• Headrush

Snabb hjälp ang. bakpotatis!

Ska man ha med eller utan folie? Jag googlade bakpotatis + tillagning och det står i alla recepten som jag kollade på att man ska sätta dom på en plåt men jag har för mig att man brukar baka dom i foliepaket?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Snabb hjälp ang. bakpotatis!
  • skorpionen80

Det går jättebra utan, så brukar jag göra!

• MammasälskadeMinna

jag gör utan folie..

• Headrush

Wow, det var verkligen snabba svar! Tack tjejer Men då kör jag utan folie!

Tack än en gång {#lang_emotions_flower}

• Gyllan

Kör de i micron! tar ca 15-20 min och blir precis lika bra som i ugnen!

• annca

Går mot strömmen: Tycker de blir absolut godast i ugn - inte micron -  och i folie.

Tycker att de blir så torra om man bakar utan folie - "skalbiten" blir så tjock och liksom bränd, det blir alltså så mycket som går bort. Och att de blir rent hemska i micron, både svampigt blöta *och* torra på samma gång på något undeligt sätt.

I vanlig ugn blir de mycket jämnade bakade också om man har de folielindade. Men man sticker massor av små hål i paketen, samtidigt som mna först snittar potatisen innan mna lindar in den.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Gyllan
    annca skrev 2009-03-23 16:06:42 följande:
    Går mot strömmen: Tycker de blir absolut godast i ugn - inte micron -  och i folie. Tycker att de blir så torra om man bakar utan folie - "skalbiten" blir så tjock och liksom bränd, det blir alltså så mycket som går bort. Och att de blir rent hemska i micron, både svampigt blöta *och* torra på samma gång på något undeligt sätt.I vanlig ugn blir de mycket jämnade bakade också om man har de folielindade. Men man sticker massor av små hål i paketen, samtidigt som mna först snittar potatisen innan mna lindar in den.
    Låter väldigt märkligt för mina potatisar blir varken torra eller svampiga i micron.
    Gör du hål i dina?
  • MammasälskadeMinna
    annca skrev 2009-03-23 16:06:42 följande:
    Går mot strömmen: Tycker de blir absolut godast i ugn - inte micron -  och i folie. Tycker att de blir så torra om man bakar utan folie - "skalbiten" blir så tjock och liksom bränd, det blir alltså så mycket som går bort. Och att de blir rent hemska i micron, både svampigt blöta *och* torra på samma gång på något undeligt sätt. I vanlig ugn blir de mycket jämnade bakade också om man har de folielindade. Men man sticker massor av små hål i paketen, samtidigt som mna först snittar potatisen innan mna lindar in den.
    Men inte blir dom väl brända utan folie? Jag har dom i nedesta delen och kör på varmluftsugn.. Blir kanon!
  • annca
    Gyllan skrev 2009-03-23 18:51:49 följande:
    Låter väldigt märkligt för mina potatisar blir varken torra eller svampiga i micron. Gör du hål i dina?
    Jepp. Och de blir liksom fortfarande halvhårda och våta i mitten och torra och sega i ytskiktet... Bläiga alltså... ;) Följer instruktionerna i kokboken som följde med ugnen.
    MammasälskadeMinna skrev 2009-03-23 22:56:26 följande:
    Men inte blir dom väl brända utan folie? Jag har dom i nedesta delen och kör på varmluftsugn.. Blir kanon!
    Jo, skalet blir torrt, potatisköttet under segt och småbrännt. Och svårt att få loss potatisen från också. Med folie blir de jämnbakade, samma konsistens rakt igenom. Likadant trist i vår ugn som i mammas och svärmors...
    Bakat i mitten av ugnen, 200 grader vanlig ugn, ca 1h.

Nej, jag är traditionalist i denna frågan!
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Kenzie

Utan folie och givetvis i ugnen! Gör man dom i micron kan man lika gärna koka potatisen och med folie blir den mer kokt än bakad. Meningen med bakad potatis är ju att skalet ska bli så där torrt så att man kan äta det också.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
Svar på tråden Snabb hjälp ang. bakpotatis!