Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

All denna TRAGISKA jämförelsen.

"vad ska du ha för märke på ditt barn? vi ska ha tummen åt vårat"
    Hahahaha det var det löjligaste jag hört mitt i all denna hysteri!!!

I övrigt håller jag FULLSTÄNDIGT med TS, men jag försöker att inte röra mig i sådana kretsar öht och bryr mig nästintill aldrig att mitt barn inte har ett märke och att vi inte har de dyraste, häftigaste grejerna till vårt barn. Men visst stör man sig när man hör sådant, det är faktiskt fruktansvärt tragiskt att man inte har ett djupare intellekt än så!

• vittra

Busfröken blir mamma skrev 2009-03-22 18:50:49 följande:

Ts: någon kanske frågar vilken vagn ni har valt för att de vill ha råd och tips om den funkar bra då man har NOLL koll när man själv aldrig köpt vagn. Kanske är det en ärlig fråga som du bemöter ganska arrogant genom att svara att den har si och så många hjul. MVH//
    Jag tycker dock att det är fullständigt uppenbart på det sätt människan uttrycker sig och på attityden som gäller vid frågan. Det är väl klart att man märker skillnad på en ärligt ställd fråga och en spydig kommentar eller skrytsam attityd.
  • vittra

Fattar inte hur POP öht kan vara så populärt som det verkar vara, kläderna är ju extremt fula och på tok för dyra och dessutom är de väldigt duktiga på att könsmärka kläderna... vet inte vem som hittat på att POP plötsligt är så åtråvärt, jag håller då verkligen inte med om det i alla fall och jag avundas inte det minsta dem som nu av någon outgrundlig anledning ändå valt att handla hela garderoben på POP. Deras förlust... tycker jag!

• vittra
    nollåtta skrev 2009-03-23 00:13:30 följande:
    Könsmärka? Jag som tycker POP har bra kläder oavsett om man är pojke eller flicka. Ingenting hänger ju uppe efter kön, endast efter ålder. För övrigt handlar jag både secondhand och nytt. Vagnen var det dyraste vi köpte, men å andra sidan har vi använt den dagligen i snart 17 månader så det får väl anses som bra.
    Stämmer absolut inte hos oss, men då är det ju tydligen olika på olika ställen i så fall. Vänster sida är flickor och höger sida är pojkar hos oss.
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 03:16:23 följande:
    Hmm små monster?? Najs inställning Tror säker att de har klarat sig utmärkt, det gjorde även mina älsta, men vet du jag uppfostrar min yngsta på samma sätt som de även om de har kläder som jag har köpt själv och även om det är lite dyrare märken. Som sagt barn bryr sig inte om sånt och tror knappast att min 6 åring har en anning om vad hennes kläder kostar och vilka märken de har. Visst är det för min skull jag köper dessa kläder, jag gillar att se mina barn i kläder som jag gillar och har valt själv till dem. Kan ju även påpeka att min älsta hade en period då hon ville ha bara märkse kläder, väldigt dyra sånna och då är hon ändå den som längst levde med en mamma som var ensamstående och inte hade så mycket pengar. Jag tror inte att det har med det att göra utan mer med vilka vänner de skaffar sig. Ja jag kommer nog att alltid köpa nya saker till dem när de behöver nått, är det fel med det och varför skulle de inte vänka sig vid det? Vi har råd och jag räknar med att vi kommer att ha det framöver också. Men det betyder inte att de får allt de pekar på. Sen så får de faktsitk jobba sig till vissa saker de behöver, jag ger som sagt inte dem allt de vill ha, det handlar om att lära barnen pengars värde och det kan man göra utan att handla det billigaste jämt
    Vissa klarar sig säkert utmärkt och växer upp med en bra attityd kring pengar, konsumism och materialism. Men många gör faktiskt inte det, just pga den attityd du visar. Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis! Jag har sett det med mina egna ögon med brorsans ungar, visst de är enormt väluppfostrade så det är inte det som är problemet. Men hur de ser på produkter! Det är helt fruktansvärt att höra 6-åringen kommentera något "vad är den där värd? vart köpte du den? jaha, ja vi köpte en för si och så, fast det var på rea" bla bla. Eller 10-åringen, som när han går in i ett rum inte ser hur rummet ser ut öht utan hur mycket allt i rummet eventuellt kostar, om det finns några dyrgripar eller märkesvaror, något att anmärka på osv. Jag har åtskilliga gånger blivit helt shockad när han tex utbrister "men gud vad mycket kuddar, det där måste vara jättedyrt!" öööh, va??? Det är en myshörna med filtar och kuddar, man kan ju tro att folk ska tycka att det ser mysigt ut, men nej här ser vi allt i pengar! Jag sa att det inte kostat många ören eftersom jag sytt kuddarna själv liksom filtarna som är köpta på metervara vid rea och sedan sytt till
    Eller när han hade köpt en svindyr ljusstake till pappan i födelsedagspresent, vi råkar ha nån prydnadsgrej ur samma serie varpå han självfallet var tvungen att fråga ut oss om vart vi köpte dem och vad de kostade. Vi bryr oss inte ett skit, vi köpte dem för många år sedan i göteborg, har absolut ingen aning om vad de kostade eller ens om det var rea... nä då blev det lite jobbigt för honom för då kunde han inte jämföra, men hans ljusstake hade minsann kostat si och så!

