• Anonym (Oj då)

Hypoterios

Hej
    Jag har precis fått diagnosen Hypoterios (låg ämnesomsättning) och har börjat äta levaxin för drygt en vecka sedan.

Jag tror att min sjukdom upptäcktes ganska tidigt trots att värdena var dåliga, detta eftersom jag inte har märkt det på annat sätt än att jag haft "pirr i benen" och smärta i benen ibland.

Jag undrar om det är någon annan här med Hypoterios som äter levaxin och hur ni mådde i början när ni åt medicinen.
    Jag undrar också hur ni upplever att ni mår nu, när ni ätit medicinen ett tag.

Är det en sjukdom som "går" att leva med eller blir man påmind om den av olika orsaker?

• Svar på tråden Hypoterios
  • Anonym (Oj då)
    TantBus skrev 2009-03-23 22:15:07 följande:
    Både jag och min syster har struma. Syrran hade giftstruma som opererades, och jag har hypotyrios. Jag har nu ätit levaxin i ungefär ett år, och det funkar bra.När man lever som jag gör med skift arbete och ständigt byte av arbetsider kan det vara lite svårt att komma ihåg tabletterna bara.I början var det jobbigt, men nu går det bra, har äntligen fått in rätt dos så att man mår prima. Men ja, struma i olika former är ärftligt. Men tacksamt nog så är hypotyrios den formen som är lättast att leva med enligt många jag pratat med. Och den är enkel att kolla upp med ett enkelt blodprov. Jag önskar dig lycka till och hoppas att du mår prima.=)
    Tack!

Jag har förhoppning om att bli bra och jag kan säga att det värsta pirret i benen och den svåraste smärtan har gått bort. Vågar inte riktigt hoppas att det beror på medicinen ännu, men förmodligen är det så.

Tack! återigen
  • Anonym (Oj då)

Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-23 22:17:53 följande:

I vår släkt så har inga barn drabbats, först i vuxen ålder som det brutit ut. Men jätteviktigt att hålla koll på barnen då ni har det i släkten.Har du fått börja med 25ug ölevaxin? Har du TPO antikroppar?
    Jag tror också att det oftast kommer i vuxen ålder, om det kommer.

Jag var hos en läkare för 15 - 20 år sedan, han sade att jag hade lite låg ämnesomsättning men trodde att det bara var där och då. Kanske borde han ha kollat upp det om ett år eller så. Jag kanske har haft det sedan dess!!!!

Jag äter levaxin, 50 mikrogram. Vad innebär TPO antikroppar?
  • Anonym (sköldpaddan)

TPO anikroppar påvisar om man har en autoimmun tyreoidit. Lite förenklat kan man säga att anikropparna attackerar sköldkörteln och försör den, det pågår en inflammation.

Va, menar du allvar att en läkare redan för 15 år sedan upptäckte att du hade låg omsättning och inte utredde det ordentligt. Ja, det är mycket möjligt att du haft dte länge. Jag själv vet inte alls hur länge jag haft det då det upptäcktes i samband med ett annat läkarbesök, jag hade inga som helst symptom. Men även om man inte känner av det så är det inte bra för kroppen.

Jag antar att du ska lämna nytt blodprov om ca 5 veckor för att se om du bör öka dosen?

• Anonym (Oj då)

Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-24 19:54:36 följande:

TPO anikroppar påvisar om man har en autoimmun tyreoidit. Lite förenklat kan man säga att anikropparna attackerar sköldkörteln och försör den, det pågår en inflammation.Va, menar du allvar att en läkare redan för 15 år sedan upptäckte att du hade låg omsättning och inte utredde det ordentligt. Ja, det är mycket möjligt att du haft dte länge. Jag själv vet inte alls hur länge jag haft det då det upptäcktes i samband med ett annat läkarbesök, jag hade inga som helst symptom. Men även om man inte känner av det så är det inte bra för kroppen. Jag antar att du ska lämna nytt blodprov om ca 5 veckor för att se om du bör öka dosen?
    Ja, det är helt sjukt att läkaren inte utredde det mer, då för 15 år sedan.

Jag vet inte om det är TPO värdet som jag fick veta. Men... sköterskan läste i journalen för mig (jag ringde upp dagen efter diagnosen eftersom barnen hoppade runt när läkaren ringde och jag inte hörde allt han sade). Sköterskan sade att det var något värde man skulle ligga runt 4 och jag hade 25. Kan det vara TPO?

Ja, om fem veckor ska jag lämna nytt blodprov.

En fråga till: hur ofta går ni på tester, ni som har provat in medicinen? På vårdguiden m fl ställen på nätet står det att man ska kolla upp det med jämna mellanrum. Min läkare sade att vi träffas KANSKE efter provet om sex veckor och sedan KANSKE någon fler gång...
  • Anonym (sköldpaddan)

Nej jag antar att det var ditt TSH som var 25, men det bör inte alls ligga runt 4 utan helst mindre än 2 när man står på medicinering. Men nu säger ju inte värden på pappret allt utan man bör alltid känna efter hur man faktiskt mår.

Stå på dig och kräv prover regelbundet ett tag framöver så du ser att du hamnar rätt i levaxin dosen! Det kan vara ett pusslande med både höjningar och sänkningar innan du hittar rätt dos.

