• Ciccilionaa

Barn över 2 år och öroninflammation, ingen pencellin??!

Har under hösten/våren varit hos ett antal läkare då vår minsta haft väldigt väldigt många öroninflammationer. Flera gånger har han inte fått penc. för att de ansett att nya direktiv är att barn över 2 år inte ska få penc. för öroninflammation. (Pga risk för resistens). Andra gånger har han fått penc.

Igår fick äldsta sonen öroninflammation och penc. Bör han ha penc, enl nya direktiven?
    Fick i honom en dos igår kväll och han kaskadkräktes ca 10 ggr över köksgolvet!!!
    Efter ett tag fick han lite mat i magen och efter ytterligare ngn timme fick han en ny dos... och kaskadkräktes i vår säng... Vilket nu resulterat att han i princip inte har ngt i magen sedan helgen (då han dock åt dåligt).
    Bör jag fortsätta? OCh hur? Ngn som har ett barn som kräks av penc? Vad gör ni?

C

• Svar på tråden Barn över 2 år och öroninflammation, ingen pencellin??!
  • Kålrot

En del läkare skriver ut penicillin av rutin, utan att fundera över om det behövs eller ej, andra är mer försiktiga.
    Jag skulle nog ringa sjukvårdsrådgivningen och fråga, tala om att han kräks av det och om det verkligen behövs.

• Starkast

Jag har haft öronbarn och gav inte pencillin.
    I början fick han pencillin (då vi inte visste bättre)och han insjuknade om och om igen. Vi slutade med det efter att ha träffat en jätteduktig läkare som tog sig tid och förklarade varför man inte ska ge det.

Istället såg jag till att det utreddes varför han fick alla öroninflammationer. Det visade sig att han hade gigantiska halsmandlar som tryckte. Efter att de togs bort har inte en enda öroninflammation dykt upp.

• Vofflis

Min dotter, som är tre år, fick öroninflammation konstaterad förra veckan. Hon fick penicillin utskrivet ( flytande) då läkaren misstänkte att det gått hål på trumhinnan. Det var, precis som jag misstänkte, omöjligt att ge henne flytande penicillin, då hon, precis som ts son spyr upp allt direkt. Vi försökte flera gånger men det var totalt omöjligt. Jag ringde läkaren som skrev ut penicillintabletter istället, men det gick inte så mycket bättre att ge dessa. Vi provade att mortla dem och smyga ner dem i glass, kolasås och strössel, men hon märkte det direkt i af. Det hela slutade med att vi inte fick i henne kuren, men hennes besvär försvann efter två dagar och örat ser fint ut igen. Men om det kommer tillbaka, vet vi inte hur vi ska göra, på sjukvårdsupplysningen tyckte de att jag skulle tvinga i mitt barn medicinen, men om barnet direkt spyr upp det, hur gör man då???

• Muppmamma

Spyr man kan man vara allergisk/överkänslig mot penicillin, finns andra sorter att prova då.

• timberhochmandie

Penicillin eller inte vid öroninflammation beror väl lite på hur barnet mår av det, kan jag tycka. Min son får vrålont och skyhög feber (typ 40, ibland mer; 38,5+ är för mesar...) och det funkar ju inte att bara ge febernedsättande för det blir bara värre o värre ju längre vi väntar. Så länge han mår så av det tänker jag propsa på penicillin även om det kanske vore bra att klara sig utan.

