• Pyssilullan

Hjälp! Allt började snurra som en karusell runt mig, vad var det?! Så YR!!

HJÄLP!!

Satt helt still i soffan med en kopp kaffe och så började allt snurra omkring mig. Kändes som jag satt med i en karusell :( det gick fortare och fortare till slut fick jag blunda.. Ögonen hann inte med..
    Nu snurrar det endast litegrann :( Jag blev jätterädd varför blev det så?

Jag ör 25 år.. Normalviktig.. Har ätit och fikat bra idag..
    Tog en långpromenad mitt på dagen..

Duschat och satt mig med min dotter nu och allt bara kom.. VAD är det?

• Svar på tråden Hjälp! Allt började snurra som en karusell runt mig, vad var det?! Så YR!!
  • Maria40

Kan vara ett blodtrycksfall eller en virus eller något annat, det är jättesvårt att veta.

• Pyssilullan

Gravid är jag inte iaf.... Blodtrycksfall? vad orsakas det av...
    socker har jag ätit... :(

Mår ´skit! HAr haft olika sjukor sen jul.. Hela familjen var magsjuk förra helgen och dessinnan halsfluss..!

• Pyssilullan

Nja inte särskilt.. Smått illamående när de snurrar som värst.
    Virut på balansnerven.. Hur får man det? Hur gör man för att bli bra?

• mimmi 1

precis sådär har jag haft med... det kom från nacken i mitt fall... illamåendet beror på yrseln, jag besökte en chiropraktor som fixade min nacke, och som talade om att det var därifrån yrseln kom...

det hemska med sån kraftig yrsel är ju att det snurrar även om man blundar...
    Hoppas det går över för dej... det är sååå hemskt

• flisan16

Likväl som att virus sätter sig på övriga kroppen kan det även sätta sig på balansnerven och det är oftast bara att avvakta. En del kan bli extremt illamående och kan behöva vård för det men inte p.g.a viruset i sig.

• Cachou

Jag gissar pâ att det var den klassiska kristallsjukan. Det kan hända vem som helst och det är helt ofarligt, hemskt, men ofarligt. En kristall i ditt inneröra har fallit ur position, antingen sâ löses den upp av sig själv eller sâ mâste du gâ till en läkare som hjälper dig med det.

Vanligtvis sâ har man inte karusellyrsel dâ man har problem med nacken.

• Mjolle

Lustigt! Jag hade besök av sotaren igår, och han pratade om detta. Just någon kristall i örat som halkat loss. Den kom på plats med läkares hjälp varpå han gjorde.. ingenting! Fick bara sitta och titta, inte göra några häftiga rörelser eller så. Läkte av sig själv sen.

• Aiwendil
    Cachou skrev 2009-03-24 09:15:48 följande:
    Jag gissar pâ att det var den klassiska kristallsjukan. Det kan hända vem som helst och det är helt ofarligt, hemskt, men ofarligt. En kristall i ditt inneröra har fallit ur position, antingen sâ löses den upp av sig själv eller sâ mâste du gâ till en läkare som hjälper dig med det.Vanligtvis sâ har man inte karusellyrsel dâ man har problem med nacken.
    Tror också på detta.
    Jag har haft det måååånga gånger.
    Det är bara att ta det lugnt en dag eller två så brukar det ge sig (på mig i allafall).
    Ibland kan jag skaka huvudet ordentligt (måste dock hålla i mig i nått så jag inte trillar då)  och då lättar det för då flyttar kristallen på sig.
    Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • LaFontaine
    Cachou skrev 2009-03-24 09:15:48 följande:
    Vanligtvis sâ har man inte karusellyrsel dâ man har problem med nacken.
    Säg det till min nacke
  • Matilda86

Jag är jätte yr och det snurrar titt som tätt, kan bli så yr att jag får panikångest. Lågt blodtryck och låga blodvärden. BM sa att man inte kan göra så mycket, äta ofta men lite och ta det lungt, inte resa sej hastigt. Hoppas det går över så att du slipper yra=) det e så jobbigt.

Ester är mitt lilla monster...och snart har jag två=)
  • Cachou
    LaFontaine skrev 2009-03-24 19:36:34 följande:
    Säg det till min nacke

Det var vad min snurrdoktor här nere sade till mig dâ jag fick karusellyrsel. Hon sade att om man har karusellyrsel sâ var det ngt vajsing med innerörat, och har man problem med ostadighet och en gungningskänsla sâ var det nacken. MEN jag är ju ingen läkare, jag bara upprepar, din läkare vet nog bättre .
Svar på tråden Hjälp! Allt började snurra som en karusell runt mig, vad var det?! Så YR!!