• LovelyLeona

Olika stora pupiller

Den senaste tiden, kanske sen en månad har jag upptäckt att mina pupiller är olika stora ibland. Inte hela tiden. Oftast på kvällarna men ibland på morgonen. Nån som har upplevt samma sak eller är expert på området? Har tillomed ringt vårdcentralen men dom sa att det inte var nånting att oroa sig för. Borde såklart lita på dom men tycker ändå att det är lite konstigt.. Man målar ju alltid upp dom värsta tänkbara scenarion. Nån som vet?

• Svar på tråden Olika stora pupiller
  • Spiro

Hm, konstigt att vc inte tycker att det är något att bry sig om? Tycker iaf att det ska kollas upp. Har du något synfel? Du kanske skulle gå till en optiker och kolla upp det hela?
    Värsta tänkbara är ju en stroke som kan ge olikstora pupiller men det tror jag inte är fallet hos dig då det verkar ha pågått ett tag.
    Jag jobbar som sjuksköterska förövrigt (på en strokeavdelning, därav min insnöning..)

• Prospero

Det borde väl kollas upp. En kompis upptäckte det på mig när jag var 17 år och jag blev rejält undersökt, bl a datortomografi av hjärnan. Det var inget fel och ingen hittade någon orsak, men det var bra att de kollade!

• LovelyLeona

Ja jag tycker med det var konstigt! Hon på Vc trodde inte det var nån fara eftersom jag inte har några andra symtom. Har brytningsfel och har faktiskt varit hos optikern också, där sa dom bara att vissa kan ha så. Om man haft det hela livet kan jagväl köpa att det inte är nån fara men det borde ju ligga nånting bakom det om det bara kommer en dag.. Hehe, nu känner jag mig lite hypokondrisk =)

• Spiro

Ok, men bra att optikern kollat det då. Då kanske det inte är någon fara då?

LovelyLeona skrev 2009-03-25 20:39:08 följande:
    Ja jag tycker med det var konstigt! Hon på Vc trodde inte det var nån fara eftersom jag inte har några andra symtom. Har brytningsfel och har faktiskt varit hos optikern också, där sa dom bara att vissa kan ha så. Om man haft det hela livet kan jagväl köpa att det inte är nån fara men det borde ju ligga nånting bakom det om det bara kommer en dag.. Hehe, nu känner jag mig lite hypokondrisk =)
  • tingi

om det har skett en förändring ska det absolut kollas upp tycker jag. är det alltid ena ögats pupill som är större? vet du om du har olika styrkor på glasögonen/linserna? använder du ens linser eller är det utan korrektion du ser att det har blivit en förändring?

jag tycker inte att det räcker att kolla det hos en optiker då felet kan ligga längre bak. nån form av röntgen på hjärnan bör absolut göras tycker jag.

• LovelyLeona
    tingi skrev 2009-03-25 21:02:36 följande:
    om det har skett en förändring ska det absolut kollas upp tycker jag. är det alltid ena ögats pupill som är större? vet du om du har olika styrkor på glasögonen/linserna? använder du ens linser eller är det utan korrektion du ser att det har blivit en förändring?jag tycker inte att det räcker att kolla det hos en optiker då felet kan ligga längre bak. nån form av röntgen på hjärnan bör absolut göras tycker jag.
    Det är det högra ögats pupill som är större, nu när jag har hållit lite extra koll på det har jag upptäckt att det är på kvällarna det är som värst. Det är inte hela tiden pupillerna är olika. Jo, jag använder linser men även då ser jag sämre med det högra ögat. Är tydligen svårt att få det till med linser så jag ser perfekt. Vet inte om det kan ha nåt med det att göra. Jag har pratat med VC, optikern och senast ögonkliniken. Ingen kunde svara på vad det kunde vara.
  • Jordgubba

om det endastr är på kvällarna kan det inte vara så att dina ögon reagerar olika på ljus. Ett kanske är mer ljuskänslitg?

• tingi
    LovelyLeona skrev 2009-03-28 15:39:59 följande:
    Det är det högra ögats pupill som är större, nu när jag har hållit lite extra koll på det har jag upptäckt att det är på kvällarna det är som värst. Det är inte hela tiden pupillerna är olika. Jo, jag använder linser men även då ser jag sämre med det högra ögat. Är tydligen svårt att få det till med linser så jag ser perfekt. Vet inte om det kan ha nåt med det att göra. Jag har pratat med VC, optikern och senast ögonkliniken. Ingen kunde svara på vad det kunde vara.
    eftersom höger öga är det ögat som ser sämre så kräver det också mer ljus. ögat försöker då allt det kan att se så bra som möjligt. och eftersom det varierar under dagen så låter detta som ett troligt alternativ tycker jag.

reagerar pupillerna lika på ljus tycker du? dvs drar även högerpupillen ihop sig?

tycker ingen av dom du har pratat med att du ska kolla upp det mer noggrant eller sa ögonläkarna inget om detta?
  • Kattmamma1

Jag har haft det så sen jag var 24 år. Nu är jag 31, så det har alltså varit så här i sju år.

Mina pupiller är ofta olika stora just på kvällen. Det kan hända annars under dagen också. Jag trodde länge att det var den ena pupillen som blev större, men upptäckte efter ett tag att det var den ena som faktiskt blev mindre! Jag kan känna när det blir så. Kan inte förklara hur det känns, men jag behöver inte titta i spegeln för att se att det är så.

I början oroade jag mig jättemycket, men jag har varit hos ögonläkaren flera gånger och gjort flera undersökningar och ingen kan förklara varför det är så här.

• Mosterpappa

Jag fick en stroke i december och har sen dess olika stora pupiller. Det syns som mest när jag är trött. Ska röntgas igen 15 mars och hoppas på det bästa ????

• Meriall

Det r inte så att det ser ut så för att ljuskällan ligger från sidan när du tittar spegeln? Så ena ögat får mer ljus?

Svar på tråden Olika stora pupiller