• Biobaluba

ögonmigrän?

Jag hade mitt första anfall av ögonmigrän igårkväll.eller åtminstone tror jag att det var det.
    Är det någon som har erfarenheter av detta och vill dela med sig?
    Jag har tid hos läkare på Hc idag eftersom det är första gången jag drabbats men är lite nyfiken på hur det är för er med detta?
    Händer det ofta? hur länge pågår ett anfall?

Jag såg helt plötligt ett flimmer framför höger öga mest men även lite på vänster. Efter en stund tappade jag hela höger sida av perferiseendet. Stod det någon bredvid mig såg jag inte personen överhuvudtaget.
    Det pågick ungefär 30 minuter o sen bara försvann det. Efteråt fick jag en dov, tung huvudvärk som håller i sig än...

Man blir ju lite lätt nervös.... det var inte en trevlig upplevelse.
    Tacksam om nån vill dela med sig

• Svar på tråden ögonmigrän?
  • tillit71

När jag får migrän får jag först dessa synstörningar - mer blixtar som jag tycker att det ser ut som Då är jag även ljuskänslig och kan ibland må lite illa men inte så värst mycket. Efter det ser jag dåligt på det sättet att jag har helt enkelt svårt att se när det är som värst. Man testar att blunda och då ser man det ännu tydligare sen så småningom försvinner blixtarna runt hörnet typ Då får jag svårt att fockusera blicken på saker och jag får ont i ena halvan av huvudet. Sen känner jag mej låg - tung i huvudet med lite ont i huvudet i alltid 3 dagar.

Nu på senare tid när jag får migrän tar jag ALLTID 2 tabletter (panodilbrus) i samband när blixtarna finns där på så vis mildar det värken som ALLTID kommer efteråt för mej, ofta kan jag ha tur att slippa värken helt.

• tillit71

När jag får migrän får jag först dessa synstörningar - mer blixtar som jag tycker att det ser ut som Då är jag även ljuskänslig och kan ibland må lite illa men inte så värst mycket. Efter det ser jag dåligt på det sättet att jag har helt enkelt svårt att se när det är som värst. Man testar att blunda och då ser man det ännu tydligare sen så småningom försvinner blixtarna runt hörnet typ Då får jag svårt att fockusera blicken på saker och jag får ont i ena halvan av huvudet. Sen känner jag mej låg - tung i huvudet med lite ont i huvudet i alltid 3 dagar.

Nu på senare tid när jag får migrän tar jag ALLTID 2 tabletter (panodilbrus) i samband när blixtarna finns där på så vis mildar det värken som ALLTID kommer efteråt för mej, ofta kan jag ha tur att slippa värken helt.

• Biobaluba

Hej och tack för alla svar.

Jag var till läkaren men hon kunde inte säga så mycket. (vilket jag iof förstod)
    Dock sa hon att om det kommer igen eller om jag börjar må konstigt, domna bort i nån del av kroppen så måste jag åka in direkt!
    Det känndes lite läskigt att hon sa så!:-O
    Allt såg annars så bra ut så igår, sa hon, så det är inte lätt att veta vad det var.....
    Jag har inte kännt några mer symptom mer än att jag fortfarande ha denna dova, tunga huvudvärk.

Det låter ju vädigt likt det ni alla upplever när ni har era "anfall".....

Tack för att ni tar er tid

• Rigmor Mortis

Jag brukar bara vänta ut det, jag får ytterst sällan huvudvärk efteråt. På mig börjar det med ett flimrande sicksackband till vänster i synfältet, det växer och blir till en blind fläck. Vila och mörker brukar hjälpa för mig.

• Anonym (Orolig)

Jag har precis haft mitt andra ordentliga ögonmigrän anfall. Ringde 1177 men de sa åt mig att avvakta en timme Och att det inte kunde vara så mkt annat än ögonmigrän då jag är Så ung!? Eller borde jag söka läkare ändå? Lät precis som Era anfall och jag blev nästan blind, gick över efter 1 timme. Trodde jag skulle Dö, va sååå rädd!!!

• Chris Cross

Jag har auramigrän och upplever synstörningar med flimmer, zick-zack mönster och synbortfall. Jag har som tur är måttlig eller till och med lätt huvudvärk. 

Andra symptom som hör till auramigränen förutom själva synstörningen är halvsides domning, man kan tappa språket och man kan fakstisk också bli tillfälligt halvsides paralyserad eller förlamad. 

Jag lider också av domningar, vilket är skitläskigt. "Sockerdrickan" börjar i vänstra handen/armen och vandrar sedan uppåt till vänster ansiktshalva. Jag var så jävla rädd första gångerna jag drabbades av detta. Var till vårdcentralen och frågade, de sa att det var inte migrän och skickade hem mig. Helt sanslöst Läste mig till att det var normala symptom vid auramigrän. Har efter det gjort neurologiska undersökningar, datarortomografi och EEG - diagnosen blev auramigrän.

