• SNUTTIS04

Italien?

Hej hej!

Är i vecka 9 nu och har inte hunnit vara på inskrivningen ännu så jag behöver er hjälp kära med-systrar!!

Ska i morgon iväg med jobbet till Italien tills på måndag.
    Har ni någon koll på hur det är med maten där, någon som av erfarnhet vet vad jag ska undvika?
    Det finns ju sååå mycket mumsigt där!!!

Är jätteglad om ni vill hjälpa mig, har lite panik nu såhär dagen innan!!

Kram på er!

• Svar på tråden Italien?
  • pazzaragazza

Hej! Du bör undvika salami, parmaskinka, prosciutto crudo och liknande. Vanlig prosciutto cotto bör väl vara OK eftersom det är vanlig kokt skinka... Sen ska du inte äta taleggio och annan mjuk ost, t ex mozzarella (om den inte är gjord på pastöriserad mjölk). Parmesan och pecorino (alltså hårdostar) går bra vad jag har hört. Annars är det bara att svulla på!!!

• SNUTTIS04

Det var som jag befarade alltså, måste hålla mig borta från min älskade Parmaskinka!!!! hi,hi
    Men vad gör man inte??
    Får väl dregla när dem andra äter!!

Hur är det egentligen med glass och sånt?
    Är inte så van vid detta...

Tack snälla så länge!

• liten

Jag var i Italien i vecka 11 och visst är det en massa mat som innehåller mozarella och parmaskinka, men kom ihåg att man kan äta det om det är upphettat (tex pizza). De har en massa goda pastarätter som man kan äta annars och såserna hettar man ju också upp till bubblande om det skulle vara nån ost i.

• corinne1

mumsa endast industri glass!mm vill oxå till italien.kram å trevlig resa

• AnnaGBG

Mozzarella ska vara helt OK enligt min BM eftersom den upphettas vid tillverkningen och därför automatiskt blir "pastöriserad".
    Jag har varit i Italien 4 ggr under min graviditet och ätit det, så jisses, jag hoppas hon har rätt...
    Men som sagt; parmaskinka och så ska du passa dig för.
    Deras glass ( som ju ofta är sorbet ) är ofta mjölkfri och då är det lugnt men det kan du ju fråga om. ( Iallafall så har jag sett en himla massa gravida italienskor mumsa på glass )

Svar på tråden Italien?