• Molko

Mildison

Någon som har använt sig av denna kräm och i så fall fungerade den?? Har en liten "torris" här som jag har provat diverse krämer på men inget verkar fungera... Dock står det ju att Mildison inte bör användas till barn under 2 år.. min son är 5 månader..kan det va farligt eller???

• Svar på tråden Mildison
  • sim2fil

BVC rekommenderade den till min son redan när han var ett par månader då vi provat i stort sett alla feta krämer vi kunde hitta. Däremot smörjer jag inte alltför stora områden med den och så underhåller jag med Locobase repair när det blivit bättre med Mildisonet.

• A plus H blir W

Vi fick den utskrivet vid runt 6 månader. Då skulle vi först smörja med en fet kräm och den ovanpå. Men hör med bvc först om det står att det inte ska användas på barn under 2? Kanske någon läkare ska kolla, om det kanske finns någon orsak till torrheten, typ eksem.

• Lantani

bvc rekommenderade den till sonen när han hade torra fläckar på armbågarna och på kinderna (men där skulle vi vara väldigt försiktiga när vi smörjde eftersom det är så nära ögonen)

• Lantani
    sim2fil skrev 2009-03-25 09:07:45 följande:
    BVC rekommenderade den till min son redan när han var ett par månader då vi provat i stort sett alla feta krämer vi kunde hitta. Däremot smörjer jag inte alltför stora områden med den och så underhåller jag med Locobase repair när det blivit bättre med Mildisonet.
    Precis så gör vi också. Använder mildisonen tills det blir bra sen repair och om det extremtorra kommer tillbaka så blir det mildisonen igen några dagar.
  • Eevy

Smörjer in sonen me Mildison morgon och kväll så länge utslagen "blommar" och resten av huden smörjer jag in me Miniderm morgon och kväll. Han är drygt fyra mån.

• Jesster

Sonen var 4 veckor när vi fick den utskrivet till hans torra fläckar. Det är så lite kortison i den så det är helt okej att använda även till mindre barn

Den som söker han finner - www.google.se
  • tjoohalia

min kille är nu 9månader. tror att vi har haft mildison sen han var 4månader. använder ca 2tuber/månad (alltså dom stora på recept) står väl att man ska stryka tunt men läkaren sa att det skulle vara mycket.
    nu har han iofs eksem. fungerar jättebra, den är också ganska fet så vi behöver inte smörja så mycket med andra krämer, men har även miniderm på recept

• Molko

Har en annan tråd ("ni med små torrisar hemma"), där jag beskriver dessa sk. "torrfläckar"..det enda bvc sa till mig var då att det var torrfläckar och att det skulle räcka att smörja med miniderm..tycker snarare att fläckarna blivit fler och större i omfång sen vi började med den...

• Lantani
    Molko skrev 2009-03-25 19:18:53 följande:
    Har en annan tråd ("ni med små torrisar hemma"), där jag beskriver dessa sk. "torrfläckar"..det enda bvc sa till mig var då att det var torrfläckar och att det skulle räcka att smörja med miniderm..tycker snarare att fläckarna blivit fler och större i omfång sen vi började med den...
    Prova annars med locobase repair, jätte bra. Om det inte funkar skulle jag nog testat mildison faktiskt.
  • inessa

Skrev i din tidigare trådar ts och ser nu att du inte fick så mycket hjälp av bvc... Som förälder ska man köra på sin känsla, är man inte nöjd med deras svar får man fråga vidare!

Iaf, jag instämmer med föregående om att Locobase Repair är bra när man är jätte torr, utan den hade jag inte klarat mig igenom vintern och det är nog det bästa dom har på apoteket. Eftersom kliandet ofta blir värre och värre (det är en ond cirkel) kan det vara bra att bryta det med något som lindrar den inflammationen som kan ha uppstått och då är nog Mildison ett bra alternativ eftersom det är relativt lite kortison i. Det skadar inte att testa och se vad som händer Som sagt, gå på din känsla!

• Molko

Ja..får nog göra det, gå på känsla alltså! Men har faktiskt ringt o bokat en tid på bvc nu, där doktorn ska kolla...ska stå på mig denna gången!

Svar på tråden Mildison