lägga sina pengar på vad dom vill. och varför utgå ifrån att man är en bätre ch mer kärleksfull förälder om man klär sina barn i billigare kläder?
  • Diva
    misstristess skrev 2009-03-22 23:34:33 följande:
    Barnen själva verka överleva både det ärvda och det som inhandlats i andra hand. Mina söner har klarat sig utmärkt och har idag inga minnen om vad de hade på sig eller vad det var för märke på vagnen.Hela köphysterin verkar vara mer för föräldrarnas skull än för barnens. Tänk på vilka små monster ni skapar. Snart nog kommer de att bli riktigt dyra i drift och dessutom väldigt medvetna om vad de har på sig. Har man då redan vant dem vid dyra märken och alltid nya prylar så får man snällt fortsätta med det.
    Varför tror du att dina barn inte är medvetna om att de kläs i billigare kläder men samtidigt utgår du ifrån att andras barn som kläs i dyrare kläder är så medvetna om det att de blir "små monster"? Jag tror så små barn skiter högaktningsfullt om de har dyra eller billiga kläder och så länge de är hela och rena ska väll vuxna skita i det också? Vill jag klä min bebis i Ralph Laurent så låt mig göra det!
  • Diva
    vittra skrev 2009-03-23 10:01:33 följande:
    Nej det klart att inlägget skulle missuppfattas, det är ju FL. Jag skrev faktiskt att VISSA klarar sig utmärkt men vissa gör det INTE! Jag påstod aldrig att DINA barn INTE klarar sig, jag nämnde öht inte dina barn i mitt inlägg, det gick ut på att man som förälder överlag bör tänka efter hur man resonerar inför barnen gällande dyra märkeskläder och andra prylar. Vilken attityd förmedlar man till dem? Attityder påverkar ALLTID barnen vilket jag även skriv i mitt inlägg. Och jag tror ju det är rätt svårt när man har den attityden du beskriver att inte överföra den på sina barn, men jag har INTE sagt att just DU gör det! Uppenbarligen har du ju uppfostrat dina barn bra, så varför ta åt dig?Och angående att se ner på dem som handlar dyrt och är pryltokiga? Ja som det kanske framgick i mitt tidigare inlägg så är jag väldigt emot konsumism och visst köper jag en hel del nytt men oftast inte, och det har inte egentligen på något sätt med pengar att göra. Det är en ståndpunkt emot allt som har att göra med att samhället går ut på att vi ska konsumera allt mer, allt oftare, och allt onödigare prylar. Marknaden skapar behov som inte finns, behov av att ha vissa märken, vissa kvaliteter, fast det inte ens behövs! Så för att tala klarspråk så ser jag inte ner på dem som handlar dessa dyrheter och stödjer konsumismen, jag föraktar systemet i sig och vill personligen inte vara särskilt delaktig i det. Jag vill att min dotter ska uppskatta fina kläder oavsett om de nu kommer från myrorna (som vi faktiskt inte alls handlar på, som så många nämnt som exempel i den här tråden) eller från POP eller någon av alla dessa dyra kedjor i storstäderna vad de nu heter. Eller som jag själv sytt åt henne
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte?

För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa!
    Och det går inte att skapa behov som inte finns...
  • Diva
    vittra skrev 2009-03-23 10:46:24 följande:
    Begreppet konsumism innebär ju dock att "överdrivet konsumera".Och ja, det är ju just därför jag föraktar systemet, eftersom vi precis som du säger är beroende av att människor konsumerar mer och mer hela tiden. Det var ju precis vad jag sa, så jag vet inte vad en sådan kurs skulle lära mig
    nej, det betyder inte alls bara "överdrivet konsumera", det finns vissa politiska inriktningar som lägger de värdena i ordet dock. Inom nationalekonomin betyder det t ex att ökad konsumtion är ekonomiskt gynnsam. Något som är bevisat. Det hade du t ex fått lära dig...
    Det som är intressant är ju att du verkar medveten om att vår livsföring är beroende av den typen av konsumtion och du lever i västvärlden och utnyttjar det som denna konsumtion ger, samtidigt som du "föraktar den"...
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.