Kalinka skrev 2009-03-27 13:42:29 följande:
Om det är någonting jag skulle trycka på är det väl det där med shortsen då. Bara ben verkar känsligare än axlar/överkropp.I övrigt är vietnameser överseende med vad turister har på sig. Men vietnamesiska kvinnor badar tex INTE i bikini. Det är bara prostituerade kvinnor som gör det. Om det kommer en västerländsk kvinna i bikini på stranden tittar de visserligen, men det är litegrann en annan sak.Jag tror att om man tänker på vad farmor/mormor skulle reagera på så har man sitt på det torra. Jag gjorde så och det var aldrig några problem.
På hotellet i Södra Vietnam där mammabarnfamilj ska bo på så finns det en pool på taket och där är det helt ok att sola och bada i bikini.
MammaBarnFamilj skrev 2009-03-27 07:57:02 följande:
Jag ska till södra Vietnam. Jag var väl inne på att det är viktigt med kläder för att ex i Indien är det "äckligt" att visa armhålor.
Iaf i de delar av indien jag varit. Även bara fötter är känsligt i indien om man riktar fotsulorna mot någon, ex sitter på golvet barfota och inte viker fötterna under kroppen. Jag hade alltid ngt som täckte axlarna, som är sexuellt i Indien. Om ni tänkt på det så har indiska kvinnor alltid en kort tröja under sin sari som täcker axel och armhåla. Däremot är magar helt ok i indien. Jag har aldrig tänkt över hur de går klädda i Vietnam? Som ni skriver är det nog ok i de områdena där det rör sig mkt västerlänningar, och om det inte är viktiga myndigheter man ska besöka. Jag ska även höra med min kompis som varit i Vietnam.
Bara fötter är inga problem i Vietnam. Deras golv är heliga så man måste ta av sig skorna när man går in på barnhemmet och alla går barfota, behöver absolut inte ha strumpor på sig i någon form. Mr H visar dig det, han ser till att man gör rätt även i en sådan laddad och stor situation som att man ska hämta barn
Du behöver absolut inte täcka axlarna, jag hade linnen på mig och jag som är lite större och med stor byst kände aldrig att jag inte var ok klädd. Det är VARMT, fuktigt och då kan man inte ha hur mycket kläder som helst på sig. Sandaler, shorts, kjolar till knäna, klänningar, tights, tunikor, linnen, blusar/skjortor osv, inga problem! De klär sig själva så i Vietnam, bomulskjortor med uppkavlade ärmar, byxor, jeans, kjolar tunikor...