• måntroll

Hur länge tog ni tempen i rumpan?

Hur länge tog ni tempen i rumpan? hur gammalt va barnet när ni slutade med det?
    och vad använder ni för termometer i stället?

• Svar på tråden Hur länge tog ni tempen i rumpan?
  • Rix

Tar ff tempen i rumpan på min 8 åring. Tycker inte örontemp funkar så bra.

• Min högsta önskan

Vi hade använde det till vår son fram till i höstas. Sen bytte vi till en örontermometer. Anlednignen var att han fick panik så fort vi skulle ta tempen i rumpan, och det ville vi inte utsätta honom för.
    Örontermometern köpte vi på apoteket. Tror det är en Braun... Den funkar jättebra! Och snabbt går det. Klart på några få sekunder.
    Just det, han var väl ca 1 år och 7-8 månader när vi bytte.

• näradig

har aldrig gjort. tycker det är kränkande + att vi vill lära våra barn att vuxna inte ska stoppa in något där.

• Rix

På mina stora tar jag aldrig tempen för om dom känner sig sjuka eller febriga kan dom säga det ändå.

• måntroll

ok  min tjej ät 1 snart och hon vägrade ta tempen sist,, och jag tänker inte tvinga henne heller,,

• Rix

Näradig, Hur kan du se så på en temptagning?

Om ditt barn blir dåligt och måste få en supp skulle du inte ge det då? En termometer används när man är sjuk och skulle en vuxen stoppa in nåt annat så är det en sexuell handling.

Kom in på akuten med dottern för drygt ett år sedan och då ville dom kolla tempen och då tog dom i rumpan för det är mer exakt och örontempen är svår på barn.

• Lillis 1977
    näradig skrev 2009-03-23 13:21:32 följande:
    har aldrig gjort. tycker det är kränkande + att vi vill lära våra barn att vuxna inte ska stoppa in något där.
    Vad är det för kränkande med det? Temptagning är väl vad man gör det till. Om man från början inte gör en stor grej av det så är det väl ingen fara.
  • Nintendo

Min dotter är bara 7 månader än så länge men jag planerar att alltid ta tempen i rumpan då det blir mest tillförlitligt resultat.

#3: Jag förstår inte hur man kan tycka att det är kränkande, visst känns det lite obehagligt men det är ju inget man gör utan anledning. En annan sak är om barnet blir rädd eller som #2 säger att barnet får panik, då är det självklart att man får ta tempen på annat sätt istället.

Jag tror faktiskt att även ett ganska så litet barn förstår skillnaden på om en vuxen stoppar in en termometer i rumpan för att ta tempen eller ger en supp och när de utför en sexuell handling och kanske stoppar in ett finger. För den sakens skull tycker jag att det är onödigt att avstå från att ta tempen i rumpan.

• La Lola

Min dotter är snart 9 o här är det rumpan som gäller.
    Precis som på oss vuxna.

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Busbellan

Vi tog tempen i rumpan på minstingen tills hon var ca 1 månad, alltså så länge som vi låg på sjukhuset ungefär.
    Efter det har det varit örontemrmometer som gällde.
    Men jag tror inte vi tog febern öht från att hon var 1-6 mån ungefär.
    De andra barnen har jag nog aldrig tempat knappt när de var riktigt små.
    Pga sonens alla feberkramper så köpte vi en örontermometer när han var ca 10 mån för att kunna ta febern ofta och smidigt så den är den enda vi använt på de stora barnen.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Hur länge tog ni tempen i rumpan?