• mammatillmiranda

betala tillbaka till CSN?

min sambo fick veta att han måste betala tillbaka pengar till CSN för att han jobbat för mycket under 2007.

Han fick bidrag+lån för 9 veckor medans han gjorde sitt xjobb, sen efter det började han jobba direkt. förstår inte hur de tänker, är inte planen med att studera att man ska få ett välbetalt jobb efter? Under dessa 9 veckor som han fick lån och bidrag arbetade han inte alls.

Hur mycket kan det röra sig om att han måste betala tillbaka?

Miranda 05 och Molly 08 - mammas älsklingar
  • Svar på tråden betala tillbaka till CSN?
  • Trixi8

hur mycket han ska betala kan bara csn svara på. när han började jobba, avbröt han csn då?

• mammatillmiranda

ja han pluggade i 9 veckor och fick endast betalt för den perioden.

sen, efter det började han arbeta.

• Lincon

Men är inte tanken då att man ska betala tillbaka sin skuld så fort man får jobb efter en utbildning som bekostats av CSN?

• mammatillmiranda
    Lincon skrev 2009-03-24 14:51:46 följande:
    Men är inte tanken då att man ska betala tillbaka sin skuld så fort man får jobb efter en utbildning som bekostats av CSN?
    jo han betalar av på sina studielån med 1600 kr per månad. Men just det sista, dessa 9 veckor under 2007 vill de att han ska betala tillbaka i en klumpsumma på en gång.
  • Pumpkin

Jag misstänker att han när han började jobba gick över fribeloppet för det året, därför får han betala tillbaka.

• funfactory
    Pumpkin skrev 2009-03-24 16:30:17 följande:
    Jag misstänker att han när han började jobba gick över fribeloppet för det året, därför får han betala tillbaka.
    Det låter så iallafall.
    Antagligen har han tjänat över fribeloppet som ligger på 53 500kr.
  • Pumpkin
    funfactory skrev 2009-03-24 16:32:12 följande:
    Det låter så iallafall. Antagligen har han tjänat över fribeloppet som ligger på 53 500kr.
    Fast fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel, så i det här fallet är det nog ett annat belopp.
  • mammatillmiranda
    Pumpkin skrev 2009-03-24 16:38:13 följande:
    Fast fribeloppet varierar beroende på hur många veckor du har studiemedel, så i det här fallet är det nog ett annat belopp.
    ja precis, han tjänade ca 175 000 under det året, alltså efter att han slutat plugga. Han pluggade i 4½ år tror jag det var, är nu civilingenjör. Därav den "höga" lönen. Men som jag skrivit tidigare, skälet till att man pluggar och tar lån är ju för att få ett bra betalt jobb efter :)

undrar bara hur de tycker han skulle gjort, struntat i att ta lån och levt på bara bidraget i ca 2 månader eller inte börjat jobba direkt efter sin examen... {#lang_emotions_undecided}
  • funfactory

Ja det är sant, det kan man kolla upp på CSNs hemsida.

CSNs hemsida:

Du får ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår utan att dina studiemedel minskas. Detta belopp kallas fribelopp.

Fribeloppet varierar beroende på

* hur många veckor du har studiemedel under ett kalenderhalvår. Fribeloppet blir högre ju kortare studietid du har.
    * om du studerar på heltid eller deltid. Fribeloppet ökar om du studerar på deltid.

Tänk på att detta även gäller för dig som bara har bidragsdelen.
    Exempel på fribelopp 2009
    Antal veckor med studiemedel
    per kalenderhalvår Heltid, kr 75 procent, kr 50 procent, kr
    5 93 625 96 984 100 280
    10 80 250 86 948 93 603
    17 61 525 72 896 84 256
    18 58 850 70 889 82 920
    19 56 175 68 882 81 585
    20 53 500 66 875 80 250
    21 50 825 64 867 78 914
    22 48 150 62 860 77 579
    23 45 475 60 853 76 243

• funfactory

Oj det blev inget snyggt.

I alla fall, tog han fullt lån för heltid i 9 veckor så bör hans fribelopp legat på 93 625, eller 80 250..

• funfactory

82 925kr var hans fribelopp hittade jag nu när jag läste mera på deras hemsida. Om det nu är 9 veckor han hade stöd för..

• mammatillmiranda
    funfactory skrev 2009-03-24 16:52:15 följande:
    82 925kr var hans fribelopp hittade jag nu när jag läste mera på deras hemsida. Om det nu är 9 veckor han hade stöd för..
    för hela året eller för det halvår dessa veckor ingick? för isf kanske han klarar sig... :)
  • Issa79

CSN är alltid lite knepiga att ha med o göra. Smidigast är att din sambo ringer till dem o ber dem förklara hur de har tänkt i det här fallet.

