• fiffiluran

Varför välja en Saab Biopower?

Vi är på väg att köpa ny (begagnad) bil och har tittat lite på Saab 9-5 Biopower -06:a. Men så funderade jag lite, det känns rätt att köpa något miljövänligare än bensindrivet men samtidigt vet jag att ibland får plånboken styra och vi kanske kommer att tanka vanligt ändå.

Och frågan är ju om etanol är så miljövänligt egentligen? tillverkas inte etanol i brasilien, vad innebär inte det i miljöutsläpp när det fraktas hit? Men å andra sidan kommer ju inte olja/bensinen härifrån heller.

Sen så har jag förstått att det är service var 1500 mil på biopower och då har man ju egentligen en mycket dyrare bil helt plötsligt..

Var ser ni som har saab biopower idag, är ni nöjda?

• Svar på tråden Varför välja en Saab Biopower?
  • Dynamic
    Nixx skrev 2009-03-25 13:24:29 följande:
    Räknar du samma bil med 100% bensin mot samma bil med 100% etanol.Har fått för mig att det skiljer sig om man har en ren bensinvariant av samma modell att den också drar aningen mindre än motsvarande etanolbil som körs på bensin.
    Nä 100% etanol har vi aldrig hittat att tanka med, men mellan E85 och ren bensin skiljer det 20-30%
    mer om man tankar 98 oktan då öär det typ 30% men 20% vid 95 oktan
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:26:28 följande:
    Nä 100% etanol har vi aldrig hittat att tanka med, men mellan E85 och ren bensin skiljer det 20-30% mer om man tankar 98 oktan då öär det typ 30% men 20% vid 95 oktan
    Okej, förstod vad jag menade med en ren bensinbil av samma modell?
  • Dynamic
    Nixx skrev 2009-03-25 13:39:00 följande:
    Okej, förstod vad jag menade med en ren bensinbil av samma modell?
    hmmm nä inte riktigt? Menar du om den är konverterad eller inte eller?
  • Nixx
    Dynamic skrev 2009-03-25 13:50:50 följande:
    hmmm nä inte riktigt? Menar du om den är konverterad eller inte eller?
    Nej, alltså om du jämför en bil av märke A med bensinmotor på 2 liter och samma modell av märke A med etanolmotor på 2 liter.

Jag vet ju att själva mekaniken inte skiljer sig mellan motorerna, utan att det snarare handlar om bränsleblandning/elektronik, men jag har fått för mig att den bil som endast går att köra på bensin kommer vara mer ekonomisk än den som går att köra på båda bränsletyperna.
  • Rabarbapuppa

Nixx, skiljer inte mekaniken något också?
    Har fått för mig att ventilsäten och annat i toppen bland annat måste vara annorlunda, eller av annan kvalité, för att kunna köra etanol? Eller?

/Puppa

• Nixx
    Rabarbapuppa skrev 2009-03-25 14:06:57 följande:
    Nixx, skiljer inte mekaniken något också? Har fått för mig att ventilsäten och annat i toppen bland annat måste vara annorlunda, eller av annan kvalité, för att kunna köra etanol? Eller? /Puppa
    Det är möjligt, är ingen "motorkille".
  • TessaS

Vi har kört en Biopower i ett år. Nu vet jag inte hur det fungerar med service, för vi kör en provbil... men den har fungerat felfritt hela tiden i alla fall. (ca 4000 mil/år)
    Vi har bara tankat med bensin en gång, och då drog den ca 1 l/mil, med etanol drar den ca 1,2 l/mil... vi är verkligen inte några "finkörare". Det är bara stadstrafik med enstaka låååångresor där vi sällan ligger och kör helt lagligt... men 1,2 håller sig faktiskt.

På vintern så är det inte E85 på mackarna utan snarare E75, detta för att etanol inte tänder lika bra i kyla. Däremot tänder ångorna väldigt lätt, så kör du något annat än Saab på etanol så undvik stötar när du tankar i under -10... (Saab har luftventil till tanken på annat ställe än vid tankröret)

När det gäller Saab så får man ca 30 hk extra om man tankar med etanol, för någon som gillar vrid, så är ju det ett argument för.

Fördel OCH nackdel är väl priset. Idag kan du köpa en ett år gammal 9-5 till vrakpris... men du får ju sälja den till samma vrakpris.

(de tätare servicarna beror på att etanolen tar sig förbi kolvarna och förstör smörjförmågan i oljan på ett annat sätt än bensin gör. Den gör också så att vissa delar i en motor fungerar som offeranod.... typ...)

• Danne74

Bortsett ifrån SAABs kvalité och tillhörande kostnader när något strular, vilket lär hända förr eller senare, så är ju styrkan hos Biopower att man kan välja bränsle.

Flexibiliteten gör att man inte är lika bunden till bensinpriset utan att man även kan köra på E85 de gånger som detta råkar vara billigare.

Många ratar SAAB just nu eftersom bilarna är en smula otidsenliga och gamla i konstruktionen vilket gör att man kan pruta rejält och få mycket bil för pengarna, ifall man nu tänder på den här typen av bil.

Räkna dock med rejäla kostnader, en -06 kostar runt 40-45 kr per mil att köra, där värdeminskningen står för den absolut största delen.

Dock så, det är billigt att låna och har man bara säkra jobb så får man behålla mera pengar nu än någonsin, tack vare jobbskatteavdraget - dessutom, som sagt, så kan man pruta hårt på oattraktiva bilmodeller.

• Danne123
    Rabarbapuppa skrev 2009-03-25 14:06:57 följande:
    Nixx, skiljer inte mekaniken något också? Har fått för mig att ventilsäten och annat i toppen bland annat måste vara annorlunda, eller av annan kvalité, för att kunna köra etanol? Eller?/Puppa
    Jo precis. Saab har gjort en hel del ändringar i bland annat ventilsäten, som du skriver, men även insugsventiler, bränsletrycksregulator, bränsletank samt bränslepump och även tändstift med mera har bytts ut.

Till TS, ang serviceintervallen på 1500mil så får du tänka hur mycket du kör per år. Många bilar har ju service årligen så kör du 1500mil eller mindrfe per år blir det inte skillnad i antal servicetillfällen eftersom det blir max ett per år oavsett. Kör du däremot väldigt mycket så kommer du att få lämna in din biopower fler gånger.
Svar på tråden Varför välja en Saab Biopower?