• Anonym (äckligt...)

Jag har springmask vafan ska jag göra?:O

Hej, jag är en tjej på 20 år.. Bor fortfarande hemma med min mamma och jag har haft springmask jättelänge.. Jag har köpt tabletter på apoteket men de hjälper inte!!:( Jag vet inte vad jag ska göra.. Ska jag berätta det för min mamma eller? Borde jag gå till läkaren..jag vet inte vad jag ska säga..om jag vågar säga det ens, jag tycker det är så jävla vidrrigt... E de nån som vet nån huskur eller så mot det skitet:( känner mig jääätte äcklig!!:'(

• Svar på tråden Jag har springmask vafan ska jag göra?:O
  • Anonym

det är jätteviktigt att vara noga med hygienen, byta lakan hela tiden etc. Googla så hittar du info. BARA tabletter räcker inte. Och ja, prata med din mamma, för hela huset måste tas hand om!

• Anonym

Beställ tid hos din vårdcentral. Den receptbelagda medicinen ska vara effektivare än den receptfria.
    Springmask sprids lätt... så om du ska berätta för din mamma bör du rådgöra med din läkare om.

• EllieMay
    Hej, stackare förstår att du tycker det är jobbigt.
    Du är inte äcklig då man inte smittas av springmask av dålig hygene eller liknande. Äggen kan spridas via luft,dam, saker, grönsaker har jag även hört ect.
    Masken lägger ju som sagt sina ägg utanför ringmuskeln, så det är jätte noga att byta sängkläder varje dag, tvätta underkläder och liknande på helst 95 grader, eller 60.
    Då man lätt kan smittas om, där av är det noga att byta och tvätta. kontakta vårdcentralen för att få receptbelagd medicin, då inte alla recepfria läkemedel hjälper. har man dessutom kämpat med datt bli av med besvären mer än 2 veckor utan resultat så måste du kontakta dem.
    Du har absolut inget att skämmas för, jätte många drabbas.

Du kan läsa mer på
    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=27625

Lycka till nu.
    Inget vatten utan regn
  • Anonym

klart du ska berätta för din mamma

för hela familjen ska behandlas och man måste tvätta tvätta för att få bort eländet

finns receptmediciner som ska funka bättre än de receptfria men de receptfriafunkar om man tar dosen som man ska dvs först en gång sen en gång igen efter 14 dagar och man är benhård på att tvätta sängkläderna varje dag,, vädra, tajta byxor när man sover och stenhård hygien på toa dvs tvätt efter varje person

• Anonym (med småbarn)

Vi har också springmask för tredje gången. Vi fick den i november och medicinen har inte hjälpt, inte den där omtalade hygienen heller. Jag tänker inte tvätta lakanen varje dag den här gången. Vi ska ta receptbelagda medicinen minst 4 gånger med 4 veckors mellanrum. Medicinen (Vermox) dödar både maskarna och äggen. Äggen lever utanför kroppen ca 1 vecka, läste jag nånstans, men jag vågar inte lita på det, de kanske klarar sig längre tid. Om man tar medicinen fler gånger dödar man också de äggen som man råkar få i sig efter påbörjad behandling och nya livskraftiga ägg kan det inte bli om man dödar maskarna och äggen med jämna mellanrum.
    Receptfria medicinen funkade inte på oss.

Svar på tråden Jag har springmask vafan ska jag göra?:O