• Carolin E

Viktig fråga om ljumskbråck

Hej.

Det är så att jag drabbats av ett ljumskbråck som jag väntar på operation för. Har dock fått veta att det finns läkare som "vägrar" operera tjejer med detta. Det är väldigt ovanligt att unga tjejer får det. Det är vanligast bland äldre män.

Nu är jag nyfiken på att veta varför läkare är rädda för att operera detta på kvinnor?

Samt en relevant följdfråga då jag planerar bebisproduktion: Under läkningen av bråcket, hur länge bör man avstå från att försöka bli gravid? Om någon vet. Med tanke på eventuellt tryck mot bukhinnan.

Oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden Viktig fråga om ljumskbråck
  • Emilsson75

Jag fick ljumskbråck vid min första graviditet, sedan opererades det med ett nät som lades in efter min andra graviditet. Redan då visste jag att jag ville ha ett tredje barn, men bedömningen gjordes att bråcket var för stor för att ej opereras och att lagningen skulle hålla vid en tredje gravidtet.
    Nu är jag gravid med tredje barnet, har enorma besvär av bråcket som på ngt vis har kommit tillbaka innanför nätet. Jag har ont och svårt att gå och tom. ont på nätterna.
    Nu kommer jag att försöka få snitt denna gången tror jag, både med tanke på ärret som kan göra mkt ont vid förlossning, samt rädslan för inklämdhet och att nätet ska gå sönder.
    Är ganska orolig för hur man ska orka i 4 månader till att ha så här ont..
    Någon som har tips, eller erfarenhet av om man kan få snitt för detta problemet? har fött mina tidigare två "vanligt".
    Tacksam för synpunkter!

• Starkast

Har aldrig hört talas om att läkare inte vill operera kvinnor!

Därimot kanske inte operation är bästa lösningen alla gånger och att det där skett något missförstånd.

Emilsson:
    Nätet kan inte gå sönder etc. då det mesta av det absorberas ganska fort. Då har det redan vuxit nytt över det.
    Det bästa är att prata med kirurgen som opade dig som vet hur/vad h*n gjort med dig.

• Emilsson75

Jenny, tack för svar, men vad är det som har hänt då? har man bara fått tillbaka Brocket med besked på andra ställen? Läkaren sa att nätet var 15*15 cm och skulle täcka de områden som brocket oftast kom på.
    Vad tror du om snittfrågan??
    Förvirrad..

• Starkast
    Starkast skrev 2009-05-14 13:19:42 följande:
    Har aldrig hört talas om att läkare inte vill operera kvinnor!Därimot kanske inte operation är bästa lösningen alla gånger och att det där skett något missförstånd.Emilsson:Nätet kan inte gå sönder etc. då det mesta av det absorberas ganska fort. Då har det redan vuxit nytt över det.Det bästa är att prata med kirurgen som opade dig som vet hur/vad h*n gjort med dig.
    Du kanske har fått sammanväxningar efter operationen? Det är vanligt och då drar det ju när magen växer.

Jag fick bråck i mitt snittärr och frågade kirurgen om framtida kejsarsnitt. Han sa att det inte alls är några problem att skära i samma då det ju är läkt/absorberat och lagat.

Men det bästa är ju att du kontaktar kirurgen så de får göra en bedömning. De är ju bäst på detta.
  • Tjorvelina

Har väldigt svårt o tro att man inte opererar tjejer som får ljumskbråck blev själv opererad 3 ggr totalt på samma sida. var 5 o 7 år o sista när jag var 21 o inte haft nå problem sen dess. Men det är kanske på gång på andra sidan nu då jag har haft problem ett längre tag på andra sidan blev o tänka på det nu när jag kikade in här. Vad jag kommer ihåg så får man inte lyfta tungt på ett bra tag efteråt.

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
Svar på tråden Viktig fråga om ljumskbråck