• mariah2

Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?

Min son fyller 18 år och vi har bestämt att han ska få ett större ansvar över sin ekonomi. Vi betalar allt han behöver förutom kläder (mat, hygienartiklar osv).
    Pengarna ska alltså räcka till alla kläder, nöjen, telefonkort, godis mm. Vilken summa i månaden är rimlig? Han ska lära sig hushålla så det ska inte vara något överflöd, han kommer även att arbeta under sommaren och tjäna egna pengar.
    Min tanke är 1300kr, är det för lite?

• Svar på tråden Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?
  • Dimitra

Konsumentverkets uppskattningar:

Kläder & skor: (pojkar 15-17 år) 520 kr (män 18-30 år) 520 kr
    Fritid & lek (inkl. mobil): (pojkar 15-17 år) 590 kr (män 18-30 år) 530 kr

The Dimitra universe.
  • Garderobshylla

Va?! Större ansvar när han är 18??
    Ska ni GE pojken pengar?

Det är ju han som ska ge er pengar om han bor hemma, intre tvärtom.

• vernis

ge han bara studie bidraget det räcker det fick 950kr räckte bra plus att spara 300kr till linser nu är den på ca 1050 så ska räcka tycker jag

• sabinaochErik

oj ska ni ge honom pengar? Själv fick jag minsann börja jobba om jag ville ha extra pengar.. Han är ju myndig, jobba extra någonstans gör väl dom flesta i den åldern.. Jag började jobba extra efter skolan när jag var 15år. Dom flesta av mina kompisar också.
    Tycker absolut inte att man ska GE bort pengar till en 18 åring, då kommer han aldrig lära sig värdet av pengar.

• lövet2

Han får väl studiebidrag om han går i skola?

I don´t know who I am anymore!
  • näradig

det beror ju på vilken standard ni andra hemma har. men ett par tusen tycker jag är rimligt.

Svar på tråden Vilken summa är rimlig för en 18-åring som bor hemma+går skola till nöjen och kläder?