• Min högsta önskan

Hur gör DU ChiliConCarne?

Jag funderar på att göra chili-con-carne imorgon..
    Brukar steka köttfärs och lök, blanda i vita bönor, krossade tomater och kryddor..

Är det någon som gör på något annat sätt?
    Vill Du dela med dej?

Och vad serverar du till?
    Själv brukar jag bara ha lite baugette (eller rostbröd) och färsk gurka..

Vore kul att förändra sej lite!!

• Svar på tråden Hur gör DU ChiliConCarne?
  • fialisastina

Heinz har kommit med nya bönor som är fantastiskt goda!! Likadana burkar som de vanliga men med kryddig tomatsås.

Heinz mean beanz heter de och finns i kryddningarna mexican och sweet chilli

• annca

Grovhackar och bryner gul lök.
    Häller en burk krossad tomat i en stor gryta och låter småsjuda tillsammans med en buljongtärning.
    Bryner köttfärs, häller detta i tomatgrytan.
    Sköljer av en burk kidneybönor och blandar i.
    Pressar i minst en klyfta vitlök. Kryddar med sambal oelek och spiskummin. Krossar ibland i ett par rutor mörk choklad.
    Mot slutet blandar i en burk vita bönor i toamtsås.
    (I detta skicket är detta dotterns favoriträtt.)

Severar med vitt bröd, yoghurt och sallad. Ställer fram tabascofaskan för de som vill ha mer hetta.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Amilie

Jag brukar ha 500 g köttförs som jag stecker tillsammans med en chili, ett par vitlöksklyftor, en eller två gula lökar och ett par paprikor.

Sen i med kroddade tomater och bönor, brukar ha tre olika, en vita med tomatsås, en kidney och en canellini tex. En burk majs brukar åka i den med!

Krydda brukar jag göra med soya, svartpeppar, mycket spiskummin, mer chili eller sambal oelek om det inte är starkt nog. Lite sirap kan lyfta smakerna en hel del om man önskar.

Det här brukar serveras med antingen lite ris eller en bit bröd beroende på infall!

• Min högsta önskan

Choklad??? I chili-con-carne???
    Hur kommer det sej?? Låter lite.. ovanligt..

annca skrev 2009-03-24 15:27:35 följande:
    Grovhackar och bryner gul lök.Häller en burk krossad tomat i en stor gryta och låter småsjuda tillsammans med en buljongtärning.Bryner köttfärs, häller detta i tomatgrytan.Sköljer av en burk kidneybönor och blandar i.Pressar i minst en klyfta vitlök. Kryddar med sambal oelek och spiskummin. Krossar ibland i ett par rutor mörk choklad.Mot slutet blandar i en burk vita bönor i toamtsås.(I detta skicket är detta dotterns favoriträtt.)Severar med vitt bröd, yoghurt och sallad. Ställer fram tabascofaskan för de som vill ha mer hetta.
  • Juniphé

Jag bryner köttfärs, lök, vitlök, fintärnat sidfläsk. Tillsätter krossade tomater, salt, peppar, 3 st paprikor (gärna 3 färger), kidneybönor, black eyed peas, borlottibönor samt några skivor (jag brukar hacka skivorna) inlagd jalapeño.

Låt puttra på spisen tills paprikan mjuknat.

Servera med nybakat bröd och en klick crème fraiche.

Mmmmm så gott!

Bf 31/10-09 (Halloween)
  • annca
    Min högsta önskan skrev 2009-03-24 19:29:54 följande:
    Choklad??? I chili-con-carne??? Hur kommer det sej?? Låter lite.. ovanligt..
    Det var ett tips jag snappade upp här nånstans faktiskt. DEn mörka cacaon funkar jättebra ihop med tomat och chilikrydda! :) Vet attd et låter rätt vansinnigt, mne det blit faktiskt gott. Men det ska bara vara lite. Högst två rutor till 500g färs.

Och så glömde jag ju paprikan! En eller två i olika färg hackas i framemot slutet av tillagningen.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • L1J
    annca skrev 2009-03-25 09:30:38 följande:
    Det var ett tips jag snappade upp här nånstans faktiskt. DEn mörka cacaon funkar jättebra ihop med tomat och chilikrydda! :) Vet attd et låter rätt vansinnigt, mne det blit faktiskt gott. Men det ska bara vara lite. Högst två rutor till 500g färs.Och så glömde jag ju paprikan! En eller två i olika färg hackas i framemot slutet av tillagningen.
    Kan tänka mig att det är gott, chilichoklad är ju hur gott som helst :)
  • delifi2

brukar göra som de flesta här men jag har kokt potatis till och gräddfil vid sidan om, min man brukar vilja ha ris till

• k girl

Choklad är en underskattad matkrydda!

Vi steker köttfärs och lök, häller på tomater (finkrossade, gärna smaksatta med chili) och kryddor (använder ibland chipotlepasta tillsammans med chilikryddan), låter puttra länge. Mot slutet av tillagningen tillsätts paprika, kidneybönor, vita bönor i tomatsås och eventuellt andra bönsorter.

• 28032008

Jag kör med Knorrmix. Då behövs bara köttfärs, knorrmix och vita bönor i tomatsås. Serveras med ris.

Jag tycker det är perfekt när det inte finns så mycket tid! Smakar väldigt gott med!