• Anonym (Oj då)

Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-24 21:41:55 följande:

Nej jag antar att det var ditt TSH som var 25, men det bör inte alls ligga runt 4 utan helst mindre än 2 när man står på medicinering. Men nu säger ju inte värden på pappret allt utan man bör alltid känna efter hur man faktiskt mår.Stå på dig och kräv prover regelbundet ett tag framöver så du ser att du hamnar rätt i levaxin dosen! Det kan vara ett pusslande med både höjningar och sänkningar innan du hittar rätt dos.
    Under 2. Oj! Då var mitt verkligen högt, antar jag.

Ja, jag tänker försöka stå på mig och ta tester ganska ofta i början. Hur ofta rekomenderar du?
  • Anonym (normal)

Nej jag antar att det var ditt TSH som var 25, men det bör inte alls ligga runt 4 utan helst mindre än 2 när man står på medicinering. Men nu säger ju inte värden på pappret allt utan man bör alltid känna efter hur man faktiskt mår.Stå på dig och kräv prover regelbundet ett tag framöver så du ser att du hamnar rätt i levaxin dosen! Det kan vara ett pusslande med både höjningar och sänkningar innan du hittar rätt dos.
    Absolut ett pusslande, mitt TSH var 95 senast, så nu har jag ökat dosen rätt mkt, ska ta nya prover om ngr veckor.
    Anledningen är ju att jag är gravid, så jag behöver nog justera lite till.
  • Anonym (Oj då)

Anonym (normal) skrev 2009-04-02 23:30:40 följande:

Absolut ett pusslande, mitt TSH var 95 senast, så nu har jag ökat dosen rätt mkt, ska ta nya prover om ngr veckor.Anledningen är ju att jag är gravid, så jag behöver nog justera lite till.
    OJ, då var nog mitt 25 inte så högt i alla fall.
  • TantBus

Nu har det visat sig att både mamma och mellansystern har giftstruma, och äldsta syrran oxå jag är underproduktiva.

tror det är lätt ärftligt..

• Anonym (Oj då)
    TantBus skrev 2009-04-03 23:12:39 följande:
    Nu har det visat sig att både mamma och mellansystern har giftstruma, och äldsta syrran oxå jag är underproduktiva. tror det är lätt ärftligt..
    Ja, verkligen!. Jag är lite orolig för mina barn. Vårdcentralen sade att de inte behöver komma på kollar men att man ska vara uppmärksam på om de "svullnar" över halsen etc.
  • TantBus

Anonym (Oj då) skrev 2009-04-04 14:31:17 följande:

Ja, verkligen!. Jag är lite orolig för mina barn. Vårdcentralen sade att de inte behöver komma på kollar men att man ska vara uppmärksam på om de "svullnar" över halsen etc.
    Håll mest koll på att dom följer normal viktkurva med, och att dom är någorlunda pigga. Sen när dom kommer upp i tonåren kan man faktiskt göra ett blodprov. tycker det är nonchalant av VC att bara säga att hålla koll på om dom svullnar över halsen då det in te är alla som gör det. Jag är inte svullen över sköldkörteln det minsta, den har helt enkelt bara stannat av lite. Samma med syrran, hon är inte svullen heller, medans dom två med överproduktion är svullna. Så kolla hellre upp med ett blodprov om dom verkar trötta, om pulsen ökar så det blir obehagligt, om vikten inte hänger med varken upp eller ner, osv... Allas sköldkörtel ändrar ju faktiskt inte storlek eller form.
  • Anonym (Oj då)
    TantBus skrev 2009-04-05 13:25:55 följande:
    Anonym (Oj då) skrev 2009-04-04 14:31:17 följande:
    Håll mest koll på att dom följer normal viktkurva med, och att dom är någorlunda pigga. Sen när dom kommer upp i tonåren kan man faktiskt göra ett blodprov. tycker det är nonchalant av VC att bara säga att hålla koll på om dom svullnar över halsen då det in te är alla som gör det. Jag är inte svullen över sköldkörteln det minsta, den har helt enkelt bara stannat av lite. Samma med syrran, hon är inte svullen heller, medans dom två med överproduktion är svullna. Så kolla hellre upp med ett blodprov om dom verkar trötta, om pulsen ökar så det blir obehagligt, om vikten inte hänger med varken upp eller ner, osv... Allas sköldkörtel ändrar ju faktiskt inte storlek eller form.
    Du har rätt, det ska jag göra. Det är lite konstigt faktist. Det står ju på olika "hälsosidor" som vårdguiden etc. att man ska kolla upp värdena ofta. Varför gäller inte det för barn som verkligen ligger i riskszonen?
  • TantBus

Anonym (Oj då) skrev 2009-04-05 20:27:45 följande:

Du har rätt, det ska jag göra. Det är lite konstigt faktist. Det står ju på olika "hälsosidor" som vårdguiden etc. att man ska kolla upp värdena ofta. Varför gäller inte det för barn som verkligen ligger i riskszonen?
    Tror helt enkelt att det beror på okunskap från vc. syrrans barn kommer juh få testa sig när dom kommer upp lite i ålder. Tycker det är synd att man nästan får be om få testa sig för detta. är det dokumenterat i familjen bör det gälla för hela familen då barnen ligger i riskzonen.
Svar på tråden Hypoterios