• Hanni

10 månaders med slag över ansiktet

Min tio månaders föll i morse och slog i ögonbryn och tinning på foten av vår snurrstol. Rakt ner på den spetsiga foten av plåt. Hon fick ett stort blåmärke och självklart så var hon ledsen. Efter det har hon suttit och bläddrat lite i en bok, ätit en banan och nu sover hon.

Till min fråga, borde man kolla upp det? Eller ska jag avvakta och se hur hennes allmän tillstånd utvecklar sig. Det var ett kraftigt fall mot ansiktet.
    Funderar på att ringa sjukvårdsupplysningen men jag vill inte vara nojig första gångs mamma, kanske det inte är så farligt ändå?

• Svar på tråden 10 månaders med slag över ansiktet
  • skoladan

Man brukar ju säga att man inte ska sova efter ett slag mot huvudet. jag vet egentligen inte varför. Men OM det skulle vara hjärnskakning så är det inte bra att man somnar.
    Verkar hon må illa? Illamående är ett tecken på hjärnskakning. Men Du ska att hon slog i ansiktet, då kanske det inte blir hjärnskakning.
    För att vara säker kan Du ringa sjukvårdsupplysningen!

• Sarsen75

Jag tycker att du kan ringa sjukvårdsupplysningen 1177 . Jag ringer för det minsta lilla , det är därför dom är där för att stödja och även motverka farligare saker.
    Var inte blyg dom är så snälla!

• Geléhallon89

Min son har med slått i huvudet. Och dom sa att om dom inte spyr efter åt eller blir trött direkt efteråt o vill sova så är det ingen fara.
    Och ngr timmar efteråt om hon då blir trött o somnar så ska du pilla lite på barnet och se satt hon andas fint o så. bara en säkerhet. (:

• blå fisk

Man ska hålla extra koll på ett barn som slagit i huvudet, de första sex timmarna efter slaget/fallet är mest kritiskt. Har man inte noterat något konstigt då, så brukar det inte vara någon fara. Förr sa man att man inte fick låta barn sova efter slag mot huvudet, idag säger man att det är okej. Vad man bör göra är att kolla barnet varje kvart så att barnet inte är medvetslöst. Man kan stryka under foten eller i handflatan med fingret, då bör barnet reagera genom att röra sig eller grimasera, man behöver inte väcka barnet, utan bara se att man kan få en reaktion på stimuli. Om barnet är medvetslös så får man ingen reaktion. Sen om barnet kräks så bör man också kontakta sjukvården eller om man tycker att barnet beteer sig annorluna mot i vanliga fall.

Det var de råd jag fick från sjukvårdsupplysningen när vår dotter slog huvudet. Ring själv om du känner dig osäker.

• Hanni

Tack för alla svar! Hon sov en timma, är gnällig men aktiv. Har ätit och ville sova igen. Tog till mig era råd och ringde 1177 och de rekommenderade att komma in med henne så får en läkare bedöma ,för att hon är just trött och gnällig. Så svårt för mig att avgöra om det beror på att hon har ont eller så.

Tack blåfisk för tipset om att stryka med fingret! Fungerade bra utan att väcka henne allt för mycket. Om hon inte får sova så är det klart att hon är trött så det fungerade bra!

Svar på tråden 10 månaders med slag över ansiktet