• Kebnekaisa

Hur sjutton skriver man då om man vill ha pengar som gåva, istället för presenter på bröllopet??

Det var ju en tråd här om hur mycket en "gåvo-peng" bör vara www.familjeliv.se/Forum-5-122/m4132173.html, Men hur sjutton skriver man "det snyggt" på inbjudningskorten?????
    "Vi vill helst ha pengar som gåva!" eller...? Jag vet inte, det skulle liksom kännas så där lite dumt, men jag är ju inte speciellt van "vid bröllop".
    Har iallafall också hört att det är vanligare att "begära" pengar, i andra länder.

• Svar på tråden Hur sjutton skriver man då om man vill ha pengar som gåva, istället för presenter på bröllopet??
  • Mrs Lycklig

Din fraga ar nog battre lampad till forumet www.brollopstorget.se Dar kan du fa jattebra tips angaende brollops fragor av andra i din situation.

• julmusten

Pa brollopstorget har de en massa rim och konstigheter som man kan klamma in i inbjudan om du vill.

Vi skrev helt enkelt att vi onskade oss bidrag till brollopsresan da det var lite jobbigt for oss att slapa presenter med oss tillbaka pa planet. Det respekterade de flesta, och de som inte gjorde det gav oss platta och latta saker, (brickor och sant).

• Kebnekaisa

Nä, där kan jag ju inte vara. Jag är ju inte gift!!

• Kebnekaisa

Platta och lätta saker, Hi, hi! Var de bra?

• bebben Elias mamma

Ja, här i Spanien skickar vissa med sitt banknummer med inbjudningskortet sâ folk kan sätta in pengar direkt där:)
    Jag hade nog skrivit: Vi föredrar en liten peng istället för present.
    Annars kanske de flesta fràgar vad ni önskar er och dâ kan ni ju sÄga att ni hellre vill ha pengar.

• Tindrande

bröllopstorget är ju till för såna som SKA gifta sig med, att få tips och ideer från.

Men om ni önskar er pengar, är det till nåt speciellt ni önskar pengar? Till bröllopet kanske....då kan man ju bara skriva det. Istället för present önskas bidrag till en lyckad bröllopsdag....

• Kebnekaisa

Det var FINA förslag det. Njae, vi ska nog inte gifta oss, tänkte bara utifall att... Man vet ju aldrig!

• julmusten

Kebnekaisa, ja de var jattebra. Fick ett gang snygga marimekko brickor, grytlappar och sant!! Det ar jattefint och alla ar valdigt impade har over det!!!

• lycklig fru

Vi tog en kuvertavgift på 300 kr/pers. Vi skrev så här i vår inbjudan:

” Vi har innan bröllopet tänkt och funderat,
    och vårt innehav av husgeråd studerat.
    Ja, våra hyllor är fulla från golv till tak,
    av lakan, prydnadssaker och tillbehör till bak.
    Man kan därför konstatera
    att vi inte behöver något mera.
    Vi skulle hellre mottaga
    ett litet bidrag till vår bröllopssaga.
    Det är självklart förstås,
    att vår högsta önskan är att ni delar denna dag med oss.
    Så istället för att oss saker skänka,
    är vår förhoppning att ni er istället kan tänka
    att 300 kr betala för vår alldeles egen bröllopsgala.”

• Kebnekaisa

Tack för tipsen.
    Visserligen är vi väl inte sådär "jätteförsedda" med hushållsgeråd och "sånt", men man kanske skulle kunna "köra en sån ramsa ändå"(?).

Man kanske kan "kruxa till det" på något annat sätt.
    "Vi är lite kluriga att köpa saker till,
    men om ni ändå gärna vill
    ge oss en gåva på våran da'
    så går pengar bra."

Hi, hi. Kom bara på det för stunden, man får väl vara "lite mer sofistikerad" kanske!

• Lola Jämtland

Jag skulle skriva så här rätt o slätt:

"Istället för presenter, sätt in valfri summa på konto XXXXXX till festen efteråt."

• Mamma till LovaLo

Kebenikajsa- Den va bra!

• Kebnekaisa

Vad gulliga ni är! (Här på fl. JAg tycker ofta det >- -

• Sallie

Vi hade o.s.a till våra föräldrar och så informerade de om att vi önskade oss pengar till vår bröllopsresa. Vi hade öppnat ett konto på Nordea som våra föräldrar informerade om. Det gick jättebra. Alla gäster bidrog till resan och de flesta satte in pengarna dirket på vårt konto, några skänkte kontanter. Det bästa var att våra gäster uppskattade vår önskning!

Svar på tråden Hur sjutton skriver man då om man vill ha pengar som gåva, istället för presenter på bröllopet??