• MammaBarnFamilj

Klädsel i Vietnam

När man är i Vietnam som nybliven adoptivförälder; hur viktigt är det att inte visa armhålorna? På korten fick man inte ha ex linnen, men hur är det när man reser i landet? Förstår att man ska vara påklädd vid ceremonin, men när man ex rör sig på hotellområdet, är det strikt med kläderna då med? Badar man i poolen med bikini eller föredrar de att man har baddräkt?

Har fått tag i ett gäng tunikor som jag tänkte ha leggings till, tror ni det går bra?

Leggings är ju tajta men de går ju ändå nedanför knäet.

Tips tack!

• Svar på tråden Klädsel i Vietnam
  • mammamys06

Inboxar dig...

Störst av allt är kärleken
  • Hej och Hopp

Jag funderar också...
    Enligt mina instruktioner ska man inte visa knä och axlar. Jag bara antar att det inte gäller hotellområdet men undrar hur noga ni varit med det ni andra. jag har ju inte tänkt gå i kortkort, men knälånga kjolar och linnen vid icke formella besök - har ni andra haft det/tror ni att det funkar?

• mammamys06

Ni kan ha på er linnen och kjolar som går till knät, inga problem. Öppna sandaler också.

• Latinomum

Ursäkta att jag stör såhär: till mammamys06

Skulle det vara väldigt ofint av mig att få komma in till dig.
    Jag hoppas att jag inte ser fel. utan att det är din son på bilden.

barnet är iaf väldigt lik min bror när han var liten. jag ska se om jag kan lägga upp bild på honom som liten efter att jag har varit hos min mor imorgon. Kolla vilka som är okej för henne

• Humblebee

Tack för infon mammamys .
    Har också funderat på hur man ska vara klädd vid icke formella besök och ute bland folk. På hotellområdet hoppas jag att man inte måste vara fullt så strikt.

• TantTT

Hej
    Hämtade min dotter 05 i HCMC och KienGiang. Vi hade nog inga speciella tankar ang kläderna. Vi hade på det vi ville. Till cermonin tog vi naturligtvis lite finare kläder och var inte urringade eler kortkorta. Men annars var det nog mest shorts och t-shirt. Kändes inte som några problem. Kanske är oöika mellan regioner?
    T

• Ceciliastockholm

Har själv inte haft en tanke på att man måste klä sig på ett speciellt sätt. Det är ju inget muslimt land vi reser till.

Självklart är man lite uppklädd på cemeromin, men utöver det kommer jag att klä mig som jag alltid gör. Nu går jag dock aldrig omkring i minikjolar och toppar som slutar vid naveln, man är ju inte 25 längre

Jag tror absolut inte att det är något problem att ha "vanliga" kläder på sig så länge "vanliga" kläder inte är allt för utmanande.

Cecilia

• Kalinka

Jag skulle säga att det beror helt på region och del av landet. Jag har rest i stora delar av Viet Nam, både på landet och i städerna. Jag skulle säga att i södra delarna är det mindre problem, och ssk i HCMC är de flesta väldigt vana vid turister. I de norra delarna är det lite känsligare, och ssk ute på landsbygden.

Vietnamesiska kvinnor i de norra delarna visar inte så mycket hud. De är ofta klädda i byxor som går över knäna och en t-shirt. Det är inget muslimskt land vi pratar om, snarare kanske som farmors generation går klädd sommartid. Jag skulle säga att linnen är ok, men kanske inte i kombination med shorts. Shorts är generellt känsligare även för män. En kurskompis blev kontaktad på ett otrevligt sätt när hon hade shorts.

Leggings tror jag inte är något problem. Men de måste kanske inte vara jättetajta.

På poolområdet kan man gå klädd som på motsvarande i Sverige.

• MammaBarnFamilj

Jag ska till södra Vietnam.