• LeWi
    annca skrev 2009-03-25 09:30:38 följande:
    Det var ett tips jag snappade upp här nånstans faktiskt. DEn mörka cacaon funkar jättebra ihop med tomat och chilikrydda! :) Vet attd et låter rätt vansinnigt, mne det blit faktiskt gott. Men det ska bara vara lite. Högst två rutor till 500g färs.Och så glömde jag ju paprikan! En eller två i olika färg hackas i framemot slutet av tillagningen.
    Det var nog kanske från mig
    Jag lärde mig att ha choklad i chilin av min värdmor i USA.
    Kakaon ger en rundning till chilismaken som är väldigt bra och sötman i chokladen lyfter fram alla smaker. Har jag ingen choklad hemma så tar jag sirap/socker istället.

En annan positiv effekt är att om man räkar näman för barnen att det är choklad i maten så äter de med lite extra entusiasm

Såhär ser mitt recept ut!

lök
    Köttfärs
    finriven morot (drygar ut och grönsaker är ju aldrig fel!)
    Chilisås
    vita bönor i tomatsås
    kidneybönor
    paprika (lägg i på slutet så de har lite krisp kvar)
    kryddar med salt, peppar, chilipulver, cayennepeppar, vitlök, paprikapulver och choklad/sirap/socker
    Ibland har vi nån typ av färsk chilipeppar med om vi råkar ha det hemma...
    Brukade ha krossade tomater i men känns inte som det behövs med tomatsåsen från bönorna.
    Spiskummin ger för mycket tacosmak för att passa i min chili

Serveras med ris och sallad.
    Blir det chili över så kan det med fördel värmas och serveras i pitabröd
    I reject your reality and substitute my own.
  • catya
    Min högsta önskan skrev 2009-03-23 20:32:58 följande:
    Jag funderar på att göra chili-con-carne imorgon.. Brukar steka köttfärs och lök, blanda i vita bönor, krossade tomater och kryddor.. Är det någon som gör på något annat sätt? Vill Du dela med dej? Och vad serverar du till? Själv brukar jag bara ha lite baugette (eller rostbröd) och färsk gurka.. Vore kul att förändra sej lite!!
    Oftast blir det en köttfärssås (med köttfärs, gullök, vitlök, palsternacka, morötter, rotselleri, krossade tomater, tomatpuré och ibland en skvätt rödvin... samt salt, peppar) som bas, med lite extra chili, några skvuttar spiskummin och sedan svarta bönar, kidneybönor och de där stora vita.. eh... vad de nu heter.

Aldrig att jag förstör med läskiga vita bönor i tomatsås heller. :)
  • buffybus

jag brukar bryna färsen.. lägga i paprika 3 olika sorter, gul, röd o grön. sen häller jag över lite passerade tomater och en chili con carne MIX.. och sist vita bönor.. det blir faktiskt jätte gott!!! och den mixen är så bra för då får man den rätta smaken tycker jag

till det serverar vi franskbröd och ris... jag har franskbröd.. är så gott o doppa i maten.. och mannen vill ha ris...

André ska bli storebror i Juli-09
  • LyNxQ
    28032008 skrev 2009-03-25 09:46:24 följande:
    Jag kör med Knorrmix. Då behövs bara köttfärs, knorrmix och vita bönor i tomatsås. Serveras med ris. Jag tycker det är perfekt när det inte finns så mycket tid! Smakar väldigt gott med!
    buffybus skrev 2009-03-25 09:57:16 följande:
    jag brukar bryna färsen.. lägga i paprika 3 olika sorter, gul, röd o grön. sen häller jag över lite passerade tomater och en chili con carne MIX.. och sist vita bönor.. det blir faktiskt jätte gott!!! och den mixen är så bra för då får man den rätta smaken tycker jag till det serverar vi franskbröd och ris... jag har franskbröd.. är så gott o doppa i maten.. och mannen vill ha ris...
    Kul att vi är fler
    Har ni testat lasagnemixen? Jag tycker att det blir jättegod lasagne! Smakar som mammas
  • ALJO

Nöt eller lammfärs, kryddor, lök, tomater, bönor kidney eller stora vita och ibland majs. Godast till är bröd, sallad och nachochips. O ett glas rött.

• lia76

Här är en som riktigt avskyr mixen till Chiliconcarne
    Blir godast när man gör själv.
    Men visst är det bra komplement om man har bråttom, men så bråttom har jag aldrig så
    Kanske ska ha lite Chiliconcarne imorgon. Det är gott och min äldsta dotter älskar det.

En äkta chiliconcarne:
    www.dn.se/mat-dryck/recept/texas-chili-con-carne-1.670776

Ida 080901, Stella 060923
  • 28032008
    LyNxQ skrev 2009-03-25 18:36:31 följande:
    Kul att vi är fler Har ni testat lasagnemixen? Jag tycker att det blir jättegod lasagne! Smakar som mammas
    Nej, jag faktiskt inte provat! Låter smidigt! Ibland behöver det gå undan lite och då är det skönt med mix!
    Vad kan man ersätta lasangeplattorna med?
  • L1J

Igår gjorde jag chili con carne och hade i:
    500 g köttfärs
    gul lök
    röd och grön paprika
    riven morot
    krossade tomater
    kidneybönor i chilidressing
    salt, peppar, cayennepeppar, spiskummin, chili
    chilisås
    ett par rutor mörk choklad (blev jättegott i)

Blev jättegott men till mitt stora förtret hade jag totalt glömt köpa gräddfil till så det fick gå ändå..

• Trill

Vad många som gör Chili con Carne UTAN chili!? Det blir ju likom bara "Con Carne".

Svar på tråden Hur gör DU ChiliConCarne?