• solrosblad

Änglatrumpet, hur sköter man en sån?

Jag fick ett skott på en änglatrumpet tidigare i somras. Den har växt massor och har fått fyra blommor som snart kommer att slå ut. Den står i skyddat läge med sol och skugga. Problemet är att jag upptäckte att den har fått massormed löss !!!
    Jag har vattnat den varje dag så den inte ska torka ut och den står inte heller i vatten.
    Är det vanligt att man får löss på dem? Varför, vad har jag gjort för fel?
    Vill ha lite skötselråd.

• Svar på tråden Änglatrumpet, hur sköter man en sån?
  • Julie

Kan inte direkt svara på varför den har fått löss (men hela min trädgård vimlar av löss just nu )
    Döremot vet jag att änglatrumpeter ska ha massor med näring också förutom riklig vattning.

• Mausiii

Det är vanligt att änglatrumpeter både får löss och spinn. Har den fått löss så är det snällaste sättet att behandla den att spruta på bladlussåpa. Eller såpalösning, vatten och aningen ättika i.
    Det är en törstig och hungrig blomma. Den kräver gödsel minst en gång i veckan och ska inte torka ut. Istället för att gödsla den med normaldos en gång i veckan kan man ge en svag giva gödsel varje gång den vattnas. Använd gärna specialgödsel för tomater!
    Änlatrumpeten står gärna ljust, men den bränner bladen lätt, varför den måste "härdas" lite långsamt in i solljuset. När den börjar blomma, är det lätt att en del blad gulnar och faller av.

Jag har problem med min trumpet nu och det är det är tvestjärtar! Det är fullt av dem i år! De sover i bland bladskotten och äter upp mina trumpetblad, så de ser ut som schweizerostar... *suck*

• solrosblad

Tack *L*
    Då ska jag pröva med såplösningen. Det är synd om den skulle dö eftersom den verkar trivas där den är placerad, den växer så det knakar. Ska köpa gödning oxå.

Hur ska man förvara den i vinter?
    Kan man ha den i ngt hörn inomhus där det inte är så ljust? Ska den vattnas eller hur gör man med det?

• Mausiii

Försök att inte skära ner den innan den "går i ide", såvida den är inte är för stor för att få in i huset annars! Då måste man ju... Det är helt OK att den tappar bladen.

Det optimala är sedan att den får stå svalt och ganska ljust, ca 10 grader, passar t ex om den kan stå i ett ljust garage intill ett fönster. Jag kommer ställa mina i källaren och inhandla växtbelysning på timer till senhösten. Sedan vattnar trumpeten den mycket sparsamt under vintern.

Sedan kan man ta in trumpeten till rumstemperatur i februari. Beskär den hårt, så får den mer växtkraft! Nu behöver den ha mycket ljus, vatten och näring för att få en bra start! Vattna igenom trumpeten ordentligt och plantera sedan om den i bra jord. Skaffa en större kruka om så behövs. Kvistarna som man skär bort, kapar man i 10 cm bitar. Låt dessa ligga ett dygn, så snittytorna torkar. Sätt sedan kvistbitarna i ett glas med ett 2-3 centimeter vatten i. Nu har du en massa sticklingar som du kan ge bort eller plantera själv så snart de fått rötter!

När det är garanterat frostfritt ute (även på nätterna) kan du ställa ut trumpeten. Den älskar sol, men tänk på att den måste härdas, annars bränns bladen sönder av solljuset. Ställ den först i skugga och sedan gradvis ut i solen.

Man KAN ställa ut trumpeten redan varma vårdagar när det fortfarande förekommer frostnätter, men man ska tänka på att den bör inte ha under 8-10 grader kallt och temperaturen växlar fort på våren. Och det är inte roligt att glömma sin fina trumpet ute under en frostnatt!

• Nemone

våran f d granne hade jättestora och fina änglatrumpeter och dom , som båda jobbade på växus/plantaget, hade en tunna med vatten som dom hade haft blåkorn i, det vattnet gav dom sina tumpeter med 1ggr / dag och vanligt vatten 1 ggr / dag ( morron och kväll alltså)

Svar på tråden Änglatrumpet, hur sköter man en sån?