• måntroll

Hur länge tog ni tempen i rumpan?

Hur länge tog ni tempen i rumpan? hur gammalt va barnet när ni slutade med det?
    och vad använder ni för termometer i stället?

• Svar på tråden Hur länge tog ni tempen i rumpan?
  • näradig
    Rix skrev 2009-03-24 07:11:13 följande:
    Näradig, Hur kan du se så på en temptagning? Om ditt barn blir dåligt och måste få en supp skulle du inte ge det då? En termometer används när man är sjuk och skulle en vuxen stoppa in nåt annat så är det en sexuell handling. Kom in på akuten med dottern för drygt ett år sedan och då ville dom kolla tempen och då tog dom i rumpan för det är mer exakt och örontempen är svår på barn.
    och hur ska barnet veta skillnade på "nödvändighet" och sexuell handling menar du?

det finns alternativ till suppar.

det har hänt att vi de velat kolla tempen i rumpan och ge supp på sjukhus till våra barn och då har jag sagt att så gör vi inte och då har de kollat i örat och gett flytande istället. Varför behöver det vara så exakt??
  • näradig
    Nintendo skrev 2009-03-24 07:30:42 följande:
    Min dotter är bara 7 månader än så länge men jag planerar att alltid ta tempen i rumpan då det blir mest tillförlitligt resultat. #3: Jag förstår inte hur man kan tycka att det är kränkande, visst känns det lite obehagligt men det är ju inget man gör utan anledning. En annan sak är om barnet blir rädd eller som #2 säger att barnet får panik, då är det självklart att man får ta tempen på annat sätt istället. Jag tror faktiskt att även ett ganska så litet barn förstår skillnaden på om en vuxen stoppar in en termometer i rumpan för att ta tempen eller ger en supp och när de utför en sexuell handling och kanske stoppar in ett finger. För den sakens skull tycker jag att det är onödigt att avstå från att ta tempen i rumpan.
    HUR menar du att ett litet barn ska veta den skillnaden??
  • näradig

La Lola skrev 2009-03-24 07:39:19 följande:

Min dotter är snart 9 o här är det rumpan som gäller. Precis som på oss vuxna.
    och hon tycker det känns helt ok? hur länga tycker du det är ok att ta tempen i rumpan på barnen?
  • La Lola
    näradig skrev 2009-03-24 13:00:39 följande:
    La Lola skrev 2009-03-24 07:39:19 följande: och hon tycker det känns helt ok? hur länga tycker du det är ok att ta tempen i rumpan på barnen?
    De ytterst få ggr det behövs ta nån temp här så står hon ut ja. Det går ju på några sekunder.
    O hur länge? Som sagt, vi vuxna tar tempen i häcken här.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • näradig

La Lola skrev 2009-03-24 16:13:40 följande:

De ytterst få ggr det behövs ta nån temp här så står hon ut ja. Det går ju på några sekunder. O hur länge? Som sagt, vi vuxna tar tempen i häcken här.
    "står ut" ? ok.

men hur långt upp i åren tycker du att du som förälder kan ta tempen i rumpan på dina barn?
  • Rix

Nära dig, Hur menar du att ett barn ser en temptagning som en sexuell handling.

I så fall har mänskligheten utsatts för sexuella övergrepp i alla tider innan örontempen.

• La Lola
    näradig skrev 2009-03-24 16:39:09 följande:
    La Lola skrev 2009-03-24 16:13:40 följande: "står ut" ? ok. men hur långt upp i åren tycker du att du som förälder kan ta tempen i rumpan på dina barn?
    Ja, står ut/tycker det är ok/är inte motsträvig till det/tycker inte det är obehagligt osv.
    Jag kan säkert komma på fler uttryck men jag tror dessa räcker.

