• Alexi

Går det att få bebis att somna tidigare eller lättare?

Kan man få bebisar att somna tidigare på kvällen genom att tex väcka dem tidigare på morgonen? Eller finns det några andra sätt?

Min dotter är 3,5 månad och den senaste månaden har vi haft så enormt mycket problem på kvällarna. Tidigare (runt 1-2 månader) så somnade hon runt 20-21, det tog ett tag för henne att somna (vi satt med henne i famnen) men det var ändå lugnt och mysigt och fungerade bra med den rutin vi hade. Sen för någon månad sen började vi försöka lägga henne tidigare då hon kändes så himla trött redan vid 19-20 men sen dess har det bara varit så mycket skrik på kvällarna. Vi gav henne då mat runt 20 vilket resulterade i att hon somnade vid flaskan och sen sov stenhårt i typ 20 min för att sen vakna och äta ordentligt. Gick inte att lägga henne i sängen då för hon vaknade oavsett. Sen skrek hon hysteriskt när vi försökte lägga henne och det har hållit på så, hon somnar inte förrän runt 22-23.

Vi har försökt hålla henne vaken när hon äter men det är i princip omöjligt och hon får i sig för lite mat så hon vaknar då ändå relativt snart och är hungrig. Så har vi försökt sista veckan att inte lägga henne förrän då hon faktiskt brukar somna (runt 21.30-22) efter tips här på FL men det blir ju så himla sent, hon somnar kanske inte förrän 22-22.30 och för maken som ska upp och jobba blir det för sent plus att vi får noll tid för oss själva på kvällen. Eftersom hon bara sover småstunder på dagarna så behöver man någon gång under dygnet tid för sig själv.

Igår var hon trött runt 20 och hade ätit hyfsat så vi la henne i sängen när hon somnade. Då sov hon hårt i 45 min och sen vaknade hon. Hon åt en del mer och höll på att somna igen när hon sen vaknade till och bara skrek hysteriskt. vi höll på och vaggade och sjöng och gjorde allt möjligt men hon ville inte sova. Till slut låg hon glad i babygymmet typ 45 min (uppenbarligen var hon jättepigg och därför skrek när vi försökte söva henne) och sen fick vi henne att somna vid bröstet (vilket ju sällan rekommenderas när de blir lite större för att risken är att de vaknar igen när man tar bort bröstet) och hon sov till slut runt midnatt. Det blir så galet sent så det är hur jobbigt som helst.

Någon som har råd? Vi behöver få henne att somna tidigare på något sätt, för runt midnatt är inte hållbart.

Nu kommer ju snart sommartiden också och då lär hon ju somna ännu senare.

• Svar på tråden Går det att få bebis att somna tidigare eller lättare?
  • Blue Bear

Enligt MIN erfarenhet - så går det.. men det fukar säkert inte för alla..

Jag började gå upp tidigare, ha väldigt fasta rutiner med sömn och mat och sedan förbredda inför lägging med exakt samma process: släcka ner, inte för mkt ljud, pyjamas, blöja, mat osv.. tog nån vecka sen satt rutinerna och sonen somnade kl. 19.. När jag ammade så vaknade han flera ggr/natt för att äta men somnade om ganska snabbt (ibland under tiden också).. det var ibland käpigt men jag gav inte upp.. fördelen var ju att man visste exakt när han skulle bli hungrig och när det var dags att sova och kunde planera dagen utefter det...

• MalinEddie
    Blue Bear skrev 2009-03-22 11:49:19 följande:
    Enligt MIN erfarenhet - så går det.. men det fukar säkert inte för alla.. Jag började gå upp tidigare, ha väldigt fasta rutiner med sömn och mat och sedan förbredda inför lägging med exakt samma process: släcka ner, inte för mkt ljud, pyjamas, blöja, mat osv.. tog nån vecka sen satt rutinerna och sonen somnade kl. 19.. När jag ammade så vaknade han flera ggr/natt för att äta men somnade om ganska snabbt (ibland under tiden också).. det var ibland käpigt men jag gav inte upp.. fördelen var ju att man visste exakt när han skulle bli hungrig och när det var dags att sova och kunde planera dagen utefter det...
    Vi gjorde ungefär likadant och vår son har somnat 18.00 i en månads tid nu. Han äter dock när han vill, där styr vi inte alls. Men fasta rutiner vid sänggående tror jag stenhårt på.
    Tidigare när han var uppe sent på kvällarna vart han övertrött och gnällig och helt omöjlig att lägga. Trots att han då somnade sent vaknade han ändå vid 6-7. Vi började natta honom på ungefär samma sätt som vi gör med storasyster. Dt är bad, pyjamas och amning som gäller. Sedan lägger vi honom i vagnen och han somnar efter att han pillat på snuttefilten ett tag. Vi har upptäckt att han somnar bäst själv så det får han göra. Han vaknar för första amning omkring 1. Det är som att han vet att efter bad, pyjamas och amning är det dags att sova för natten{#lang_emotions_smile}
    Han sover inte efter klockan 16.00 på dagen och han är sällan uppe mer än 2 timmar i sträck.
  • Alexi

Grejen är att vi hade fasta rutiner för läggningen när hon var runt två månader. Men helt plötsligt så gick det inte alls, hon började skrika hysteriskt, mer för varje kväll, när vi som vanligt satt med henne i famnen i vår säng.

Då så sov hon för natten när hon väl somnade runt 20-21, nu känns det som att hon alltid vaknar igen efter en stund om hon somnat så tidigt.

• Alexi

Om man ska få henne tröttare på kvällen, funkar det då att väcka henne på morgonen då eller kommer hon bara vara gnällig på dagen och sova längre för att kompensera?

• MalinEddie

Ni börjar inte med nattningsrutinen för sent? Vi brukar börja då sonen fortfarande är pigg, annars blir han bara övertrött och då funkar inget. Nu har min son aldrig varit den som somnar vid amning men jag kan tänka mig att de lättare somnar mitt i maten när de är mycket trötta.

• Alexi

Vi vet inte, vi tycker vi har testat allt utan att något funkar bra. När vi lagt henne tidigt har hon sivt en stund och sen vaknat igen och då varit jättepigg alternativt jättehungrig och sen jättepigg...

MalinEddie skrev 2009-03-22 15:32:22 följande:
    Ni börjar inte med nattningsrutinen för sent? Vi brukar börja då sonen fortfarande är pigg, annars blir han bara övertrött och då funkar inget. Nu har min son aldrig varit den som somnar vid amning men jag kan tänka mig att de lättare somnar mitt i maten när de är mycket trötta.
Svar på tråden Går det att få bebis att somna tidigare eller lättare?