Jag tycker nog att man ska vara mer vaksam över vilken attityd till pengar, ekonomi och märkesvaror man visar sina barn! Lär sig barnen att det bara är det dyra som är ok, så får man nog väldigt materialistiska ungar! Samtidigt är det dessa ungar som i allra högsta grad kommer bidra till den ökade konsumismen, prylar till förbannelse utan syfte och mening, bara skapade behov från marknaden, gäller givetvis även kläder!
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 09:43:09 följande:
    Snälla du min älsta är 17 år, alltså nästan vuxen. Hon vet pengars värde och inte tusan springer hon omkring och jämför vad saker kostar. Varför tror du att du vet att det påverkar mina barn?? Inte säger jag till dem "den här jackan har jag köpt för si och så mycket pengar"  de har inte en anning. Nu när mina två älsta är 15 och 17 så får de handla sina kläder själva, de får barnbidraget. Är det något speciellt de vill ha så får de jobba i hopp till det.  Ingen av dem är speciellt otacksamma eller ser ner på folk som inte har det lika gott ställt som vi har. Jag lär mina barn att ta hand om varandra och att det är viktigt att se insidan och inte utsidan på mäniskor. Bara för att din bros barn är på ett visst sätt så betyder det inte att alla barn är så Men jag tror att saker som är lite dyrare oftast har bättre kvalite och håller bättre, desutom så har de bättre andrahandsvärde och då får man ju till baka en del pengar om man inte vill ha det kvar sen och det är ju ganska ekonimiskt. Jag har så svårt att förstå att ni som väljer att handla det som är billigare ser ner på oss som inte väljer den vägen, varför tror ni att just er väg är den rätta? Jag handlar nästan uteslutande varor som är miljömärkta och rättvisemärkta, jag skänker pengar varje månad och har fyra fader barn, mina barn är involverade i dem och de vet att man ska ta hand om dem som har det sämre...hoppas att alla som väljer en annan väg respekterar min väg och slutar sätta sig på höga hästar och trycka ner mig och mina barn bara för de val vi gör, vi skadar ingen annan
    Nej det klart att inlägget skulle missuppfattas, det är ju FL. Jag skrev faktiskt att VISSA klarar sig utmärkt men vissa gör det INTE! Jag påstod aldrig att DINA barn INTE klarar sig, jag nämnde öht inte dina barn i mitt inlägg, det gick ut på att man som förälder överlag bör tänka efter hur man resonerar inför barnen gällande dyra märkeskläder och andra prylar. Vilken attityd förmedlar man till dem? Attityder påverkar ALLTID barnen vilket jag även skriv i mitt inlägg. Och jag tror ju det är rätt svårt när man har den attityden du beskriver att inte överföra den på sina barn, men jag har INTE sagt att just DU gör det! Uppenbarligen har du ju uppfostrat dina barn bra, så varför ta åt dig?