Den dan de inte vill att jag tar tempen får de göra det själva.
    Helt enkelt.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • näradig
    Rix skrev 2009-03-24 16:44:39 följande:
    Nära dig, Hur menar du att ett barn ser en temptagning som en sexuell handling. I så fall har mänskligheten utsatts för sexuella övergrepp i alla tider innan örontempen.
    hur lyckades du få till det så??

jag ifrågasätter hur ett små barn skulle kunna veta skillnaden på att vuxna får stoppa in vissa saker men inte andra.
  • näradig

La Lola skrev 2009-03-24 16:46:54 följande:

Ja, står ut/tycker det är ok/är inte motsträvig till det/tycker inte det är obehagligt osv. Jag kan säkert komma på fler uttryck men jag tror dessa räcker. Den dan de inte vill att jag tar tempen får de göra det själva. Helt enkelt.
    ok, tack för info
  • Mumin75

Jag tog tempen i rumpan på mina stora tjejer tills dom var i ca 6-årsåldern (om jag inte minns fel, minnet är bra men kort) ... då ville dom inte ha den där längre så nu använder dom vår muntermometer. På våra små tjejer (3 veckor och 2 år) så använder vi rumptermometern.

• ludenben

Det har jag gjort på sonen tills han var 5 år.... han kan inte ta i munnen och örat visade fel. Nu pallar han inte rektaltermometern och han slipper. Nu hoppas jag att han inte blir så sjuk att jag måste kolla tempen för vi har bara mun och rektal här hemma och han kan inte ta någon. Öron åkte i skräpet.
    nyfödda tempas i rumpan om det behövs...

Nu har våran Elias kommit 24/2-09
  • Meria

Sonen är bara två år och vi har fortfarande rumptermometer. Köpte en dyr örontemp när han var drygt ett år för vi trodde det skulle vara smidigare. Men när den visade en skillnad på en grad, oavsett hur vi än försökte få det rätt, bytte vi tillbaka till rumptempen. Han besväras inte så värst, surar lite när man stoppar in den men sen ligger han och pratar tills det är klart. Den känns säkrast också iom att man får ett mer exakt resultat, samma på akuten där de vill ta tempen i rumpan. Även på oss vuxna ibland när vi varit in.

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Nåt annat

Jag tar aldrig tempen. Jag tycker man ganska lätt kan känna på barnet om det har feber eller ej. Väljer jag att ge febernedsättande går jag på allmäntillstånd och känslan av hur het barnet är (min är 2år). Skulle jag välja att använda termometer skulle jag nog föredra allt utom örontermometer. Har bara fått för mig att det ska va kasst =) Terumo gör bra termometrar.

• guldplutt

Vår tjej var nog nästan tre när vi köpte en örontermometer. Värd varenda krona. Det var INTE uppskattat med varken temp i rumpan eller suppar längre...

• NorasMamma

Slutade nog ta i rumpan på dottern när hon var runt året, hon ville inte själv längre då. Tar tempen ytterst sällan och behöver jag ta den på henne nu har jag örontermometer. Hon tycker inte om suppar heller så hon har fått flytande sen hon va i samma ålder ungefär.

• NorasMamma
    Nåt annat skrev 2009-03-25 13:22:38 följande:
    Jag tar aldrig tempen. Jag tycker man ganska lätt kan känna på barnet om det har feber eller ej. Väljer jag att ge febernedsättande går jag på allmäntillstånd och känslan av hur het barnet är (min är 2år). Skulle jag välja att använda termometer skulle jag nog föredra allt utom örontermometer. Har bara fått för mig att det ska va kasst =) Terumo gör bra termometrar.
    Vet man hur man ska använda en örontermometer så är de toppenbra
  • Skogsstjärna

I min familj slutade vi aldrig, så länge man behövde ta tempen använde vi en rump-termometer. När vi blev äldre var det ju sällan nödvändigt att ta tempen ändå. Tror att vi skaffade en muntermometer vid ett tillfälle ioförsej, men de såg ju likadana ut så ingen tordes använda den av rädsla för var den varit

Svar på tråden Hur länge tog ni tempen i rumpan?