• morriis

Får man INTE ta björkris?

Hm. Har alltid bott på landet och där har vi haft björk osv på tomten, eller så har det bara varit o hämtat i skogen - inget mer med det liksom.

Men snubblade över en idag som sa att man inte får plocka björkris i skogen?
    Stämmer det?

• Svar på tråden Får man INTE ta björkris?
  • stormfågel

Såklart att man inte får bryta kvistar på någon annans mark! Det tillhör inte allemansrätten.

Jag brukar visserligen fuska och ta lite i någon kant där det ser risigt ut men sedan jag gift mig med en son till en skogsbrukare har jag förstått att även skogen är någon annans egendom. Innan har jag mest tänkt att skogsbrukare är dumma som hugger ner träden

• Prinsessan Leia

frågga den som äger marken först, det brukar va poppis...finns inget värre än folk som springer o nallar

• Jennjen

Nej, du får inte bryta grenar i skogen på något träd.

• Kjell2

En björk som får växa rätt och inte bli skadad kan säljas för ett betydligt högre pris. Genom att plocka ris från levande träd riskerar du att förstöra någons inkomst. Det är som att klampa fram i sädesfält.

På dina egna träd kan du naturligtvis plocka ris som du vill.

/Kjell

• morriis

För att klargöra så kände vi de som ägde skogen där jag bodde tidigare väldigt väl Så där fick vi visst klippa hugga eller vad vi nu ville göra.

Ville bara veta vad som gäller i "storstan" så man inte gör ngt dumt

Då blir det helt enkelt att åka och hämta björkriset där vi hämtat det tidigare

• Kjell2
    morriis skrev 2009-03-24 14:53:49 följande:
    För att klargöra så kände vi de som ägde skogen där jag bodde tidigare väldigt väl Så där fick vi visst klippa hugga eller vad vi nu ville göra. Ville bara veta vad som gäller i "storstan" så man inte gör ngt dumt Då blir det helt enkelt att åka och hämta björkriset där vi hämtat det tidigare
    Samma gäller i storstan. Är det ok från från markägaren är det bara att plocka och hugga på.

/Kjell
  • funfactory

Ojdå ^^

Uppväxt på landet, bor nu i storstan, gick till närmaste skog och hämtade hem lite påskris.
    Där ser man...

• morriis
    funfactory skrev 2009-03-24 15:57:42 följande:
    Ojdå ^^ Uppväxt på landet, bor nu i storstan, gick till närmaste skog och hämtade hem lite påskris. Där ser man...
    Öh va? Ska du skriva så kan du ju skriva så någon annan än du förstår det. Speciellt då det var riktat till mig
  • morriis
    Kjell2 skrev 2009-03-24 14:56:48 följande:
    Samma gäller i storstan. Är det ok från från markägaren är det bara att plocka och hugga på. /Kjell
    Inte en aning om vem som äger marken här. Så vi fortsätter hämta där vi alltid hämtat.
  • funfactory
    morriis skrev 2009-03-24 16:06:09 följande:
    Öh va? Ska du skriva så kan du ju skriva så någon annan än du förstår det. Speciellt då det var riktat till mig
    Ja, jag är uppväxt på landet (där har man plockat ris från sin trädgård utan att tänka) - Nu bor jag i storstan och tänkte inte så mycket på lagar och regler utan gick rakt ut i skogen som jag bor bredvid och tog lite påskris/björkris.

woups! Där ser man (ajabaja så får man inte göra)
    Allt var riktat till mig själv ^^
Svar på tråden Får man INTE ta björkris?