• Lilli 84

Microlax

Min son är totalt förstoppad och vi var till läkaren idag som sa åt mej att ge honom microlax.
    Han fick en hel sån tub i rumpan kl 16:20, men inte har då han bajsat nåt än. Inte ens blivit gasig! Hur lång tid är det meningen att det ska ta?!

• Svar på tråden Microlax
  • bimbomika

MMmm nte flera timmar iallfall!
    ring och fråga om du kan ta en till,sätt barnet på toastolen efter ett tag,ett lätt tryck mot magen brukar sätta igång bajandet...eller håll barnet om benen mellan dina ben så att knäna nuddar magen...om du förstår hur jag menar...
    Vi har börjat få fara till sjukhuste för att tömma pojken,pga av att stoppet sitter så högt uppe...så tömmer vi honom hemma med microlax så får vi bara bort lite,inte allt!

• Lilli 84

Kan ju säga att det kom inge bajs alls igår :S
    Så jag antar att stoppet sitter högre upp, men vad gör man åt det?
    Jag har också fått rekommenderat att ge honom Relaxit varje dag efter middagen som ska hjälpa honom att bajsa.

• sol1

vi fick rådet att ge klyx istället för mickrolag då klyx är snällare för tarmarna. det är ju också större mängd så d blir mer fart på magen. som kompliment har vi gett laktulos varje morgon.

• bimbomika

Klyx är nog bättre skulle jag tro,vi har provat med det mesta men inget riktigt hjälper=(
    Så nu är det sjukhuset som trycker upp en slang högt upp i tarmarna...
    då brukar allt släppa men tycker dom fortfarande att ni skall försöka få ut det hemma så prova med klyx!
    Hur mycket laktolos ger ni barnet?
    vi har en 18månaders och han får hela 30ml per dag! Redan sen han var lill liten och det har inte hjälp så mycket,ett tag håller han igång maggen men ja...
    sen så har du säkert hört om katrinplomonpure,fett osv som man skall försöka ge regelbundet!
    Vet inte hur gammal sonen är och om han ofta är hård i magen eller om det bara är tillfällit!
    vi ger vår son alltid extra fett,katrinplommon som pure vanliga och som dryck,inge stoppande mat osv...men då är han då oftast hård!
    Sen har vi börjat med en hus kur=)

en matsked linfrön i ett glas,fyll på med vatten!
    rör om då ock då...dan därpå på morgonn silar ni ut saften som blir!
    saften blandar vi i någon dryck typ nypon,katrinplomon juse elller liknande och låt honom dricka den!

• bimbomika

Sätt honom på toan ofta,det har vi gjort sedan pojken var ca 2månader...
    om du har fler frågor eller så fråga gärna=)

• Lilli 84

Han är strax över 3 år, och har aldrig haft problem med magen förut. Men han har ätit penicillin och mycket alvedon och sådär nu på slutet för han har legat sjuk i luftrörskatarr och inte ätit nånting typ. Så nu när han börjat komma igång med ätandet som vanligt igen så blev det helstopp i magen tydligen, inte så roligt!
    Han är duktig och dricker mycket vätska, och han får 10ml laktulos per dag.
    Jag ska köpa katrinplommonpure sen, men jag ät tveksam till att han kommer äta det faktiskt. Men nyponsoppa borde han nog tycka om, så det ska jag absolut prova.
    Kan man köpa klyx receptfritt på apoteket?

• sol1

ja klyx är receptfritt finns bakom disken så man måste fråga efter det, be då om den lilla för det finns två olika den lilla brukar dem rekomendera till barn.
    skulle även tipsa om att inte låta barnet dricka mjölk till maten då det också kan vara stoppande, mjölken kan man dricka mellan måltiderna istället.
    här har vi ingen mjölk alls då min lilla flickas förstoppningar beror på mjölkproteinallergi. mjölkprotein allergin har hon haft sedan hon var ca 2 månader.

