Inlägg från: abraxe |Visa alla inlägg
  • abraxe

Faderskapsbekräftelse...

Vist kan jag hålla med om att det vid första anblicken låter väldigt märkligt men tänker man efter lite om lösningar på det så kommer man snart på att det inte är så lätt! Att man per automatik är fader när man är gift låter ju igentligen ganska logiskt (man förutsäter väll att det normala är att man inte är otrogen i fasta förhållanden!) och är även troligen av administrativ karaktär som nämtstidigare. Att man som sambos, särbos separerade mm behöver åka in och skriva på papper är också igentligen ganska logiskt då det inte finns några register att följa. Att man behöver vittnen är väll även det jurdiska eller administrativa saker, tänk på att det är faktist en ganska värdefull handling man skriver på! Det är ju även så att många handlignar skall man ha vitnen till (tex kopior på orginal handlingar dvs videmering mm).
    När jag började tänka på lösningar till det så blir det ganska komplext, tänk om man följde folkbokföringen och de blivande föräldrarna skulle ha spearerat innan födelsen och modern flyttar in till sin bror... (ser väl inte så bra ut med bror och syster som föräldrar! Ja ja, dpliga exemple kan man alltid hitta på...) det ända alternativ jag kan komma på är att ha register över sambos men då är det helt andra regler som skall ändras än faderskas reglerna utan hella sambo lagstiftningen och hur och när man skall registrera sig där med... Plötsligt blev det komplicerat... Och att man skall ha barnmorksan till att skriva paperna tycker inte jag är rätt, dom har andra saker att fukosera sin energi och kunskap på än att lägga mer administrativa uppgifter till dom, deras arbete är att ta hand om barnen och föräldrarna!

Oj, det blev ett ganska långt inlägg, hoppas att det inte blev för rörigt...

Svar på tråden Faderskapsbekräftelse...