Jag var väl inne på att det är viktigt med kläder för att ex i Indien är det "äckligt" att visa armhålor. Iaf i de delar av indien jag varit. Även bara fötter är känsligt i indien om man riktar fotsulorna mot någon, ex sitter på golvet barfota och inte viker fötterna under kroppen. Jag hade alltid ngt som täckte axlarna, som är sexuellt i Indien. Om ni tänkt på det så har indiska kvinnor alltid en kort tröja under sin sari som täcker axel och armhåla. Däremot är magar helt ok i indien. Jag har aldrig tänkt över hur de går klädda i Vietnam?

Som ni skriver är det nog ok i de områdena där det rör sig mkt västerlänningar, och om det inte är viktiga myndigheter man ska besöka. Jag ska även höra med min kompis som varit i Vietnam.

• Kalinka

Om det är någonting jag skulle trycka på är det väl det där med shortsen då. Bara ben verkar känsligare än axlar/överkropp.

I övrigt är vietnameser överseende med vad turister har på sig. Men vietnamesiska kvinnor badar tex INTE i bikini. Det är bara prostituerade kvinnor som gör det. Om det kommer en västerländsk kvinna i bikini på stranden tittar de visserligen, men det är litegrann en annan sak.

Jag tror att om man tänker på vad farmor/mormor skulle reagera på så har man sitt på det torra. Jag gjorde så och det var aldrig några problem.

• mammamys06
    Kalinka skrev 2009-03-27 13:42:29 följande:
    Om det är någonting jag skulle trycka på är det väl det där med shortsen då. Bara ben verkar känsligare än axlar/överkropp.I övrigt är vietnameser överseende med vad turister har på sig. Men vietnamesiska kvinnor badar tex INTE i bikini. Det är bara prostituerade kvinnor som gör det. Om det kommer en västerländsk kvinna i bikini på stranden tittar de visserligen, men det är litegrann en annan sak.Jag tror att om man tänker på vad farmor/mormor skulle reagera på så har man sitt på det torra. Jag gjorde så och det var aldrig några problem.
    På hotellet i Södra Vietnam där mammabarnfamilj ska bo på så finns det en pool på taket och där är det helt ok att sola och bada i bikini.
    MammaBarnFamilj skrev 2009-03-27 07:57:02 följande:
    Jag ska till södra Vietnam. Jag var väl inne på att det är viktigt med kläder för att ex i Indien är det "äckligt" att visa armhålor. Iaf i de delar av indien jag varit. Även bara fötter är känsligt i indien om man riktar fotsulorna mot någon, ex sitter på golvet barfota och inte viker fötterna under kroppen. Jag hade alltid ngt som täckte axlarna, som är sexuellt i Indien. Om ni tänkt på det så har indiska kvinnor alltid en kort tröja under sin sari som täcker axel och armhåla. Däremot är magar helt ok i indien. Jag har aldrig tänkt över hur de går klädda i Vietnam? Som ni skriver är det nog ok i de områdena där det rör sig mkt västerlänningar, och om det inte är viktiga myndigheter man ska besöka. Jag ska även höra med min kompis som varit i Vietnam.
    Bara fötter är inga problem i Vietnam. Deras golv är heliga så man måste ta av sig skorna när man går in på barnhemmet och alla går barfota, behöver absolut inte ha strumpor på sig i någon form. Mr H visar dig det, han ser till att man gör rätt även i en sådan laddad och stor situation som att man ska hämta barn

Du behöver absolut inte täcka axlarna, jag hade linnen på mig och jag som är lite större och med stor byst kände aldrig att jag inte var ok klädd. Det är VARMT, fuktigt och då kan man inte ha hur mycket kläder som helst på sig. Sandaler, shorts, kjolar till knäna, klänningar, tights, tunikor, linnen, blusar/skjortor osv, inga problem! De klär sig själva så i Vietnam, bomulskjortor med uppkavlade ärmar, byxor, jeans, kjolar tunikor...
  • Kalinka

"På hotellet i Södra Vietnam där mammabarnfamilj ska bo på så finns det en pool på taket och där är det helt ok att sola och bada i bikini."

Jodå, det är nog inga problem. Jag har solat och badat på stranden även i norra Viet Nam i bikini.

