lägenhet + sommaställe eller hus?
Vet inte om detta är rätt forum, men jag slänger in tråden här
Vad skulle ni välja:
bo i ett hus/radhus
bo i lägenhet och ha ett sommarställe
Vet inte om detta är rätt forum, men jag slänger in tråden här
Vad skulle ni välja:
bo i ett hus/radhus
bo i lägenhet och ha ett sommarställe
HUS helt klart... men absolut aldrig under några omständigheter radhus eller bostadsrätt.. never..
Då bor jag hellre som nu, i lägenhet och har sommarställe
Jag bor i hus men kan tänka mig för och nackdelar med båda.
Sommarhus innebär att många lediga dagar måste spenderas där, men också att det förmodligen är roligt med trädgårdsarbete och husunderhåll eftersom man inte ser det varje dag. Skön känsla av att vara ledig när man är där.
Hus är härligt för att det är så spontant att vara ute. Skönt att inte behöva ta hänsyn till grannar när det gäller musik och så. (Eller lite måste man ju) Lätt att bjuda in vänner på grillfest.
Gott om plats.
Finns så klart en massa mer saker att tänka på, men detta var det första jag kom att tänka på.
Bor i hus och skulle inte kunna tänka mig annat. Däremot vore det inte fel med en stuga i fjällen.
Eller kan husvagn kanske vara ett alternativ ?!
Vi har lägenhet + sommarstuga. Anledningen till det är att vi fick köpa den billigt av svärfar, min mans farfar byggde den på 50-talet.
Fördelen är att det inte finns lika mycket måsten som det skulle varit med hus. Allting behöver inte vara tipp-topp. Och vi som inte är så händiga kan öva oss lite med att bygga utan att det behöver bli katastof om det skulle bli lite fel. Vi har lite trasiga fönster och sånt som det inte är så bråttom med att fixa.
Vi har dessutom sjötomt, vilket vi aldrig skulle haft råd med om det stått ett vanligt hus för året runt-boende där.
Nackdelen är att vi känner oss lite låsta. Vi vill gärna flytta från lägenheten till lite större, men vi skulle aldrig orka med hus + stuga. Då återstår bostadsrättslägenheter/bostadsrättsradhus, och det är ofta dyyyyrt. Så därför sitter vi lite fast i vår 3:a (med 2 barn) under vinterhalvåret
Men vi kan bara inte sälja stugan, älskar det stället.
Nu har vi börjat planera allt vi ska göra där i sommar, och även om det blir mycket jobb så känns allt roligt, t.o.m. släpa bort rishögar och hugga ved. Jag är inte så säker på att jag sett fram emot allt det om jag hade bott där året om.
Vi har parhus + sommarstuga.
Vi bor ju så nära stugan att vi är där ganska ofta även på vintern.
Fördelen med somamrstuga är tomt där växter och liknande odlas, har strandtomt så vi behöver inte åka iväg och bada. Vi slipper stor tomt och sådant som måste skottas och skötas om på vintern, då stugan kan ha upptrampade gångar.
Vi tycker att det är underbart att ha det så.
Har bild på stugan i galleriet där vi tillbringar våran tid.
Ni som har sommarhus? Hur långt bort ligger den från erat permaneta boende? Vad är ok avstånd, är 30 mil för långt?
30 mil kan nog kännas lite jobbigt att sätta sig i bilen vid 17 på fredagen efter en arbetsvecka.. man kommer ju fram ganska sent då tyvärr..
Likaså söndagen blir det ju heller inte så mycket av mer än att städa o packa o fara hem.
Vi har ju sommarstuga 1,5 timmas bilväg bort.. mitt i skogen.. för oss är det en superlösning då vi bor ganska nära Gbg centrum, vi har 10 minuter in till Nordstan, vi når allt på väldigt kort tid...
Sommarstugan är våran kontrast, den finns där och som någon sa, det behöver inte vara tipp-topp där ute heller.
Vi använder stugan lite som ett övningsprojekt inför husbygg senare.
Vi är båda av den uppfattningen att kan man inte fixa saker själv ska man inte ha hus, man kan inte hålla på o kalla in folk så fort en liten list, eller en packning går sönder utan man ska göra så mycket som möjligt själva, därför är stugan bra att ha och "öva"på.
Sen har vi alltid möjlighet att "åka bort", få ett andrum i vardagsstressen även på vintern, vi skulle rent praktiskt kunna sova över även på vintern men det kostar på i uppvärming och sånt, men det går.
Behöver någon av oss lite andrum behöver vi inte kosta på en dyr resa någonstans utan vi åker dit ut bara. Till skogen och lugnet.
Det ultimata vore ett eget hus med samma läge, fast lite närmare stan.. kanske 45 min bilväg. Då köper vi det direkt, eller ännu hellre bygger eget.
men för nu är detta bästa lösningen. Ingen idé att köpa ett hus som är "sådär" bra, utan vi vill ha det perfekta huset för oss, har vi inte råd med det (som ju läget är just nu) så är vi mer än nöjda med hyreslägenhet och sommarstuga
För oss tar det en timme att åka med bil, så vi kan åka dit över dagen bara om vi vill.
Jag hade inte velat åka 30 mil.
Har förresten också lite bilder i stugan-mappen i galleriet