• BimBim o Knorrans Mamma

VAD kan man dra av på skattedeklarationen som många inte tänker på?

Som rubriken lyder.
    Folk drar ju av för massa olika saker som många inte tänker på men som man faktiskt kan göra.
    Så skriv gärna lite tips på vad man kan dra av som man kanske inte tänker på.
    Tack på förhand

• Svar på tråden VAD kan man dra av på skattedeklarationen som många inte tänker på?

Hohooooo

• ior1979

Beror på om du vill göra avdrag som är korrekta eller vill chansa på att inte åka dit?

• Lycklig2012

arbetsskor och kläder, resor... vet inte vad som är självklart för mig är kanske inte det för dig..

ior1979 skrev 2009-03-23 21:55:30 följande:
    Beror på om du vill göra avdrag som är korrekta eller vill chansa på att inte åka dit?
    Alla tips emottages Sen vet jag ju inte om jag gör nåt jag kan "åka dit" på såklart men intressant o se vad man KAN dra av för.
  • Kjell2

Jobbresor
    Dubbelt boende
    Hemresor vid dubelt boende
    Räntor
    Förvaltningsavgifter
    Kapitalförluster
    Vid hus o lägenhetsförsäljning:
    mäklararvode
    renoveringskostander
    ev kapitalförändringar

/Kjell

• PetraD
    Kjell2 skrev 2009-03-24 08:29:28 följande:
    JobbresorDubbelt boendeHemresor vid dubelt boendeRäntorFörvaltningsavgifterKapitalförlusterVid hus o lägenhetsförsäljning:mäklararvoderenoveringskostanderev kapitalförändringar/Kjell
    hur gör man om man söker på renoveringskostnader?
    var skriver man det?? någon viss summa ska överstiga???
  • celine

undrar också just med renovering

• Miffomorsan

Kjell->
    Kan man dra av för andra renoveringskostnader än med ROT-avdraget?
    Jag vet att ROT-avdraget ger rätt till 50% avdrag av arbetskostnaden på arbeten utförda efter 8/12-08 men finns det andra kostnader som ger rätt till avdrag?

• chrissepisse

Det är först vid försäljning man kan dra av för renovering (vilket Kjell också skriver, det finns ett kolontecken efter "vid försäljning"). För löpande renovering medan man bor huset/lägenheten kan ROT-avdraget användas.

• PetraD
    chrissepisse skrev 2009-03-27 07:05:51 följande:
    Det är först vid försäljning man kan dra av för renovering (vilket Kjell också skriver, det finns ett kolontecken efter "vid försäljning"). För löpande renovering medan man bor huset/lägenheten kan ROT-avdraget användas.
    även om man renoverar själv eller är bara med hantverkare?
  • ior1979

ROT-avdraget gäller när man anlitar hantverkare, och BARA för arbetskostnaden

• Kristin24

har man kredit på ex Ellos kan man deklarera RÄNTAN...det ska jag göra.

• SkruttenåSkruttan

En kompis till syrran gjorde för många år sedan avdrag för "handikappanpassat en kanot" de körde han med i 5 år på raken...... innan de blev stopp!!

• ior1979

Prova kan man ju alltid men man ska veta att yrkar man ett avdrag som man inte är berättigad till är risken stor för skattetillägg. 40% av den undanhållna skatten. Bra att ha i bakhuvudet..........

• chrissepisse
    ior1979 skrev 2009-03-27 20:02:39 följande:
    Prova kan man ju alltid men man ska veta att yrkar man ett avdrag som man inte är berättigad till är risken stor för skattetillägg. 40% av den undanhållna skatten. Bra att ha i bakhuvudet..........
    Inte om man yrkar öppet, då kan man endast bli nekad avdraget. Risken med att yrka öppet, t ex genom en extra bilaga, är att man drar extra intresse till deklarationen. Å andra sidan riskerar man inte skattetillägg om man berättar precis vad det är man har gjort.
  • chrissepisse
    PetraDeliu skrev 2009-03-27 17:23:55 följande:
    även om man renoverar själv eller är bara med hantverkare?
    Som ior1979 säger så är det bara för arbetskostnad avseende arbete utfört av hantverkare (med F-skattsedel). Framöver är tanken att hantverkaren själv ska reducera priset så att man betalar mindre från början istället för att dra av det i nästföljande års deklaration.
  • PetraD
    Kristin24 skrev 2009-03-27 19:01:38 följande:
    såna räntor står redan med i mitt...
    eller om kanske bara är andra lån.........
  • valkyrian
    Kristin24 skrev 2009-03-27 19:01:38 följande:
    Den är redan förtryckt i deklerationen
    Bebisen är här
  • Kristin24

jag har inte fått min än så det visste jag inte...sorry

Svar på tråden VAD kan man dra av på skattedeklarationen som många inte tänker på?