De räknar inte alltid på samma sätt som vi dödliga. :-P

• Pumpkin
    mammatillmiranda skrev 2009-03-24 16:44:48 följande:
    ja precis, han tjänade ca 175 000 under det året, alltså efter att han slutat plugga. Han pluggade i 4½ år tror jag det var, är nu civilingenjör. Därav den "höga" lönen. Men som jag skrivit tidigare, skälet till att man pluggar och tar lån är ju för att få ett bra betalt jobb efter :) undrar bara hur de tycker han skulle gjort, struntat i att ta lån och levt på bara bidraget i ca 2 månader eller inte börjat jobba direkt efter sin examen...
    Att han bara hade levt på bidraget hade inte spelat nån roll, samma regler gäller ändå.

Men om det nu är så att han ska betala tillbaka för att han tjänade för mkt, så kan det inte vara många tusenlappar för mkt han tjänade. Och han behöver bara betala tillbaka hälften av dessa tusenlappar. Alltså, om han tjänade 10000kr för mkt så ska han betala tillbaka 5000kr.
  • funfactory
    mammatillmiranda skrev 2009-03-24 16:56:10 följande:
    för hela året eller för det halvår dessa veckor ingick? för isf kanske han klarar sig... :)
    Per termin. Terminerna räknas så här:

HT 1 juli - 31 dec
    VT 1 jan - 30 Juni

Dvs. Att allt han tjänat under tex vårterminen (om han fick studielån under denna terminen) får vara max 82 925kr - brutto.

Så om han gick ut i augusti tex så räknar de ändå allt han tjänar till den 31dec - då den terminen tar slut. Vilket är fel. För om man nu tar examen i augusti och börjar jobba och lagt skolan bakom sig så ska man inte behöva bry sig om fribelopp.. löjligt faktiskt.

Det ska jag påminna min sambo om när han är färdig civilingenjör så inte det blir samma misstag..
  • funfactory
    Pumpkin skrev 2009-03-24 16:58:31 följande:
    tusenlappar. Alltså, om han tjänade 10000kr för mkt så ska han betala tillbaka 5000kr.
    Alltså är det så? Hur kommer det sig? jag har hört att man ska betala allt som gått över fribeloppet..
  • Pumpkin
    funfactory skrev 2009-03-24 17:01:53 följande:
    Alltså är det så? Hur kommer det sig? jag har hört att man ska betala allt som gått över fribeloppet..
    Sorry, my bad! Jag tänkte på hur studiemedlet minskas, och det minskas med hälften av vad man tjänar för mycket.

Har han tjänat för mycket och ska betala tillbaka ska han betala hela det överstigande beloppet.
  • funfactory
    Pumpkin skrev 2009-03-24 17:10:16 följande:
    Sorry, my bad! Jag tänkte på hur studiemedlet minskas, och det minskas med hälften av vad man tjänar för mycket. Har han tjänat för mycket och ska betala tillbaka ska han betala hela det överstigande beloppet.
    Allt är så komplicerat när det handlar om CSN haha.
    Jag ska börja studera till hösten igen och om jag har ett jobb då så jag kan jobba varje helg m.m ska jag inte ta bidrag eller låna alls.
    Om inte så blir man väl tvungen att ta lån.
  • Pumpkin

Ja det är rätt krångligt, men efter ett antal duster med CSN har jag ganska bra koll faktiskt. Men det blir (som nyss) en och annan tankevurpa ibland.

T ex så jobbade jag heltid fram tills höstterminen började nu i höstas. Jag tyckte såklart inte att den inkomsten (som ju inte hade ett dugg med mina studier att göra) skulle påverka mitt studiemedel och min möjlighet att jobba extra. Men se det gjorde den visst, bara för att jag jobbat och gjort rätt för mig fram tills jag började plugga så kunde jag inte jobba extra överhuvudtaget under höstterminen för då hade jag hamnat ovanför fribeloppsgränsen. Skitirriterande...

• funfactory
    Pumpkin skrev 2009-03-24 17:25:37 följande:
    Ja det är rätt krångligt, men efter ett antal duster med CSN har jag ganska bra koll faktiskt. Men det blir (som nyss) en och annan tankevurpa ibland. T ex så jobbade jag heltid fram tills höstterminen började nu i höstas. Jag tyckte såklart inte att den inkomsten (som ju inte hade ett dugg med mina studier att göra) skulle påverka mitt studiemedel och min möjlighet att jobba extra. Men se det gjorde den visst, bara för att jag jobbat och gjort rätt för mig fram tills jag började plugga så kunde jag inte jobba extra överhuvudtaget under höstterminen för då hade jag hamnat ovanför fribeloppsgränsen. Skitirriterande...
    Ja verkligen, det är så sjukt dåligt. Jag tycker att de ska ta bort taket. Man ska få tjäna hur mycket man vill fast man studerar. Om man vet att man ska extrajobba så kan man få mindre bidrag eller något, eller inget bidrag alls och bara hålla sig till lånet. Lån är ju ett lån och det ska man betala tillbaka oavsett vad så man undrar ju varför de bryr sig.. suck
Svar på tråden betala tillbaka till CSN?