Faderskapsbekräftelse...
"Om jag är gift med min kvinna så räknas jag per automatik som pappa till mitt barn. Är jag däremot bara sambo med min kvinna så måste jag och hon genomlida ett möte med socialen för att jag ska få bli pappa till mitt barn."
- När ni får barn och är sambos så får ni hem ett papper båda ska fylla i hos socialkontoret (Måste vara vittnen med) och när du skrivit under det är du officielt pappa till barnet oavsett om det är en japan som egentligen är det :P Är ni gifta, ja då sker det ju per automatik..
"Betyder det att jag är helt rättslös om min kvinna bestämmer sig för att hon inte vill ha mig mitt barns liv? För då skulle jag väl aldrig kunna bli pappa i juridisk mening?"
- Om mamman nu vill skilja sig / separera.. Så brukar ju delad vårdnad va bäst.. MEN om hon vägrar det så har ju dessvärre vi pappor VÄLDIGT lite chans att vinna vårdnaden om barnet ja..
"Och betyder det att om min kvinna skulle dö vid förlossningen att jag inte får bli pappa till mitt barn?"
-Åter igen, är ni gifta är du per automatik pappan.. Är ni INTE det skulle jag tro att du får ta ett faderskapstest så länge men då hamnar ju ungen i det sociala systemet och det är ju inte direkt roligt kanske..