Mitt inlägg om vitenamesiska kvinnor och bikini var mest ett svar på TS fråga om hur vietnameser går klädda egentligen.

• mammamys06
    Önskar sååå att jag kunde vara där nu, i poolen på taket på hotellet i HCMC....*drömmer mig bort*
  • Kalinka
    mammamys06 skrev 2009-03-29 16:02:55 följande:
    Önskar sååå att jag kunde vara där nu, i poolen på taket på hotellet i HCMC....*drömmer mig bort*
    Stranden i Nha Trang är inte heller helt fel....
  • MammaBarnFamilj

Jag skulle gärna vara i Vietnam NU!! Jag och resesällskap satt och funderade över om man verkligen behöver ha med matstol (att sätta på bordskanten, står med på Ac´s lista), finns inte det på hotellen? Jag är skeptisk till allt man sätter fast som inte står stadigt och stabilt av egen maskin.

Sedan undrar jag om ni vet ungefär hur mkt mat kostar där? Håller på lägga upp en liten budget här och det är ju svårt att bara gissa. Vad kostar blöjor och välling? Tänkte om man tjänar på att slippa släpa massor blöjor med sig.....

Mammamys: Hur mng skulle ni ta med present till? Det står vad ex man kan köpa men inte till hur många.

Ang kamera.......min digitala börjar spöka lite och jag undrar om det värsta som kunde hända händer dvs att den lägger av i värmen, finns det kamera av bra kvalité eller ska man köpa med en till tycker ni?

Kram

• MammaBarnFamilj

Jag köpte klänningar till knäet idag för att vara på den säkra sidan.

• mammamys06
    MammaBarnFamilj skrev 2009-03-29 21:33:51 följande:
    Jag skulle gärna vara i Vietnam NU!! Jag och resesällskap satt och funderade över om man verkligen behöver ha med matstol (att sätta på bordskanten, står med på Ac´s lista), finns inte det på hotellen? Jag är skeptisk till allt man sätter fast som inte står stadigt och stabilt av egen maskin. Sedan undrar jag om ni vet ungefär hur mkt mat kostar där? Håller på lägga upp en liten budget här och det är ju svårt att bara gissa. Vad kostar blöjor och välling? Tänkte om man tjänar på att slippa släpa massor blöjor med sig.....Mammamys: Hur mng skulle ni ta med present till? Det står vad ex man kan köpa men inte till hur många. Ang kamera.......min digitala börjar spöka lite och jag undrar om det värsta som kunde hända händer dvs att den lägger av i värmen, finns det kamera av bra kvalité eller ska man köpa med en till tycker ni? Kram
    Jooodå, visst finns det på hotellet! Ni bor väl på det hotellet som jag rekommenderade och där finns allt. Och vill hon inte sitta i den så kan du ha henne i selen (baby björnsele har du väl antar jag) med ansiktet från dig, finns stora bord och soffor till bordet, kanon!

Nej, jag vet att det inte står till hur många, jag vet att jag och den kvinnan jag åkte tillsammans med köpte tillsammans, vi köpte massor med godis typ en halv ica plastpåse med svenskt mjukt godis (uppskattas väldigt mycket) typ Ahlgrens bilar och jag köpte cirka 10-15 st fina tvålar och jag köpte lite större barnkläder typ en stor plastpåse full på Ullared och hade med. Jag vet faktiskt inte hur många det är som ska ha presenter men man delar inte ut det när man är där utan Mr H tar bara kassarna (ska inte vara inslaget) och ger det när man inte är med, whiskyn tas för sig till rätt personer
  • mammamys06
    Kalinka skrev 2009-03-29 16:08:13 följande:
    Stranden i Nha Trang är inte heller helt fel....
    Nej, jag tror dig!

Att det är så märkvärdigt just i HCMC och just på Windsor plaza är ju att vi bodde där vår första tid med sonen och det gör det så magiskt. Det är den mest magiska plats på jorden och kommer alltid att vara det, där och i provinsen där vi hämtade honom
Svar på tråden Klädsel i Vietnam