• Leefen

Hur FAN får jag bort all MOSSA??

Vi köpte hus i september och att fixa i trädgården var inte aktullet då. Vi har mossmatta på framsidan av huset. Ja för vi har ingen GRÄSMATTA det är bara mossa hela. Och nu vill jag ha bort mossan. Men hur ska jag göra???

Någon som vet hur man ska göra?
    Något bra tips?

Jag är tacksam för alla svar

★ ♥ Melwin 29/1 2009 ♥ ★ www.leenilsson.blogg.se
  • Svar på tråden Hur FAN får jag bort all MOSSA??
  • Sponkilonk

Det finns mossrivare om man vill investera i en sån. Klipp gräset (om det finns något) ofta. Mossan trivs tydligen inte om man går mycket på gräset. Har en kompis som har slitit som ett djur för att få bort mossa i sin trädgård. De började på våren, och hade i augusti-september fått någorlunda gräsmatta. Mycket jobb som sagt.

Min egen lösning var att gräva upp och beställa ny jord och så nytt gräs. Jobbigt, tråkigt och dyrt. =(

• MoMeMa

en ide är ju att så om gräsmattan.....
    Lite jobbigt kanske?
    Annars finns det medel som man strör ut som ska ta bort mossan, finns nog att handla på blomster affären.
    Men om det är mest mossa tror jag att det blir finast om man sår om.

• Leefen
    Sponkilonk skrev 2009-03-22 17:35:07 följande:
    Det finns mossrivare om man vill investera i en sån. Klipp gräset (om det finns något) ofta. Mossan trivs tydligen inte om man går mycket på gräset. Har en kompis som har slitit som ett djur för att få bort mossa i sin trädgård. De började på våren, och hade i augusti-september fått någorlunda gräsmatta. Mycket jobb som sagt.Min egen lösning var att gräva upp och beställa ny jord och så nytt gräs. Jobbigt, tråkigt och dyrt. =(
    Jag har hört att mossrivare inte är bra. Jo där är lite gräs här och där. Jag klipper det så fort det växer upp.
    Jag har tänkt att lägga ut gödning men då växer kanske mossan mer?

För i alla trädgårdar i hela byn är där mossa.. Usch, jag HATAR mossa!
  • Diablo

Ligger gräsmattan i skugga?
    Jag rekomenderar inte mossrivning, man kan sprida mossan istället, om man inte får upp allt! Nej, gödsla och så in ett mer skuggtåligt gräs. No problemas!

• Sponkilonk

Det är mjukt att gå på iallafall. ;) Ja, just det. Att gödsla är bra. Det gillar inte mossan.

• Leefen
    Diablo skrev 2009-03-22 17:39:51 följande:
    Ligger gräsmattan i skugga? Jag rekomenderar inte mossrivning, man kan sprida mossan istället, om man inte får upp allt! Nej, gödsla och så in ett mer skuggtåligt gräs. No problemas!
    Nä där är sol hela dagen.
  • Leefen
    Sponkilonk skrev 2009-03-22 17:41:00 följande:
    Det är mjukt att gå på iallafall. ;) Ja, just det. Att gödsla är bra. Det gillar inte mossan.
    Svärfar är bonde och ska snart sper gödning på sin åker där det växer gräs, det kan man väl ta? Eller ska man ha något speciellt?
  • Nougat

anledningen att det är mycket mossa nu är att mossan inte vissnar under vintern utan torkar in men blir åter biologiskt aktiv när den tinar upp och får ljus. Gräset har inte börjat växa än ens i södra Sverige tror jag? Men gräset kan konkurrera ut mossan när det börjar växa.

Själv skulle jag aldrig ha problem med det då mossa är mjukare och skönare att gå på än gräs.

• Leefen
    Nougat skrev 2009-03-22 17:50:43 följande:
    anledningen att det är mycket mossa nu är att mossan inte vissnar under vintern utan torkar in men blir åter biologiskt aktiv när den tinar upp och får ljus. Gräset har inte börjat växa än ens i södra Sverige tror jag? Men gräset kan konkurrera ut mossan när det börjar växa. Själv skulle jag aldrig ha problem med det då mossa är mjukare och skönare att gå på än gräs.
    Men där var mycket mossa i somras med.
    Visst det är mjukt att gå på, men jag älskar att vara i trädgården och vill ha en grön och fin gräsmatta, byns finaste om det går!
Svar på tråden Hur FAN får jag bort all MOSSA??