• Guggu

Ni som nyligen byggt hus....

...vad planerar ni för projekt till sommarhalvåret?
    Själv håller jag på att rita på ett altantak och räknar på hur mycket buskar vi ska köpa till vår blivande häck.

• Svar på tråden Ni som nyligen byggt hus....
  • Lilly Ängla Mio Nore

Nu är det många projekt på gång här.

Carport
    Altan/trädäck á 50kvm
    Planera trädgård /Köpa/plantera buskar, träd, rabatter och klematis till insynskyddande spaljé.
    Lägga skiffergång

Sådde gräs, la sten på uppfarten och framför huset och planterade häck gjorde vi förra året.

• Susanne905

Bygga balkong vid huvudentrén, grovplanera trädgård, kanske hinna med gräsmatta & altaner. Garaget skall panelsättas samt garagedörr sättas in... Huset skall målas en sväng till... Det blir en del att göra, men det är ändå lite lättare nu när ljuset och värmen kommer.

• Dagsmeja

Vet inte om vi fortfarande räknas som att vi nyligen byggt hus - vi har snart bott där i två år faktiskt, men det känns fortfarande som att vi flyttade in igår.

Detta sommarhalvår ska vi
    - måla färdigt carporten (ena långsidan väntar på strykning 2)
    - lägga klinker på verandan
    - göra en plantering på baksidan och en på framsidan
    - sätta upp en spaljé på framsidan, för att skapa en skuggig fikaplats
    - bygga en friggebod, vilket förstås är det största projektet...

Förra sommaren målade vi, planterade häck och träd samt byggde mur och cykelförråd, sommaren innan var det gräs, kantsten och grus.

Vi får väl se om vi lyckas med alla projekt, det såg mycket ut när jag radade upp det så här - vi har en sommarstuga som inte är färdigbyggd heller...

• Guggu

Hehe, sommarstugan hoppar vi ;)

Vi har bott i vårt hus i 1½ år och jag räknar det som nybyggt. Vår kära regering anser ju att man har nybyggt hus tills fastighetsskatten drar igång och därför har man inte rätt till ROT-avdraget. Jäkla spån! Här hade vi tänkt låta någon hantverkare som saknade arbetstillfälle då isolera vår övervåning till hösten.... Nu får vi avvakta och en firma som får ett jobb mindre!!!

www.regeringen.se/sb/d/11257

*MORR*

Många som påtar i trädgården. Vad har ni bestämt för att använda för buskar till eran häck? Vi har lite beslutsångest, vill inte ha tujor. Det är vi överens om. Ska dessutom vara vintergröna.... klurigt tycker vi.

• Dagsmeja

Våra kriterier när vi valde häck var
    - snabbväxande (dvs ge hyfsat insynsskydd ganska snabbt
    - ge insynsskydd även på vintern
    ...och förstås klara av vår jord, miljö och växtzon.

Det slutade med att vi valde mellan bok och avenbok, och valet föll på bok eftersom den är finare på vintern. Vi köpte ca en meter höga plantor för att få en bra start. Tuja var något vi heller inte ville ha, och t ex vintergrön liguster kändes alldeles för långsam.

Bok är ju inte vintergrön, men behåller sina löv på vintern och de blir liksom gyllenbruna. Dessutom går häcken att hålla ganska smal även om den är hög sedan, och det gillar vi som har en ganska långsmal tomt.

• Himmelsblå

1 år och 4 månader i vårt hus. Vi ska måla garaget och sätta häck och staket.
    Ska försöka komma igång med mitt trädgårdsland också.

• Carenya

Flyttade in i september förra året. Den här sommaren prioriterar vi gräsmatta, plattor på uteplatsen och kanske börja på trädgårdslandet.

• PLUPP09

Vi flyttade in i vårt nybyggda drömhus i oktober.
    Nu håller vi på att planera o kolla upp vårens projekt, stenläggning på garageuppfarten, trädäck på baksidan av huset, gräsmatta på baksidan o vad som skall finnas mellan vår o grannens tomt (mur, staket, häck).
    Just nu har vi bara en stor sandlåda runt hela huset.....

• llinaa
    PLUPP09 skrev 2009-03-30 18:15:13 följande:
    Vi flyttade in i vårt nybyggda drömhus i oktober.Nu håller vi på att planera o kolla upp vårens projekt, stenläggning på garageuppfarten, trädäck på baksidan av huset, gräsmatta på baksidan o vad som skall finnas mellan vår o grannens tomt (mur, staket, häck). Just nu har vi bara en stor sandlåda runt hela huset.....
    vi flyttade till vårt drämmhus i juni 08
  • PLUPP09
    llinaa skrev 2009-03-30 18:16:02 följande:
    vi flyttade till vårt drämmhus i juni 08
    Vad har ni byggt för hus?
    Nyfiken....
  • Himmelsblå
    PLUPP09 skrev 2009-03-30 18:15:13 följande:
    Vi flyttade in i vårt nybyggda drömhus i oktober.Nu håller vi på att planera o kolla upp vårens projekt, stenläggning på garageuppfarten, trädäck på baksidan av huset, gräsmatta på baksidan o vad som skall finnas mellan vår o grannens tomt (mur, staket, häck). Just nu har vi bara en stor sandlåda runt hela huset.....
    Förra sommaren hade vi sandlåda och jordhögar överallt! Innan vi la dit allt gräs och grusade infarten. Var jättejobbigt så jag längtar till en "riktig" sommar i år!
  • llinaa
    PLUPP09 skrev 2009-03-30 18:43:26 följande:
    Vad har ni byggt för hus?Nyfiken....
    vad har ni för hus? vart bor ni?
    vi bor utanför trelleborg 150 meter i från havet.

grundmodellen till vprt hus kan du se här.
    www.anebyhus.se/
    klicka sedan på våra hus 1 ½ plans hus leta upp huset franska vägen. de är grundmodellen till vårt hus.

just nu fungerar inte anebyhus sida men den gör nog de snart igen
  • hannis

Vi flyttade in i december och har massor att göra. Prio 1 är att måla fasaden. Sen blir det gräsmatta och eventuellt altan i sommar. Vi skall även sätta upp staket. Nästa år skall vi lägga sten och sätta igång med planteringar.

• rockmind

Vi flyttar in i vårt nya hus i sluet av maj. Har tänkt att fixa staket innan dess så att inte min 2-åring rymmer Nån som har tips på billiga staketlösningar?

För övrigt ska vi bygga altan under april, men trädgården får vänta tills början av hösten.

• mammatotoo
    llinaa skrev 2009-03-30 19:28:07 följande:
    vad har ni för hus? vart bor ni?vi bor utanför trelleborg 150 meter i från havet.grundmodellen till vprt hus kan du se här. www.anebyhus.se/klicka sedan på våra hus 1 ½ plans hus leta upp huset franska vägen. de är grundmodellen till vårt hus.just nu fungerar inte anebyhus sida men den gör nog de snart igen
    Många fina hus där!
    Hittade 3 st 1-planshus som jag skrev ner på min "hus-lista"
Svar på tråden Ni som nyligen byggt hus....