Och angående att se ner på dem som handlar dyrt och är pryltokiga? Ja som det kanske framgick i mitt tidigare inlägg så är jag väldigt emot konsumism och visst köper jag en hel del nytt men oftast inte, och det har inte egentligen på något sätt med pengar att göra. Det är en ståndpunkt emot allt som har att göra med att samhället går ut på att vi ska konsumera allt mer, allt oftare, och allt onödigare prylar. Marknaden skapar behov som inte finns, behov av att ha vissa märken, vissa kvaliteter, fast det inte ens behövs! Så för att tala klarspråk så ser jag inte ner på dem som handlar dessa dyrheter och stödjer konsumismen, jag föraktar systemet i sig och vill personligen inte vara särskilt delaktig i det. Jag vill att min dotter ska uppskatta fina kläder oavsett om de nu kommer från myrorna (som vi faktiskt inte alls handlar på, som så många nämnt som exempel i den här tråden) eller från POP eller någon av alla dessa dyra kedjor i storstäderna vad de nu heter. Eller som jag själv sytt åt henne
  • vittra
    Diva skrev 2009-03-23 10:31:14 följande:
    Men kan inte du då överlåta till barnens FÖRÄLDRAR att känna efter om deras barn "klarar" det eller inte? För övrigt tycker jag att alla som är generellt emot all konsumering skulle ta en kurs eller två i samhälssekonomi. Det är när konsumeringen går ner som vi t ex blir arbetslösa. I finanskriser får vi mindre pengar, konsumerar mindre och därmed så tjänar företagen mindre pengar och har inte råd att ha kvar personal. Ingen svår matematik. Så var glad att alla inte resonerar som du och att du, trosts att du "föraktar systemet" kan leva i det och så fruken av andras konsumtion. För det är det du gör. Och att konsumera ska inte blandas ihop med slösa! Och det går inte att skapa behov som inte finns...
    Begreppet konsumism innebär ju dock att "överdrivet konsumera".
    Och ja, det är ju just därför jag föraktar systemet, eftersom vi precis som du säger är beroende av att människor konsumerar mer och mer hela tiden. Det var ju precis vad jag sa, så jag vet inte vad en sådan kurs skulle lära mig
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 10:23:19 följande:
    Vittra du skrev " Och allra helst för att du på allvar tror att det inte påverkar dina barn, det gör givetvis!"  det reagera jag på och hur ska jag tolka det om inte som om du pratar om just mig och mina barn? Du har gjort ett val och står för det, vad bra och kanon för dig. Men vad förmedlar man till sina barn om man visar ett sånt förakt för människor som har gjort ett annat val. Jag respekterar att du inte vill stå för konsumtion och de val du gör, så varför kan inte du respektera mitt val? Du pratar om vad konsumtionen och samhället, vet du att det behövs för att ge folk arbete, för att dra in skatt m.m  Konsumtion är bra för samhället så varför inte ställa upp för sina med människor så att alla kan få det bättre? Nej gör dina val som gör dig nöjd och låt andra göra de val som gör att de mår bra. Det målet jag och de flesta har är att uppfostra glada lyckliga barn och alla gör det på sitt sätt och borde få göra det utan att andra ser ner på dem, så länge de inte gör sina barn illa
    Som jag skrev så föraktar jag inte människorna, men det var tydligen också lätt att missuppfatta? Det är systemet jag ogillar. Och vaddå, ja jag har gjort val, men det har väl du också? Vad bra för dig..? Eller? Jag har aldrig påstått att jag inte respekterar dina val.
    Och vad svamlar du om i slutet då, som att mitt mål INTE är att uppfostra glada och lyckliga barn? Öh... det tänker jag inte ens kommentera!
  • vittra
    paloma84 skrev 2009-03-23 10:46:45 följande:
    Har ej läst tråden... Jag umgås inte med sådana människor, punk slut!
    Nej inte jag heller, och gud vad skönt märker jag ju nu i den här tråden
  • vittra
    Diva skrev 2009-03-23 10:59:12 följande:
