• Biobaluba

ögonmigrän?

Jag hade mitt första anfall av ögonmigrän igårkväll.eller åtminstone tror jag att det var det.
    Är det någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig?
    Jag har tid hos läkare på Hc idag eftersom det är första gången jag drabbats men är lite nyfiken på hur det är för er med detta?
    Händer det ofta? hur länge pågår ett anfall?

Jag såg helt plötligt ett flimmer framför höger öga mest men även lite på vänster. Efter en stund tappade jag hela höger sida av perferiseendet. Stod det någon bredvid mig såg jag inte personen överhuvudtaget.
    Det pågick ungefär 30 minuter o sen bara försvann det. Efteråt fick jag en dov, tung huvudvärk som håller i sig än...

Man blir ju lite lätt nervös.... det var inte en trevlig upplevelse.
    Tacksam om nån vill dela med sig

• Svar på tråden ögonmigrän?
  • Anonym (Wha)

Menar du migrän med aura eller Hortons huvudvärk?

• Biobaluba

ingen aning.
    det här är en "diagnos" jag googlat mej till. Jag har ingen som helst erfarenhet av migrän.
    Jag är lite nyfiken på hur andra med ögonmigrän upplever sina anfall.
    Migrän med aura? Hur yttrar sej det? Hortons har jag aldrig hört talas om...
    Ska som sagt till hc idag så vi får väl se vad dommen blir.....

• tillit71

Jag har ibland precis som du TS.
    Det är inget farligt i alla fall
    Men visst blev man rädd första gången man fick det.
    Jag har hört att endel till och med åker in akut när detta händer för man tror det är nått fel på hjärnan typ.

Jag brukar ta 2 panodilbrus (kan inte svälja tabletter) direkt när jag får dessa "blixtar" framför ögat/ögonen på så vis mildar det huvudvärken som alltid kommer efteråt för mej.

Finns inget att göra åt "blixtarna" vad jag vet, mina kan sitta i från 10-20 minuter men kommer allt mer sällan nu. För mej kom dom lättast en fredagkväll efter all stress. Just när jag är mitt uppe i allt kommer dom inte för mej.
    Men nu jobbar jag inte längre i affär utan har min egna shop på nätet + att jag har lillkillen hemma med vårdbidrag så då slipper jag mycket stress.

Jag märkte att det var migrän mest för att huvudvärken fanns liksom på halva huvudet.

Ha det bäst.

• anka11

Jag fick det första gången för 5 år sedan. Jobbar i butik och skulle hjälpa en kund när jag helt plötsligt "inte ser". Det flimmrade och var hela fält som försvann och allt såg grått ut. Jag fick tid hos ögonläkaren en halvtimma senare men han kunde inte se något. Fick åka till akuten och sitta där i 5 timmar, men det släppte inte. De gjorde en datortomografi på hjärnan men den visade inget. Runt midnatt så släppte det på ena ögat och morgonen efter så var det borta. Jag fick huvudvärk på natten också men den försvann med. Det enda läkarna kunde tänka sig att det var var just ögonmirän. Jag får det ibland nu med. Mest när jag är stressad och inte mår så bra, men jag har inte fått det lika illa igen. Nu är huvudvärken som följer det värsta, inte synbortfallet. Hoppas att du blir bättre snart.

• anka11

Glömde att skriva. Jag tar 2 panodil + 1 ibumetin 600mg när det kommer.

• Anonym (Wha)

Allt form av påverkan på synfältet som föregår migrän = aura.

Hortons huvudvärk = en variant av migrän, väldigt ovanligt, yttrar sig i form av smärta kring ögat.

Blev förvirrad av din rubrik - har aldrig hört ordet "ögonmigrän" förut.

• Biobaluba

Tack för alla svar!

Jag antar att läkaren inte kommer att se nåt men det känns bätter att kolla upp det när det händer så här första gången.

Det verkar ju vara stress som är den återkommande faktorn här. Jag har varit otroligt stressad pga omstruktureringar på jobbet och det bara måste vara därför jag fick detta.

Jag har näst intill aldrig ont i huvudet så det här är en ny erfarenhet för mig (som jag gärna varit utan förståss).

Jag tog en alvedon på kvällen men det släppte inte o idag är det samma dova, tunga huvudvärk.

Jaja.. den som lever får se hur det blir....
    Tack iallafall för era svar!

• Drakfisk

Den neurologiska sjukdomen delas upp i två kategorier: migrän med aura (=synfältsstörningar av olika slag) och migrän utan aura. Migrän utan aura är vanligare än migrän med aura.

En länk till Svenska Migränförbundet
    www.migran.org/viewpage.php
    Citat från sidan:

"Testa dig själv!

När du har huvudvärk brukar du: ( ja eller nej )

- kunna förutsäga att en attack är i antågande?

- få synstörningar en halv timme före huvudvärken?

- bli känslig för ljud och ljus?

- ha svår huvudvärk som börjar på ena sidan av huvudet?

- må illa så att du ibland måste kräkas?

- få en dunkande huvudvärk som förvärras av fysisk ansträngning?

- ha ett anfall som varar mellan tre timmar och tre dygn?

Fundera igenom ovanstående frågor.

Om du svarat ja på minst tre av frågorna så kan det vara migrän du lider av.
    Svaren hjälper din läkare att bestämma vilken typ av huvudvärk du har och vilken behandling som kommer att passa dig bäst."

• malinka2

Jag är en av dom som åkte in akut livrädd att jag fått hjärntumör eller nåt första gången det hände Sen när läkaren sa att det var migrän kände jag mej rätt dum.... Jag var ensam hemma med barnen när det började flimra, mer o mer tills jag inte såg nånting alls, skitläskigt! Andra gången det hände var jag ensam ute på stan, såg inte vart jag satte fötterna. Lyckades ivarjefall ringa en kompis som fick hämta upp mej, folk trodde nog jag var full he he.
    Jag äter diklofenak när jag känner att det är på väg. Men nu händer det så himla sällan så det är svårt att komma ihåg att alltid ha det med sej.

Har ni andra sett nåt samband mellan gångerna ni fått anfall? Nåt man äter eller liknande? Jag ser inget mönster alls tyvärr, bara kommer helt oförberett...

• whatthebutlersaw

Jag har migrän med aura (som jag tror är vad du upplevde) och har haft det sen jag var en liten palt, men det verkar växa bort efter hand för jag får det allt mer sällan. Från tre-fyra anfall per månad till ett per kvartal. (Äta kolhydratreducerat och plocka bort några giftiga människor ur mitt liv gjorde också skillnad)

Jag får inte exakt samma aura varje gång och ibland missar jag den för att migränen smyger på när jag sover, så att jag vaknar med den, men när jag har aura kan det yttra sig på flera sätt.

Det vanligaste är att jag får svårt att fokusera på saker - jag blir mer närsynt än vanligt, när migränen släpper kommer synen tillbaka. Ibland får jag svårt att bedöma avstånd och släpper tex ett glas tio cm från diskbänken rätt i golvet. Ofta får jag sämre periferseende och ibland bryts synfältet upp i små grå "stjärnformationer".

Andra saker som kan hända - som inte är kopplade till synen - är lukthallucinationer: jag kan tycka att det luktar läder, ozon eller vitlök. Ibland får jag fantastiska idéer och uppslag när jag har aura, så det är inte enbart dåligt.

Hoppas att du får utrett ordentligt vad du har. Det låter som migrän, men bättre safe än sorry.

Svar på tråden ögonmigrän?