• majsis

vul v8

var på vul igår. där sade läkaren att jag var gravid i v 8+0. fostret var 13 mm stort. nu undrar jag . med v. 8+0 menar läkaren att fostret är 8 veckor gammalt. alltså att det blev till för 8 veckor sedan. att för 8 veckor sedan hade jag min ägglossning? För när jag räknar 8 veckor bakåt så hamnar jag på det datumet som jag hade min senaste mens! i och för sig så kan man väl ha ägglossning då, men hur vanlligt är det?
    hoppas någon kan ge svar på mina konstiga funderingar. känner mig lite förbryllad!

• Svar på tråden vul v8
  • mimmsan

När man är så litet gången så kan inte läkarna säga till 100% hur gammalt ditt foster är.
    Det är därför man gör det vanliga ulltraljudet mellan v 17-19 för då är normalt alla foster lika stora.
    Så oroa dig inte för du blir säkert tillbaka eller framåt flyttad några dagar eller v på ditt UL du gör i v 17-19.
    Har själv blivit framåt flyttad 2 v med första och 3 v med tredje barnet .

Men han nenar att du har gått 8 fulla veckor och noll dagar, där av 8+0., så du har ju gått in i v 9.

Lycka till med bebben!!

• zazzi

Graviditeten räknas från din sista mens första dag. Fostret är igentligen bara 6 veckor men för att få en bättre uträkning så räknar man från den sista mensen.

Du är alltså i vecka 9 nu eller 8+1 alltså 8 fullgågna veckor och 1 dag.

Det är krongligt detta men hoppas att jag inte skapade fler ?? i ditt huvud nu...

• Tusenskönan

Man räknar alltid från sin sista mens första dag! Det är väl för att man ska ha ETT "säkert" datum... för oftast kan man ju inte med säkerhet säga exakt när man hade äl eller när ägget verkligen blev befruktat. Så egentligen är din bebis ca 2 veckor yngre...

• zazzi

Jag håller nog inte med mimmsan om att du kan bli flyttad någon vecka nu när du har gjort vul. Själv blev jag flyttad 3 dagar från mitt vul i v. 6.
    Sedan så spelar detta ju ingen större roll andå, då de nästan aldrig vill komma på det beräknade datumet än då. Min första kom 10 dagar senare....

• mimmsan

Jag har gjort VUL med alla mina tre och blev framflyttad 2 v med första och tre med tredje!
    Så det kan man vist bli!

• guldplutt

Vi gjorde också VUL i v 8, och visst kan det skilja ngn dag hit och dit på senare UL (vi har blivit framflyttade en dag), men om det stämmer med din senaste mens så borde det ju stämma. Fast det är märkligt vad de säger olika - vi gjorde VUL på 7+4 och då var fostret 15 mm och vår läkare sa att enligt statistiken så var det exakt storlek för den dagen.

• guldplutt

... förresten så sa de också tvärtom - att i början växte alla foster lika mkt, det är inte förrän senare som det kan börja skilja sig åt...

störigt att alla får så olika besked, men sålänge man känner sig väl omhändertagen och graviditeten förlöper väl så spelar det väl förmodligen ingen större roll med ngn mm hit och dit

• majsis

tack för alla inlägg! nu kommer en till konstig fråga. när man läser här på fl så står det att i v8 så är embryot ca 25mm. mitt var bara 13mm. jag antar att det varierar men mitt verkar ju vara så mycket mindre. läkaren sa ju inget så jag antar att det såg normalt ut. jag tänkte inte på att fråga just då. var bara så glad att jag såg ett tickande hjärta. hade nämligen haft lite brunröda blödningar. fostret har ju några veckor på sig att växa till sig :). hur stora har era embryon varit när ni gjort tidiga vul?

• guldplutt

FL's angivelser om mått ska man nog ta med en nypa salt! De verkar skriva konsekvent fel - vi har varit på tre vul/ul hittills och alltid legat rätt enl läkaren, men mindre än FL skriver.

• Sotlugg

Vårt lilla pyre var 13,2 mm när vi gjorde VUL i v.7+5. Mätningarna är inte exakta i ett så tidigt stadium och man kan få flera mått under samma undersökning...

Måtten här på FL kanske mäter hela bebisen från hjässa till fot? Vid ett VUL mäter de ju längden från hjässa till rumpa, vilket skulle kunna förklara skillnaden.

Lycka till med ert lilla frö!!

• Barnverkstan

Jag gjorde mitt första VUL igår, det var egentligen inte planerat utan mest för att kolla tvilling-chansen då vi har mycket tvillingar i släkten. Gick till läkaren i tron att jag var i vecka 12 och kom därifrån med beskedet att jag antagligen inte var längre gången än vecka 8...GISSA OM DET KÄNNDES JOBBIGT! Dels lite rädd att det ska vara nåt fel och sen beskviken eller nåt då vi redan berättat för många glada och stolta att vi är i vecka 12.

Så visst kan man bli flyttad, och sista mens kanske inte var sista mens egentligen.

Men jag hoppas allt är bra, nytt VUL om 3 veckor för att kolla att allt är OK.

LYCKA TILL MED ALLA ERA VUL!

Svar på tråden vul v8