    nej, det betyder inte alls bara "överdrivet konsumera", det finns vissa politiska inriktningar som lägger de värdena i ordet dock. Inom nationalekonomin betyder det t ex att ökad konsumtion är ekonomiskt gynnsam. Något som är bevisat. Det hade du t ex fått lära dig... Det som är intressant är ju att du verkar medveten om att vår livsföring är beroende av den typen av konsumtion och du lever i västvärlden och utnyttjar det som denna konsumtion ger, samtidigt som du "föraktar den"...
    Ja jag vet inte, jag har läst mycket om det begreppet inom sociologi och antog att ett begrepp bara har en innebörd. Det kanske har en annan innebörd inom ekonomin i så fall, men jag pratar utifrån en sociologisk synpunkt, samhällelig, inte ekonomisk.
    Varför är det så svårt att förstå föresten? Så är det väl med oerhört mycket här i världen...
  • vittra
    vampyria2 skrev 2009-03-23 11:05:01 följande:
    Hmm är det nån som missuppfattar så är det ju faktiskt du, verkar ganska arg på allt och alla Det sista jag skrev var just att DU och de flesta vill uppfostra glada lyckliga barn och gör det på det sättet de tror på, alla har rätt att göra som de vill och man kanske inte ska döma andra bara för att de gör andra val än en själv Menade absolut inte på det viset du uppfattade det hela. Du låter väldigt nervärderande och som om vi som väljer att köpa dyrare saker förstör för våra barn, det reagerade jag på, skönt att du respekterar de val andra gör.
    Arg? Det var inte jag som startade tråden
    Jag är inte det minsta arg, men jag måste ju skriva vad jag tolkade ditt inlägg som och det var att du insinuerade att jag inte vill uppfostra mina barn till att vara glada och lyckliga. Men då feltolkade jag dig och det var ju bra
  • vittra
    ElmaJ skrev 2009-03-23 11:24:36 följande:
    Hum, jag köper Euroshoppers kaviar för att jag tycker den är godast samtidigt som jag köper Armani byxor för att jag tycker de är snyggast, Stadiums joggingbyxor för att de är skönast. Spelar det någon roll vad det är för märke eller hur mycket det kostar? Vi har råd att välja, jag ser knappast ner på någon för att de tycker att HMs byxor är snyggast eller PoPs mjukisbyxor för att de tycker att de är skönast. Min lilla knatte kommer att få de kläder som jag vill att han eller hon ska ha på sig. Vi har råd med att välja, är det så himla fel att få välja det man tycker är snyggt/bekvämt? Förstår inte hur man kan reta sig så mycket på att vissa väljer annorlunda än en själv. Varför lägga energi på det? Det är väl en himla tur att vi inte tycker likadant, att alla ungar/vuxna ska klä sig på samma sätt och ha samma saker. Vi är olika personer, med olika bakgrund, med olika synsätt. Låt alla få vara som de vill, acceptera att ingen är lika och var glad för att vi inte är det!
    Det är ju inte ett dugg fel att välja det man själv tycker är snyggt och bekvämt, det är ju inte heller riktigt det som tråden handlar om. Poängen är om man gör det bara för att, bara för att det just är det dyraste, senaste, populäraste. Bara för att. Och sedan jämför (läs skryter) med alla andra för att kunna hävda sig med dessa dyra prylar från senaste kollektionerna.
  • vittra
    ElmaJ skrev 2009-03-23 11:51:33 följande:
    Precis som man skryter/jämför med hur billigt, hur lite man bryr sig om märken, att man inte alls lägger pengar på kläder, vagn m.m. Lika jobbigt att lyssna på dessa människor... För om man inte gör si eller så är man fel. Det spelar ju ingen roll om det dyra kläder, beg. kläder eller vad det nu är som ska skrytas/jämföras mellan. Lika jobbigt vilket som.
    Ja det är det säkert, jag har dock aldrig stött på de här människorna som vissa här pratar om, som tex skryter om deras klipp på myrornas osv. Så jag visste inte att det existerade, det jag vet existerar däremot är just de här som skryter om hur dyra deras saker är och att de har det absolut senaste. Det är väldigt vanligt och finns säkerligen i alla städer och säkert på de flesta öF tex.
Svar på tråden All denna TRAGISKA jämförelsen.