• Svar på tråden Janome Coverpro 1000 cp Del 3
  • Jalapeno

kanske inte rätt person att ge råd men raglansömmen blev bra först när jag sydde mitt på sömsmånen. Alltså en av de yttre nålarna i sömmen. 

Jag sydde tröjan i ett ribbat tyg som tänjde ut sig nåt enormt , alltså halsringningen blev alldeles för stor. Inte så stor att jag orkar göra om det men hur gör jag för att det inte ska bli så? Kanta med muddväv och öka diffen, förstås. Men finns det nåt annat knep? Jag har använt jnys interlock när jag kantat.

• Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-16 11:49:16 följande:
    kanske inte rätt person att ge råd men raglansömmen blev bra först när jag sydde mitt på sömsmånen. Alltså en av de yttre nålarna i sömmen. 

Jag sydde tröjan i ett ribbat tyg som tänjde ut sig nåt enormt , alltså halsringningen blev alldeles för stor. Inte så stor att jag orkar göra om det men hur gör jag för att det inte ska bli så? Kanta med muddväv och öka diffen, förstås. Men finns det nåt annat knep? Jag har använt jnys interlock när jag kantat.
    Några andra knep än de du nämnde känner inte jag till, fast de brukar lösa det hela rätt bra. Själv använder jag nästan utelsutande muddväv från S&S förutom när jag exv vill kanta nederkanten på en klänning och inte vill att det skall bli ballongeffekt (dra ihop sig). Då är det interlock som gäller.

Nu är jag på gång att sy en OM-lik tunika till mig själv (likt mina Nivalis-klänningar) och funderar på om jag skall göra ett försök att kanta med samma velour. Tror att det kan bli snyggt.
  • Jalapeno

tack! Jag ska anv mer muddväv. Jag har också haft en schysst smekmånadsperiod med cpn. En halsringning fick jag iofs sprätta tre ggr idag men till sist dög det.

OT, jag ruinerar mej på affären som ligger bredvid där du brukar hänga, Mimmi. Där finns massa velourklänningar nu.

Tror det blir skitsnyggt med kantning i velour. läckra färgskiftningar 

• Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-16 18:58:01 följande:
    tack! Jag ska anv mer muddväv. Jag har också haft en schysst smekmånadsperiod med cpn. En halsringning fick jag iofs sprätta tre ggr idag men till sist dög det.

OT, jag ruinerar mej på affären som ligger bredvid där du brukar hänga, Mimmi. Där finns massa velourklänningar nu.

Tror det blir skitsnyggt med kantning i velour. läckra färgskiftningar 
    Hmmm, den affären har jag tyvärr upptäckt också Gör mig urfattig
  • Jalapeno
    Mimmi 71 skrev 2011-01-18 09:44:01 följande:
    Hmmm, den affären har jag tyvärr upptäckt också Gör mig urfattig
    fortsatt OT anger du "facebook" får du tre plagg o betalar för 2
  • Mimmi 71
    Jalapeno skrev 2011-01-18 20:56:09 följande:
    fortsatt OT anger du "facebook" får du tre plagg o betalar för 2
    Forskat lite Skall inte till "staden" förrän på tisdag men då får det bli ett besök på lunchen och se om det finns något kvar. Nu har jag iallafall tryck på "gilla-knappen" så att man håller sig uppdaterad. ;-

Nu dags att avsluta OT - ber om ursäkt till er andra
  • Skumboll

Slänger in frågan här också.... vad för nålar har ni i eran CP? Måste det vara EL-nålar?

♥ Simon ♥
  • Mimmi 71
    Skumboll skrev 2011-01-20 19:29:55 följande:
    Slänger in frågan här också.... vad för nålar har ni i eran CP? Måste det vara EL-nålar?
    Det går med både stretchnålar och EL, själv kör jag med EL och det har alltid fungerat bra. Jag har dock hört någon som fått hål i tyget av dessa. Kör man vanliga stretch så har vissa problem med hoppstygn (EL är ju längre och gör att man slipper hoppstygn). Sedan har det ju roll vilket märke man använder också. Organ superstretch har jag hört är ritkigt, men själv kör jag med Schmetz köpta av Bibbi.
  • Skumboll
    Mimmi 71 skrev 2011-01-21 07:28:29 följande:
    Det går med både stretchnålar och EL, själv kör jag med EL och det har alltid fungerat bra. Jag har dock hört någon som fått hål i tyget av dessa. Kör man vanliga stretch så har vissa problem med hoppstygn (EL är ju längre och gör att man slipper hoppstygn). Sedan har det ju roll vilket märke man använder också. Organ superstretch har jag hört är ritkigt, men själv kör jag med Schmetz köpta av Bibbi.
    Då fortsätter jag med EL-nålar! Tänkte lägga en beställning hos Bibbi, så det blir ju bra....
    ♥ Simon ♥
  • sarahl

Hej på er.

jag behöver experthjälp, jag får verkligen inte till avslutet på en söm när jag syr i coverpron, speciellt när jag syr täcksömmen,

jag försöker göra som hon i denna videon.

