• fiffiluran

Varför välja en Saab Biopower?

Vi är på väg att köpa ny (begagnad) bil och har tittat lite på Saab 9-5 Biopower -06:a. Men så funderade jag lite, det känns rätt att köpa något miljövänligare än bensindrivet men samtidigt vet jag att ibland får plånboken styra och vi kanske kommer att tanka vanligt ändå.

Och frågan är ju om etanol är så miljövänligt egentligen? tillverkas inte etanol i brasilien, vad innebär inte det i miljöutsläpp när det fraktas hit? Men å andra sidan kommer ju inte olja/bensinen härifrån heller.

Sen så har jag förstått att det är service var 1500 mil på biopower och då har man ju egentligen en mycket dyrare bil helt plötsligt..

Var ser ni som har saab biopower idag, är ni nöjda?

• Svar på tråden Varför välja en Saab Biopower?
  • Pilbågen

1500mil olja och filter.

3000mil olja och filter och luftfilter mm.

4500 olja och filter.

så varannan service e d bara olja+filter byte

• Repro

Inte världens bästa i någon gren, men riktigt bra i många.
    Det är mycket bil för pengarna idag. Pruta stenhårt!
    Dagen kommer nog när etanolen är billigare än bensin igen... Och ditt samvete kanske också ändras...så du hellre VILL tanka etanol...

Gör billig mellanservice (bara olja och filter) någon annanstans än på SAAB-verkstad så är det inte så stor kostnad. Den STORA kostnaden är på värdeminskning, inte soppa&service...

• Dynamic

etanpolen tillverkas i sverige

• Nixx

Etanol drar grymt mycket soppa, räkna med att den drar 40% mer än motsvarande bensinare.

• Repro
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:06:01 följande:
    etanolen tillverkas i sverige
    Nja, det gör den väl inte alltid.
  • Dynamic
    Nixx skrev 2009-03-25 13:07:30 följande:
    Etanol drar grymt mycket soppa, räkna med att den drar 40% mer än motsvarande bensinare.
    30% mer drar den.
  • Zenobia

Vi kör en biopower och är väldigt drygt att vid varje 1500mil få lämna in den för service. Men nu kör juh sambo mycket med bilen för den har redan gåttt 15.000mil för att vara en 06:a tror ja det.
    Om det är nu samma årsmodell som vi har, då skulle jag inte rekomendera dig att köpa den. Mellan våra servicar så är det inne på lagning titt som tätt. Nyss gick nåt vajsing och notan slutade på 22.000kr. Våran bil är mer sönder än vi har nytta av den. Men våran bil är troligen ett måndags exemplar, en av det första etanol bilarna som saab gjorde.

Sen är det är inte billigare att tanka med etanol eftersom bilen med etanol drar 1,5 liter milen och med bensin 1 liter. Så blir det i slut ändan billigare att tanka med bensin. Det var billigare förut med etanol då bensinen låg högt i pris och etanolen lågt. Nu börjar etanolen stiga ännu mer så det är inte värt det.

På vintern ska man tänka på också att en etanolbil som kallstartar är inte miljövänlig och man behöver oftast bensin blandad i tanken för att bilen ska starta.

Sen är saabe lågt i kurs också, vi var inne hos en Toyota handlare och kollade på ny tjänstebil. Han sa att folk kommer in här vill lägga en saab i mellan och köpa en Toyota. Men han kan inte idag ta emot en saab, för han kan inte sälja bilen sen för det priset den är värd. För folk som kommer in hos honom ser priset på saaben och priset på en toyota tar dom hellre toyotan som är billigare och han får sälja saaben för under pris.

• Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:18:13 följande:
    30% mer drar den.
    Mina föräldrars hyfsat nya etanolbil drar 40% mer.
  • Dynamic
    Nixx skrev 2009-03-25 13:22:03 följande:
    Mina föräldrars hyfsat nya etanolbil drar 40% mer.
    Knäppt, våra drar mellan 20% till 30% mer.
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:22:53 följande:
    Knäppt, våra drar mellan 20% till 30% mer.
    Räknar du samma bil med 100% bensin mot samma bil med 100% etanol.

Har fått för mig att det skiljer sig om man har en ren bensinvariant av samma modell att den också drar aningen mindre än motsvarande etanolbil som körs på bensin.
Svar på tråden Varför välja en Saab Biopower?