• Skumboll

Värdelös i köket, hur får jag till en bra puré?

Såhär är det: Min son är 1,5 år. Har under 8 månader haft sond pga matvägran och han äter nu via munnen igen. Problemet är nu att han bara äter helt släta puréer, förutom något kex, bit av macka eller någon yttepyttetugga av vår mat. Vi har hittills kört burkar (som jag mixar), men nu äter han sådana stora mängder att det inte är ekonomiskt hållbart.

Jag är helt värdelös på att laga mat och vet inte hur jag ska få till bra rätter med rätt konsistens till honom.
    Han gillar enkel mat som potatis och köttbullar, potatis och kyckling, potatis och fisk osv. Med lite grönsaker. Han är jättekänslig för konsistenser, han vill ha dem rätt lösa men ändå matiga. Och han gillar inte tomat.
    Hur jag än gör med potatisen så blir hela puréen som klister när den är färdigmixad.
    Hjälp mig med bra recept och tips på hur jag får till konsistensen!!

Och kom inte och tips om plockmat för det funkar inte, ger jag honom små bitar av mat kräks han direkt och blir hysterisk så det är inte att tänka på.

• Svar på tråden Värdelös i köket, hur får jag till en bra puré?
  • Gummis

Lägg allt i en vanlig matberedare och kör där tills det blir bra konsistens. Du kan välja själv hur "pureigt" du vill att det blir eftersom du kan stänga av och kolla. Potatis i stavmixer håller jag med är värdelöst men lägg i köttbullar, grönsaker och potatis lite varvat i beredaren och kör. Blir hur bra som helst. Perfekt också om man vill göra större mängder.

• Gummis

Glömde att säga att slå också i lite av spadet så det inte blir för torrt, kyckling och ris drar efter i frysen så lägg gärna i lite extra spad där så det inte blir för torrt.

• Skumboll

Jasså, så matberedare är bättre alltså?
    Jag får lixom inte till det med potatisen, det blir så klistrigt och sonen vill gärna ha det som en tjockare soppa. Att något så enkelt skulle vara så svårt...

• Linda Ligist

potatis är klistrigt om du mixar den. andra rotfrukter är bättre, palsternacka, morot. annars kan du blanda med potatis för att slipa tapetklistret.

• Gummis

Ja mixer och potatis blir bara en kladdig oätbar massa men med matberedaren funkar det bra. Kom i håg bara att tillsätta vätska alt fett/olja. Jag har slutat med stavmixern och kör bara beredaren och då använder jag kniven som man sätter i mot botten och sedan på med maten och gasen i botten tills jag får bra konsistens.

• Linda Ligist

sämst är för övrigt färskpotatis. asmycket stärkelse!

• supersemlan

För att puréa potatis, välj en mjölig sort, koka sönder den och puréa med mycket vätska. Trixet för att inte få klister är att det ska gå så fort som möjligt.

Själv undviker jag dock att mixa potatis utan brukar mosa den med gaffel (och mycket vätska) och blanda ned övrigt, som redan är mixat.

• supersemlan

Och jag menar att det kvittar om man använder stavmixer eller matberedare bara man gör på "rätt sätt".

• Skumboll

Okej, andra rotfrukter är bättre...eller mjölig potatis.

Jag tror ett av mina misstag är att jag har för mycket potatis i. Jag vet inte riktigt hur jag ska fördela potatis, grönsaker och kött. Och som vätska i, ska man ha sås eller räcker det med bara spadet?

Haha, alltså, ni får gärna skratta men det här är verkligen apsvårt. Baka kan jag men laga mat, nej tack.

• Gummis

Jag blandar allt i beredaren för då vet jag att när jag ska fixa lunch har jag en komplett måltid med grönsaker, ris/potatis och kött/kyckling och behöver inte funderar på att koka potatis i förväg. Då mixar jag bara maten lite mindre och sedan lite extra när jag ger den om det blivit förstora bitar.

Svar på tråden Värdelös i köket, hur får jag till en bra puré?