• LeyVi

Min son fick några täta öroninflammationer. Första i okt. -08, då hans farmor (som jobbar på akuten på sjukhuset här i stan) ordnade en tid på jourcentralen. läkaren ansåg att det inte var något fel på pojken och skickade hem honom med orden "även om han haft något så får inte barn över två år penicillin". jag vart helt paff, så även hans farmor. Det lät ju helt vansinnigt! han gick med ont i örat i 5 dagar innan jag slutligen ringde vct. då förklarade jag vad läkaren sagt, det enda dom sa var att det lät jäkligt märkligt och gav oss en tid för undersökning. dubbelsidig öroninflammation visade det sig, och penicillin på det. blir man glad då? jag hade lust att ta jourläkaren ett ordentligt tag!
    på nyårsafton var det dags för en tur till jourcentralen igen. där tyckte läkaren att det inte syntes något i örat varpå jag talade om att sist gång sa läkaren samma sak, då var den en dubbelsidig inflammation! han blev skitsur och svarade "Det här är den bedömingen JAG gör!" jag trampade på en öm tå, tydligen. men han skickade oss till labb där de tog ett blodprov, och sedan fick han penicillin iaf.
    givetvis ska man inte dela ut peniciliing i tid och otid, men när det gäller små barn så får man faktiskt se till hur medtagna de är inte vilka regler som gäller just den dagen!
    sedan är ipren bra. den är antiinflamatoriskoch brukar ha bra effekt. det tipset brukar vi få från farmor

• timberhochmandie
    LeyVi skrev 2009-03-25 22:35:02 följande:
    sedan är ipren bra. den är antiinflamatoriskoch brukar ha bra effekt. det tipset brukar vi få från farmor
    Jo, när Johan är som eländigast får vi varva ipren och panodil, för det räcker inte med en sort. (Febern hinner stiga till skyhög innan man får lov att ge ny dos av samma medicin.) Så, som sagt, om nån skulle få för sig att påstå att han inte behöver penicillin bara för att han är över två... Grrr!
  • LeyVi

nej, det där med att man inte skulle på penicillin för att man är över två är ju bara bullshit.
    det är iofs nackdelen med ipren.... men man kan ju, som du säger, varva

• Ciccilionaa

LeyVi,
    Hur kan det vara bullshit, vi/vår son utsätts ju för det då och då och han är nu 21 mån..

• Ciccilionaa

Däremot har storebror nu också öroninf och han är 4 år och han har fått penc...
    Blir inte klok!!

• LeyVi

Det jag menar med bullshit i det här fallet är ju att läkarna oftast verkar strunta i att ge penicillin för att "dom ska snåla" för att inte riskera att man riskerar att bli imun. Har små barn ont så ska man göra vad man kan för att hjälpa... Att låta en öroninflammation på små barn "läka ut av sig själv" är ju fullständigt idiotiskt! men en del läkare verkar ju tycka att det är helt ok.
    Vi har ju också råkat ut för läkare som inte vill ge penicillin vid öroninflammation, för att "man inte ger till barn över två år" vilket senare visade sig vara ren bullshit från läkaren...

• Begga

Sonen fick riktigt ofta öroninflammation när han var bebbe. Pencilin på det och alltid kom det tilbaka... hans inflammationer var ofta helt utan feber, bara ont på natten i princip och då var det mycket skrik och tillhörande sömnlösa natter.
    Eftersom han blev äldre provade vi att ge alvedon inför natten och avvänta inflammationen. Funkade finemang ! Var borta inom 2 dagar :)
    Alvedon är helt ofarligt så var inte rädd för att ge det om ditt barn har ont, pencilin kan vara en sista utväg senn.

• Ciccilionaa

Jag håller med dig LeYVi, men känner mig helt "rådlös" då jag inte själv är läkare och litar till deras kompetens.. Det skulle vara enklare om man visste att läkare höll en och samma linje; för eller emot pencilin så att man kan ta deras "bedömning" på allvar.
    Just nu känns det som lite "tärningskastning"; penc eller inte penc... "ja ja om trumhinnan spricker, men det är väl inte så farligt"??!

Jo, jag som mamma tycker det är jobbigt att se mitt barn lida och inte äta och inte gå upp i vikt och ständigt ha öroninf! Vet ju själv hur ont det gör!

C

Svar på tråden Barn över 2 år och öroninflammation, ingen pencellin??!