• USB

Hallux valgus

Är det nån här som opererat sig för hallux valgus?
    Har fått tid för operation men skjutit på det flera gånger och nu är det meningen att jag ska in i april.

Hur har ni blivit efter op? När jag frågade sa de att jag fick räkna med att vara sjukskriven i 8 veckor och att det tog lång tid innan foten blev som den skulle igen. Har hört om flera som inte blivit bra av op.
    Känner mig velig om jag ska göra det eller inte. Som det är nu är det inte bra men man är ju rädd att det blir ännu värre efter op.

Är det vanligt att man får ont på ovansidan av foten,mitt på, och även i hålfoten när man lider av hallux valgus?
    Förut har jag bara haft ont i stortåleden men nu har jag även fått problem med smärtor på andra ställen i foten.

Jag vill gärna höra andras erfarenheter!

• Svar på tråden Hallux valgus
  • lolinonek

Jag opererade mig 25 mars så jag vet inte ännu hur det blir men jag har haft fruktansvärt ont och samma dag som operationen fick jag åka in till akuten för det började blöda och gjorde jätteont. Jag tror ändå att det är värt det när man är klar med rehabiliteringen.

• emeliev

det gör för ont. inte värt det för mej iaf. fick tillbaka efter nån månad bara och ont som fan. skulle inte göra om det.

• Sigurda

Jag opererade ena foten för 4 år sen. När allt hade lagt sig efter operation så tror jag nog att det inte gör lika ont som innan. Men den smärtan som blir innan det är läkt. Många vakna nätter. Som Ts uttryckte sig. Ont som fan!!! Det har gått tillbaka lite men inte lika mycket som det va innan. Men jag vet inte om jag tycker att det va värt det. Sorry!
    Lycka till.

• USB

Hm, det var ju inga positiva svar....Nu känner jag mig ännu mer osäker.
    Hur lång tid tog det innan ni kunde gå normalt på foten igen? Hur länge var ni sjukskrivna?

• lolinonek

Jag har fått två månaderssjukskrivning, Doktorn sa att dom brukar ge det.

• Lilla Lotta

Jag opererade min vänster tå 2 februari i år. Jag tycker operationen har gått långt över förväntan och det har inte gjort speciellt ont heller. Operationen gjordes under lokalbedövning i foten, och efteråt klarade jag mig på panodil zapp (skippade morfintabeltter då jag är gravid). Efter två dagar kunde jag gå på foten igen, men en special sko. Blev sjukskriven i 6 veckor om jag behövde men jag var hemma endast 4 dagar. Foten svullnar väldigt lätt fortfarande men det skulle jag räkna med, och är lite stel i tåleden än men den mjuknar kankse upp med tiden.

Tycker helt klart att operationen är värd att genomföras!

• Firefairy

jag har inte ont i min vänster fot där hallux är störr eän på höger.
    min farmor opererade sig 2 gånger på varje fåt och det kom ändå tillbaka, så läkaren sa till mig att jag skulle låta bli att operera så länge jag inte hade ont av det
    enda "bersväret" jag har nu är att jag måste ha lite större sko tex 40½ istället för 40 - och se upp så att det inte går ner en söm precis över knölen, så det kan skava.

lycka till!

• xenaa

Jag op för ca 6 år sen nu. Och jag är bra i foten efter de faktiskt. Kunde dock känna av de om jag t.ex åkte rollerblades då de tryckte till men det var rätt logisk. Idag har jag inga problem alls med de. Jag minns inte hu rlänge jag var hemma dock gick jag i skolan då jag op.
    de läkte fint och hade inte mycket besvär efter de.

♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Lilla Lotta
    Firefairy skrev 2009-04-06 15:17:58 följande:
    jag har inte ont i min vänster fot där hallux är störr eän på höger.min farmor opererade sig 2 gånger på varje fåt och det kom ändå tillbaka, så läkaren sa till mig att jag skulle låta bli att operera så länge jag inte hade ont av detenda "bersväret" jag har nu är att jag måste ha lite större sko tex 40½ istället för 40 - och se upp så att det inte går ner en söm precis över knölen, så det kan skava.lycka till!
    Man opererar med en anna teknik numer, förr var det vanligt att könlen växte ut igen. Men med dagens teknik har i alla fall jag blivit garanterad att knölen inte kommer tillbaka och att stortån håller sig rak.
  • whole lotta love

Resulatet blev hur bra som helst, ingen risk knölen kommer tillbaka med dagens teknik, som sagt.
    Jag ammade under tiden för operationen, så jag kunde bara äta panodil som smärtstillande efteråt, och kan säga att det skulle jag ALDRIG göra om, utan starkare saker!
    Det gör så in i helsike ont efteråt, men be läkare skriva ut nåt starkt !

• USB

Tack för era svar!

Känns nog som att en operation ändå är nödvändig. Klarar inte av att gå så mycket utan att få ont efteråt. Dessutom så lägger tårna sig ännu mer över varandra för varje dag som går så tån bredvid stortån ligger halvt över den andra.

Har ni haft ont i hålfoten och på ovansidan av foten? Där har jag börjat få ont på slutet och smärtan på ovansidan kan vara hemsk. Antar att det är stortåleden som trycker på de andra benen.

• xenaa
    USB skrev 2009-04-07 09:38:29 följande:
    Tack för era svar!Känns nog som att en operation ändå är nödvändig. Klarar inte av att gå så mycket utan att få ont efteråt. Dessutom så lägger tårna sig ännu mer över varandra för varje dag som går så tån bredvid stortån ligger halvt över den andra.Har ni haft ont i hålfoten och på ovansidan av foten? Där har jag börjat få ont på slutet och smärtan på ovansidan kan vara hemsk. Antar att det är stortåleden som trycker på de andra benen.
    Men om du har så ont att du får ont i övriga delen av foten så har de gått långt nog och det är dags att åtgärda det.
    Jag hade bara ont där.
    Op ca 3 mån efter att jag fick den.
    SÅ hann inte få ont någon annanstans
    ♥ Leo - o7 ★ Maximilian - o9♥ varmchocklad.blogg.se
  • Helena m Adrian Nov 02

SÅÅÅÅÅÅ nöjd..

Har opat båda mina, med sk tårtbitsop, där de tar bort som en tårtbit och sen gipsar tån/foten. Visst första natten var inte så rolig kan jag minnas.. Men efter edt blev det snabbt bättre och efter nån vecka var det helt ok och jag gick i skolan som vanligt.. Hade gips i ett par veckor och gick på kryckor..

Sen var man stel i tåleden i ytterligare ett par veckor men nu är jag så nöjd, inte ont nånsin, kan ha alla sorts skor. Och fötterna är tom riktigt snygga!!

• USB

Har fått tid för op den 8 maj så nu får jag verkligen hoppas att det går bra!

• Victoris

Jag opererades 4 oktober 2007. Jag har ett stillasittande arbete, så jag började jobba halvtid veckan efter operationen, den 10 oktober närmare bestämt och övergick till heltid den 17 oktober. jag hade kunnat vara sjukskrivken till mitten av november, men det behövdes inte. Sex veckor hade jag gips och specialsko, var lite öm i foten ett litet tag efter det och var även svullen ett tag efter det, så jag fick ha väl utgångna skor.

Har inte ont när jag går längre och kan bara rekommendera en operation om man har ont av sin hallux valgus.

Oscar 080709 + Liten, BF 091010
Svar på tråden Hallux valgus