Anonym (sköldpaddan) skrev 2009-03-24 19:54:36 följande:
TPO anikroppar påvisar om man har en autoimmun tyreoidit. Lite förenklat kan man säga att anikropparna attackerar sköldkörteln och försör den, det pågår en
inflammation.Va, menar du allvar att en läkare redan för 15 år sedan upptäckte att du hade låg omsättning och inte utredde det ordentligt. Ja, det är mycket möjligt att du haft dte länge. Jag själv vet inte alls hur länge jag haft det då det upptäcktes i samband med ett annat läkarbesök, jag hade inga som helst symptom. Men även om man inte känner av det så är det inte bra för kroppen. Jag antar att du ska lämna nytt blodprov om ca 5 veckor för att se om du bör öka dosen?
Ja, det är helt sjukt att läkaren inte utredde det mer, då för 15 år sedan.
Jag vet inte om det är TPO värdet som jag fick veta. Men... sköterskan läste i journalen för mig (jag ringde upp dagen efter diagnosen eftersom barnen hoppade runt när läkaren ringde och jag inte hörde allt han sade). Sköterskan sade att det var något värde man skulle ligga runt 4 och jag hade 25. Kan det vara TPO?
Ja, om fem veckor ska jag lämna nytt blodprov.
En fråga till: hur ofta går ni på tester, ni som har provat in medicinen? På vårdguiden m fl ställen på nätet står det att man ska kolla upp det med jämna mellanrum. Min läkare sade att vi träffas KANSKE efter provet om sex veckor och sedan KANSKE någon fler gång...