Hur länge tog ni tempen i rumpan?
Hur länge tog ni tempen i rumpan? hur gammalt va barnet när ni slutade med det?
och vad använder ni för termometer i stället?
Hur länge tog ni tempen i rumpan? hur gammalt va barnet när ni slutade med det?
och vad använder ni för termometer i stället?
La Lola skrev 2009-03-24 07:39:19 följande:
La Lola skrev 2009-03-24 16:13:40 följande:
Nära dig, Hur menar du att ett barn ser en temptagning som en sexuell handling.
I så fall har mänskligheten utsatts för sexuella övergrepp i alla tider innan örontempen.
La Lola skrev 2009-03-24 16:46:54 följande:
Jag tog tempen i rumpan på mina stora tjejer tills dom var i ca 6-årsåldern (om jag inte minns fel, minnet är bra men kort) ... då ville dom inte ha den där längre så nu använder dom vår muntermometer. På våra små tjejer (3 veckor och 2 år) så använder vi rumptermometern.
Det har jag gjort på sonen tills han var 5 år.... han kan inte ta i munnen och örat visade fel. Nu pallar han inte rektaltermometern och han slipper. Nu hoppas jag att han inte blir så sjuk att jag måste kolla tempen för vi har bara mun och rektal här hemma och han kan inte ta någon. Öron åkte i skräpet.
nyfödda tempas i rumpan om det behövs...
Sonen är bara två år och vi har fortfarande rumptermometer. Köpte en dyr örontemp när han var drygt ett år för vi trodde det skulle vara smidigare. Men när den visade en skillnad på en grad, oavsett hur vi än försökte få det rätt, bytte vi tillbaka till rumptempen. Han besväras inte så värst, surar lite när man stoppar in den men sen ligger han och pratar tills det är klart. Den känns säkrast också iom att man får ett mer exakt resultat, samma på akuten där de vill ta tempen i rumpan. Även på oss vuxna ibland när vi varit in.
Jag tar aldrig tempen. Jag tycker man ganska lätt kan känna på barnet om det har feber eller ej. Väljer jag att ge febernedsättande går jag på allmäntillstånd och känslan av hur het barnet är (min är 2år). Skulle jag välja att använda termometer skulle jag nog föredra allt utom örontermometer. Har bara fått för mig att det ska va kasst =) Terumo gör bra termometrar.
Vår tjej var nog nästan tre när vi köpte en örontermometer. Värd varenda krona. Det var INTE uppskattat med varken temp i rumpan eller suppar längre...
Slutade nog ta i rumpan på dottern när hon var runt året, hon ville inte själv längre då. Tar tempen ytterst sällan och behöver jag ta den på henne nu har jag örontermometer. Hon tycker inte om suppar heller så hon har fått flytande sen hon va i samma ålder ungefär.
I min familj slutade vi aldrig, så länge man behövde ta tempen använde vi en rump-termometer. När vi blev äldre var det ju sällan nödvändigt att ta tempen ändå. Tror att vi skaffade en muntermometer vid ett tillfälle ioförsej, men de såg ju likadana ut så ingen tordes använda den av rädsla för var den varit