• bimbomika

kanske vanligt att dom har problem med magen vid mjölkallergi,det har våran oxå !
    försök att inte ge stoppande mat! morötter ex vis...
    bäst resultat av katrinplomon e när man tilllagar den själv!
    koka upp den bara =)
    med lite vatten vill säga...
    sen har jag hört rycktas om att ge kammomillte,vilket är även kofeinfritt=)
    även att ge varmt kokat vatten med en matsked honung i...varje morgon innnan dom äter något=)
    har inte testat detta pga av sonen e så liten ännu...men kammomillte har vi gett och baddar honom i det när han e förkyld osv....

• Lilli 84

Tack för tipsen! Russin har jag fått i honom iaf, annars är han en riktig finsmakare när det gäller saker som han normalt inte brukar äta ;) typ katrinplommon då ;)

Nu har han dessutom börjat få feber, hade 39 grader under dan igår som steg till 40 mot kvällen. Så det blir nog till att ringa bvc nu på morgonen igen.

• sol1

har det gått lång tid sen han bajsade senast? för dem kan få feber när dem är förstoppade å då måste bajset ut. men om febern beror på förstoppning så ska han då inte ha bajsat på en vecka eller mer om det ska bero på det.

• bimbomika

Vår pojk får feber direkt!
    Behöver bara gå två dar sen har han feber...å den släpper inte fören han får bajsa! så vi har feber var och varnnan dag...

Ring bvc! För han behöver tömmas. hoppas allt går bra!

• Prinsessans mamma

Microlax svider!!!!!! Barn ska ha Resulax. Är samma princip, löser upp längst ner i tarmen.
    Klyx "går längre upp" Men är 1,2 dl !!

• Lilli 84

Tack så mycket för alla svar!
    Nu har han äntligen kommit igång och bajsat av sej själv så jag hoppas det fortsätter så och inte stoppas upp igen.
    Den tablettern som heter Relaxit funkade faktiskt väldigt bra, så har han inte bajsat på en dag så får han en sån under eftermiddan istället.

• Prinsessans mamma

Oj finns det tablett att ge barn??!!
    Har undrat så varför inget sånt finns, men tänkt att det finns en anledning som att det stör tarmarnas arbete längre upp , tillvänjning el dyl.
    Måste ju vara lindrigare än att ge dessa lavemang, så förknippas rumpan och bajseriet ännu mer med obehag.
    Gav microlax (efter sjukvårdsupplysningens inrådan)till barnläkarens stora fasa. Han sa att det om och om igen informerar dem om att det SVIDER och barn ska ha Resulax vid microlavemang.

Såg på Doctors på 4:an där de visade ett slags stolpiller som var som en hård salva i konsistens, som Ipren finns i. Har också undrat om det inte finns ngt sånt här i sverige.

Finns Relaxit receptfritt? Och hur många ggr får de ta ett sånt?

• Prinsessans mamma

ahaa. Hittade Relaxit på Fass . Den jag fann var inte tablett utan suppositorium, stolpiller.
    Verkar vara av den sort jag såg på Doctors. Och ser ut att vara receptfritt.
    Jag tycker det verkar lindrigare att föra in än Resulaxtuben.

Vad tycker ni?

• bimbomika

ja du ingen aning vad som faktist är bäst,vi siktar på att ge honom så mycket lösande mat som möjligt för att undvika förstoppning...försöker ge så naturligt som möjligt men ja då har vi evig kamp när det gäller förstoppning så...=(
    Å till oss säger dom att vi nu bara får fara in till sjukhuset för att han har så mycket problem,och det känns faktist bra att slippa göra sånna saker själv...men visst tror inte att lavemang preparat e så jätte bra överhuvudtaget=( dels för att det till slut blir så att tarmarna slutar arbeta själv och att det nog gör fruktansvärt ont=( men är det nån enstaka gång så hadde jag nog valt nått slags piller istället,men nu e ju pojken så liten så ja vet inte om han äns får äta nått...för han får änn så länge bara laktulos av läkaren,han är för liten för andra säger dom=(

Svar på tråden Microlax