• Mornie Alantie

Diagnos okänd

Är det någon mer än jag som sett programmet (Tv3) och tycker det otroligt dåligt gjort? Allt är så överdrivet, alla som är med är "En av Sveriges främsta ..." och alla symptom är så "otroligt svåra och jobbiga". Sen tar de några blodprover och kommer fram till att det inte var så farligt ändå.

I ett program presenterar de "Stefan Branth, Sveriges främsta läkare bla bla bla", och lite senare kommer "Björn Branth, Sveriges främsta ryggexpert ...". Stefan och Björn i fråga är uppenbarligen bröder.

Så, det var dagens dos av gnäll och i-landsproblem!

• Svar på tråden Diagnos okänd
  • erkiperki

Ja, jag håller verkligen med! Jag klarar inte ens av att se det. Det störigaste är att de dessutom får det att låta som att sjukdomarna är sååå otroligt komplicerade och ovanliga, när det hittills inte har varit så (iaf inte särskilt ovanliga sjukdomar).

• Mornie Alantie

Ja, jag håller med. I det jag såg sist var det en tjej som hade ont i kroppen och magen, sen säger hon att hon äter dåligt och äter ofta ett helt paket godis eller glass på en gång. Shit, jag skulle också få problem med magen om jag åt så.

Hon mådde säkert dåligt, jag tror inget annat. Men det var så överdrivet.

• Eisa

Jag tycker det är jättebra, att läkarna verkligen tar symtomen på allvar. Och de kan ju mycket väl vara några av Sveriges främsta läkare.

Jag undrar bara om det alltid kommer vara "strunt"-åkommor eller om de nån gång faktiskt kommer upptäcka t.ex cancer. Det är ju inte så jätteintressant att i varje program komma fram till att folk har glutenallergi typ.

12.34
  • Hon o Han

vet inte om firbro och IBS är några "strunt" åkommor ! Jag har IBS och min mor har fibro och det är INGET roligt och ha ska jag säga!

• Hon o Han

canser är ju hemskt men ofta finns det mer effektiv behandling för dessa än andra kanske lika jobbiga sjukdommar, men canser är mer känt och mer känt för = döden och jättehemskt. men många andra sjukdommar kan vara lika hemska om inte mer. Syftar då inte bara på IBS o fibro utan även andra.

• Mornie Alantie

Hon o Han: Jag vill inte alls förringa sjukdommen. Men i programmet framställs det som otroligt ovanliga mystiska sjukdommar som ingen vet vad det är. Sen framkommer det att det är något ganska vanligt, som ju faktiskt fibromyalgi och ibs är. Det är diagnoser som kan ställas av en ordinarie läkare, det är inte något man normalt skickar prover till USA och kallar in "Sveriges främsta läkare" för.

Jag vill som sagt inte förringa sjukdommarna, jag tycker bara att programmet har en irriterande framställning.

• Eisa

Jag vill inte heller förringa sjukdomarna. Men varken IBS eller fibro är allvarliga väl? Bara besvärliga.

Jag undrar om de ens skulle sända programmet om de kom fram till att någon hade obotlig hjärntumör? Det känns som att själva programidén går ut på att det ska sluta lyckligt. Undrar hur de resonerar där.

12.34
  • Eisa
    Hon o Han skrev 2009-03-22 16:30:47 följande:
    vet inte om firbro och IBS är några "strunt" åkommor ! Jag har IBS och min mor har fibro och det är INGET roligt och ha ska jag säga!
    Jag uttryckte mig fel.  Klart det inte är strunt.
    12.34
  • Hon o Han

oki, n det e sant men det kan vara svårt o få en vanlig läkare att gå vidare o göra alla nödvändiga undersökningar för att faktiskt få svar, det tog mig 3 år innn jag fick dignosen, då även crohns.

• LaFontaine

Nej, sjukdomarna är kanske inte av allt för allvarligt karaktär, men också vanliga, relativt ofarliga sjukdomar kan leda till stort lidande för patienten och hunvudbry för läkaren. Själv tog det mig sju år innan en läkare till slut kunde diagnostisera mig med reumatism. Då är jag ändå ett skolboksexemplar av min reumatyp. I mina tidigare journaler har man istället skrivit att jag är bland annat hypkondrisk eftersom ingen kommit på vad som varit fel.

Att gå runt med en sjukdom, om det så är en jäkligt långdragen förkylning, utan att få diagnos och bli bemött som en toka är påfrestande för patienten. I programmet slipper i alla fall några patienter möta den typen av värdelösa läkare som jag mött genom åren. Det är för mig hur bra som helst!

• iii

Jag har inte fått intrycket av att programmet endast skulle ta upp allvarliga sjukdomar, utan sjukdomar som är svårdiagnostiserade. Och eftersom många av patienterna träffar läkare efter läkare som misslyckas med att diagnostisera dessa sjukdomar så fyller programmet sitt syfte. Det speglar även verkligheten för många som går runt år ut och år in utan att få någon hjälp och får höra att de är helt friska. Fibro är kanske inte livshotande, men kan vara väldigt handikappande och trots att det är en relativt vanlig åkomma så är det många läkare som missar att diagnostisera den av olika skäl.

Jag hade varit glad om jag fick träffa Stefan Branth när jag var under utredning. Önskar att alla läkare gjorde så grundliga utredningar och tog patienten på allvar istället för att patienten ska gå runt i flera år och bli misstrodd och friskförklarad trots uppenbara svårigheter.

• Mirakel händer
    iii skrev 2009-03-23 11:51:46 följande:
    Jag har inte fått intrycket av att programmet endast skulle ta upp allvarliga sjukdomar, utan sjukdomar som är svårdiagnostiserade. Och eftersom många av patienterna träffar läkare efter läkare som misslyckas med att diagnostisera dessa sjukdomar så fyller programmet sitt syfte. Det speglar även verkligheten för många som går runt år ut och år in utan att få någon hjälp och får höra att de är helt friska. Fibro är kanske inte livshotande, men kan vara väldigt handikappande och trots att det är en relativt vanlig åkomma så är det många läkare som missar att diagnostisera den av olika skäl. Jag hade varit glad om jag fick träffa Stefan Branth när jag var under utredning. Önskar att alla läkare gjorde så grundliga utredningar och tog patienten på allvar istället för att patienten ska gå runt i flera år och bli misstrodd och friskförklarad trots uppenbara svårigheter.
    Jag har fått samma intryck som dig.
    kimmensmamma.blogspot.com ♥Kim 950313♥
Svar på tråden Diagnos okänd