Men det funkar inte, jag stannar med nålarna i botten, vrider handhjulen bakåt så nålarna kommer upp i högsta läge, men sen går det inte att göra det lilla knycket som hon gör så trådarna hamnar på avigan.

Jag gillar inte att lämna ena sidsömmen öppen för att sy in täcksömmen där.
    tips!

• Fiffa5

Jag ska börja skriva en beställningslista för mitt köp av en coverpro hos SMD.

Men vilken av janomes coverpro tycker ni jag ska satsa på??
    1000cp
    1000dx
    1000cpx 

Och vilka tillbehör bör jag köpa`??
    clear view fot?
    fållguide?
    center guide fot?
     Och vilken kantbandsvikare? 8, 12 eller 15mm??  Viker den bandet fyra ggr? Finns det ngn anna fot som viker tre ggr??

• Stormorsan
    Fiffa5 skrev 2011-03-05 20:01:55 följande:
    Finns det förresten ngn sida på internet med samlade tips och trix för hur man syr med en coverpro? Hade varit kul att läsa på sig lite.
    På youtube finns en del sponsrade instruktionsvideor.
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2011-03-05 20:01:05 följande:
    Jag ska börja skriva en beställningslista för mitt köp av en coverpro hos SMD.

Men vilken av janomes coverpro tycker ni jag ska satsa på??
    1000cp
    1000dx
    1000cpx 

Och vilka tillbehör bör jag köpa`??
    clear view fot?
    fållguide?
    center guide fot?
     Och vilken kantbandsvikare? 8, 12 eller 15mm??  Viker den bandet fyra ggr? Finns det ngn anna fot som viker tre ggr??
    Puff! Är det ingen som kan hjälpa mig?
  • 78Misan
    sarahl skrev 2011-01-24 12:24:49 följande:
    Hej på er.

jag behöver experthjälp, jag får verkligen inte till avslutet på en söm när jag syr i coverpron, speciellt när jag syr täcksömmen,

jag försöker göra som hon i denna videon.

" target="_blank">

Men det funkar inte, jag stannar med nålarna i botten, vrider handhjulen bakåt så nålarna kommer upp i högsta läge, men sen går det inte att göra det lilla knycket som hon gör så trådarna hamnar på avigan.

Jag gillar inte att lämna ena sidsömmen öppen för att sy in täcksömmen där.
    tips!
    hmmm jag vrider hjulet framåt inte bakåt o det funkar för mig. alltså vrider hjulet tills det står högst upp lyfter pressarfoten drar trådarna mot mig o klipper av drar sedan tygstycket bakåt o vips så är trådarna på avigsidan :)
  • Fiffa5
    Är det ngn som har en Janmoe 1000CPX?? 
    Undrar så om om det är värt att lägga lite extra (jmf med 100CP el 1000DX) och köpa en sån och om det blir ngn skillnad med den när man syr? Underlättar den att få sömmarna snyggare kan jag tycka att det är OK att lägga lite extra på maskinen...
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2011-03-06 14:35:03 följande:
    Är det ngn som har en Janmoe 1000CPX?? 
    Undrar så om om det är värt att lägga lite extra (jmf med 100CP el 1000DX) och köpa en sån och om det blir ngn skillnad med den när man syr? Underlättar den att få sömmarna snyggare kan jag tycka att det är OK att lägga lite extra på maskinen...
    Jag har en CPX men jag har inget att jämföra med så jag vet inte om sömmarna blir bättre med den modellen än med CP. 
    Enda skillnaden jag har hittat är att vreden är svarta och att den har ett snabbreglage för griparens trådspänning. Men jag vet som sagt inte om det gör någon skillnad i hur sömmarna blir. 
    DX har jag ingen erfarenhet av alls. 
    ♥ Simon ♥
  • Fiffa5
    Skumboll skrev 2011-03-06 14:39:48 följande:
    Jag har en CPX men jag har inget att jämföra med så jag vet inte om sömmarna blir bättre med den modellen än med CP. 
    Enda skillnaden jag har hittat är att vreden är svarta och att den har ett snabbreglage för griparens trådspänning. Men jag vet som sagt inte om det gör någon skillnad i hur sömmarna blir. 
    DX har jag ingen erfarenhet av alls. 
    Om jag har förstått det rätt är DX likadan som CP men man får med några pressarfötter. Lite skumt att kalla maskinen för ngt annat, men dte är så jag har förstått det...

Så svårt att veta om man ska lägga till lite extra och få en CPX i stället. 
Svar på tråden Janome Coverpro 1000 cp Del 3