Går det att få bebis att somna tidigare eller lättare?
Kan man få bebisar att somna tidigare på kvällen genom att tex väcka dem tidigare på morgonen? Eller finns det några andra sätt?
Min dotter är 3,5 månad och den senaste månaden har vi haft så enormt mycket problem på kvällarna. Tidigare (runt 1-2 månader) så somnade hon runt 20-21, det tog ett tag för henne att somna (vi satt med henne i famnen) men det var ändå lugnt och mysigt och fungerade bra med den rutin vi hade. Sen för någon månad sen började vi försöka lägga henne tidigare då hon kändes så himla trött redan vid 19-20 men sen dess har det bara varit så mycket skrik på kvällarna. Vi gav henne då mat runt 20 vilket resulterade i att hon somnade vid flaskan och sen sov stenhårt i typ 20 min för att sen vakna och äta ordentligt. Gick inte att lägga henne i sängen då för hon vaknade oavsett. Sen skrek hon hysteriskt när vi försökte lägga henne och det har hållit på så, hon somnar inte förrän runt 22-23.
Vi har försökt hålla henne vaken när hon äter men det är i princip omöjligt och hon får i sig för lite mat så hon vaknar då ändå relativt snart och är hungrig. Så har vi försökt sista veckan att inte lägga henne förrän då hon faktiskt brukar somna (runt 21.30-22) efter tips här på FL men det blir ju så himla sent, hon somnar kanske inte förrän 22-22.30 och för maken som ska upp och jobba blir det för sent plus att vi får noll tid för oss själva på kvällen. Eftersom hon bara sover småstunder på dagarna så behöver man någon gång under dygnet tid för sig själv.
Igår var hon trött runt 20 och hade ätit hyfsat så vi la henne i sängen när hon somnade. Då sov hon hårt i 45 min och sen vaknade hon. Hon åt en del mer och höll på att somna igen när hon sen vaknade till och bara skrek hysteriskt. vi höll på och vaggade och sjöng och gjorde allt möjligt men hon ville inte sova. Till slut låg hon glad i babygymmet typ 45 min (uppenbarligen var hon jättepigg och därför skrek när vi försökte söva henne) och sen fick vi henne att somna vid bröstet (vilket ju sällan rekommenderas när de blir lite större för att risken är att de vaknar igen när man tar bort bröstet) och hon sov till slut runt midnatt. Det blir så galet sent så det är hur jobbigt som helst.
Någon som har råd? Vi behöver få henne att somna tidigare på något sätt, för runt midnatt är inte hållbart.
Nu kommer ju snart sommartiden också och då lär hon ju somna ännu senare.