• skrållan1978

Tjyvparning idag=/ vad göra??

Hejsan=)

Har en hund som är snart 7 år, en fin dam i sina bästa år. , Vi bor i en by på landet och idag när jag skulle släppa in henne(går löst ute på gården) så ser jag att hon parar sig med en hanhund, fullt ös mao=/
    Har inte en aning om hur pass länge dem hade hållt på innan men efter några min så släppte han o klev av henne, flåsade o var nöjd o sprang hem*ler*

Jag är totalt okunnig på detta o vet  inget känns det som.. Hur STOR är risken att det "tar sig" o hon blir dräktig???? När kan man ta reda på OM hon är dräktig o finns det ngt abortmedel o tillgå???

Saken är den att detta inte alls var planerat, visste inte ens om att denna hunden som va här idag fanns till, men han har väl antagligen kännt lukten av löptik....
    Vi ska själva ha barn i augusti i sommar, nummer 6 dessutom så vill veta allt om dräktighet, vaplar o  vad det finns för alternativ.

vore jättetacksam för svar!

Nummer 6 i magen=)
  • Svar på tråden Tjyvparning idag=/ vad göra??
  • Buster78

kontakta en vetrinär! måste va det enklaste för att få svar på dina frågor!

• Wednesday85

Det finns abortspruta som veterinären kan ge innan ni ens vet om hon är dräktig tror jag. Ring vet. och kolla, om hon dessutom är 7år så är hon för gammal för att valpa. Lycka till!

• Drakfisk

Boka genast en tid för kastrering av tiken! Det spelar ingen roll om hon är dräktig eller ej när kastreringen görs.

Vill ni inte kastrera henne: ge en abortspruta!

Tiken är för gammal för att få valpar, det är mest humant mot henne att ta bort ev. valpar.

F.ö. ska man inte låta löptikar gå ute obevakade, oavsett om man bor på landet eller inte. Visst, hanhundsägaren ska hålla koll på sin hund, men olyckor sker, och en parning kan ske oerhört snabbt.

Googlade lite, hittade följande:
    "Är det farligt för en ?gammal? hund att få sina första valpar vid åtta års ålder?

Är tiken äldre än fyra år när hon tas i avel ökar risken för komplikationer. Du bör ta kontakt med en erfaren uppfödare av rasen för att diskutera om din tik har sådana avelsvärden som gör att det finns anledning att låta henne gå i avel."
    www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet&url=www.agria.se/Agria/text.nsf/id/898

• skrållan1978

ja hon fyller 7 i december, för övrigt är hon pigg o frisk. är det farligt för henne alltså o få valpar? Obevakad var hon ju inte, hade nyss släppt ut henne så hon skulle få kissa, men vi har inga hundar här på denna sidan av sjön, så denna måste ha kommit från andra sidan, vilket är en bra bit o springa, vill ju verkligen inte att hon ska fara illa av en  graviditet, känns lite tråkigt om det e så farligt, hon  hade blivit en supermorsa, e jag säker på..

Nummer 6 i magen=)
  • SilentStar

Ring vet direkt och antingen kastrera eller ge abortspruta, jag hade aldrig låtit en ev dräktighet få fortsätta, ni vet ju inte ens vem hanhunden är. Han kan bära på en massa dåliga gener tex vilket resulterar i valpar som snabbt kommer hamna i omplaceringskarusellen, och där finns redan tillräckligt med oönskade blandraser där.

Så det är mitt råd! Spelar ingen roll ifall ni tror att hunden skulle bli en bra morsa, tänk på valparna också särskilt när du säger att ni inte kommer ha tid till det. Dessutom kostar det pengar att föda upp en valpkull med vaccinationer m.m.

Lycka till!

• Drakfisk

Ett par frågor:
    1) var hundarna ens av samma ras?
    2) har ni gjort diverse hälsoundersökningar som är brukliga för hundar av din ras innan de används i avel (t.ex. höftröntgen, ögonlysning)
    3) finns det efterfrågan på valpar av denna kombination?

I princip, JA hon är för gammal för att få valpar. Att avla på en hund kräver KUNSKAP, och att avla på en sådär gammal hund kräver ännu mer kunskap. Det finns massor tikar kan drabbas av i samband med valpningen, i värsta fall kan det bli akut kejsarsnitt, och en gammal tik är kanske inte i form för den påfrestningen.

Jag skulle ABSOLUT kastrera henne om det var min tik. Om veterinären skulle avråda från kastrering (t.ex. att riskerna med narkos var för stora) -- då skulle det bli abortspruta, ingen tvekan om det!

• Morbid Mistress

Hon är rätt gammal och då minskar risken för dräktighet. Ring och prata med veterinär. En i närheten var i samma sits och då var rådet att hon skulle låta hunden göra UL efter 4 veckor och vid dräktighet ge en abortspruta. Vid 4 veckor är valparna fortfarande så pass små att det blir relativt skonsamt för tiken samt att man vet om hon alls blivit dräktig.

• turboelli

Tycker med du borde ringe vet. Men jag tror inte det e jättefarligt för tiken att vara dräktig när den inte ens e 7år. Men rin en vetrinär och fråga det är det bästa.

• Drakfisk

SKK:s grundregler säger ju också att en tik som är 7 år eller äldre inte får användas i avel, om den inte tidigare haft en valpkull, detta med tanke på tikens bästa. Inget annat.
    "Tik över 7 år får inte användas i avel om den inte tidigare haft en valpkull."
    www.skk.se/pdf/regler/grundregler.pdf

Man må tycka vad man vill om Svenska Kennelklubben, men deras grundregler finns faktiskt till för att skydda hundarna; och gränserna är faktiskt satta av veterinärmedicinska skäl.

Kan man heller inget om avel (jag vet ju inte vilka kunskaper du TS har), ska man inte ge sig på att avla utan att ha en kunnig uppfödare som stödperson att få hjälp och råd av. Det är MYCKET att tänka på när man ska ha valpar, från det vilket foder man ska ge tiken under dräktigheten till ev. valpningskomplikationer som t.ex. värksvaghet (vanligt bland äldre hundar).

Svar på tråden Tjyvparning idag=/ vad göra??