Till själva aurafasen finns det ingen särskild akutmedicin att ta. Migränmedicinen är ju till för själva huvudvärken och eventuellt illamående. Jag har fått betablockerare i svag styrka som jag äter periodvis för att förebygga migränen. Nu är det hela 11 månader sen jag hade något anfall. Innan jag fick betablockerarna kunde jag lätt ha ca 60 anfall per år.  

Betablockerarna har verkligen hjälpt mig. Kan dock inte äta dem hela tiden eftersom jag får totalt stopp i magen av dem. Men äter en vecka eller så när jag känner att jag blir för stressad elelr att det är på gång. Förra året hade jag 8 anfall och detta år än så länge inga alls

Det är jätteviktigt att söka hjälp när migränen först uppträder. Så man kan få medicin och för att veta att det "bara" är migrän. Lycka till alla som lider, och kom ihåg det finns hjälp att få.             

• Anonym (Orolig)

Fast jag hade telefonkontakt med läkare som sa att det med all sannolikhet var ögonmigrän, inte behöver jag väl utredas då? Han sa att så länge det går lver på en timme är det lungt!? Har bara haft ett såhär kraftigt anfall 2-3 gånger. Synbortfall, dubbelsyn, flimmer, zizkzack mönster och ljusblixtar. Va rädd så jag skakade, men så gick det över på en sekund ( o kom på en sekund)...

• Anonym (Orolig)

* glömde lägga till, 2-3 gånger på två år!

• Anonym (hej)

Hej!

Jag har haft ögonmigrän. Fick det första gången då jag var gravid. Det kom som blixtar och som en rundel med taggiga kanter i ögat som var vitskimrande. Superkonstigt. Gissa om jag blev rädd. Träffade en läkare några dagar efter som konstaterade just ögonmigrän som diagnos. Efter det har jag fått det kanske 4-5 gåner på 11 år. Det håller i sig ca 30 minuter och det enda jag kan göra är att blunda. Sitta still eller ligga ner o blunda. En gång fick jag det i bilen (min kille körde) och jag fick blunda i bilen.

Har hört att en kopp starkt kaffe ska häva det, men det har det inte gjort på mig.

Jag tar ingen medicin för det har alltid gått över och det gör inte ont. Bara läskigt. Synfältet försvinner ju så jag kan inte läsa en text eller så, har testat det.

Hoppas det inte blir för ofta.       

• Anonym (1 gång)

Jag har haft ögonmigrän en gång i mitt liv. Började med att det blev som flimmer och sedan såg jag ingenting under några minuter. När jag väl fick tillbaka synen så hade jag huvudvärk ett bra tag. Vårdcentralen kude inte säga vad det var, men optikern konstaterade det väldigt fort.

• Anonym (Hmm)
    Biobaluba skrev 2009-03-25 13:35:26 följande:
    Hej och tack för alla svar.

Jag var till läkaren men hon kunde inte säga så mycket. (vilket jag iof förstod)

Dock sa hon att om det kommer igen eller om jag börjar må konstigt, domna bort i nån del av kroppen så måste jag åka in direkt!

Det känndes lite läskigt att hon sa så!:-O

Allt såg annars så bra ut så igår, sa hon, så det är inte lätt att veta vad det var.....

Jag har inte kännt några mer symptom mer än att jag fortfarande ha denna dova, tunga huvudvärk.

Det låter ju vädigt likt det ni alla upplever när ni har era "anfall".....

Tack för att ni tar er tid

Vet du varför det är farligt om man domnar av i någon del av kroppen? Alltid när jag får ögonmigrän får jag domningar och stickningar i näsan, läpparna och fingrarna. Är det farligt då?
  • Kastrullresan

Jag har också ögonmigrän. Samma symtom från ögonen som andra skrivit om men jag domnar också bort  i halva ansiktet inklusive tungan och oftast i vänster arm, och hela vänster sida ner till midjan.

Första gången det hände utreddes jag för allt möjligt men allt tyder på att det är migrän och nu är jag inte orolig längre.

Får väldigt sällan huvudvärk i samband. Det har kanske bara hänt 3 gånger under alla år med detta.

• Cri

Hej,

jag fick ögonmigrän, med samma symtom som ni har. Att det började med flimmer på vänstra sidan samt man inte kunde se personens halva ansiktet. Man får blunda i halv timme- 1 timme i mörkt rum sedan försvinner flimmer men man får riktigt migrän.

Då jag fick ögonmigrän, stod jag i kön på köpcentrum i Arlöv 2 GÅNGER!!
    Då förstod jag att det har med lysrör att göra. Och en gång bildskärm, jag tror det "flimrar" på lysröret och bildskärm, som ögonen/hjärnan reagerade.

• The past is now

Jodå, här är en till. Och för varje gång blir jag sjukare efteråt. Höll på att kräkas sist men det avtog, dock blev jag sängliggandes i timmar.

Svar på tråden ögonmigrän?