• Pistou

Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?

Jag är nyfiken på vilken typ av förskola/skola ni som bor och arbetar utomlands skickar era barn till. Har ni valt vanlig förskola/skola där all undervisning sker på det lokala språket, internationell eller tvåspråkig skola (engelska och det lokala språket) eller svensk skola.

Hur har det fungerat och är ni nöjda med era val? Motivera gärna varför ni har gjort som ni har gjort.

Mina barn är fortfrarande små, men sonen har nyligen börjat förskolan i Sverige och om vi skulle flytta, vilket inte är omöjligt eftersom min make söker jobb utanför Sverige, vill vi att han ska få chansen att fortsätta med det även i det nya landet.

People don't care how much you know until they know how much you care.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-28 21:56
    Givetvis är det så att alla inte har samma förutsättningar eller behov när det gäller skolgång. Vissa är utomlands för att de är utsända med jobbet (och kan då ev. få barnens skolgång betald) medan andra är utomlands pga. en utländsk partner, statliga skolor är billigare än privata skolor, etc. Icke desto mindre tycker jag det skulle vara intressant att få höra vilka val andra har gjort och varför, i den mån de har haft några valmöjligheter.
  • Svar på tråden Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?
  • llinaa

När vi bodde i Moskva gick de på svenska skolan

• Pistou

Hej Ilinaa,
    Hur länge bodde ni i Moskva? Lärde sig barnen ryska också, eller behövdes inte det eftersom ni var där under en begränsad tid?

• llinaa
    Pistou skrev 2009-03-26 09:29:18 följande:
    Hej Ilinaa,Hur länge bodde ni i Moskva? Lärde sig barnen ryska också, eller behövdes inte det eftersom ni var där under en begränsad tid?
    vi bodde där i 2.5 år någon vidare ryska lärde de sig inte
  • Boa

Vi bor i Mexiko och vår dotter går på dagis här. De pratar spanska, men har en timme på engelska varje dag. Tycker det är väldigt onödigt med engelska eftersom min dotter bara är 19 månader, men valde dagiset av andra skäl. Hon pratar inte så mycket än, men det blir mest svenska och en del ord på spanska, hon förstår bra spanska.
    De flesta svenskar jag känner med barn i skolan har barnen i amerikanska skolor, det blir ju lättare då om de ska flytta nån annanstans sen. Många pratar bättre engelska än svenska. Svenska skolor finns inte här.

• Örnie

Ni måste tänka på att ofta har man inte något val. I vissa (få) utländska städer finns det svenska skolor med daglig undervisning. Sen finns det kompletterande svenskundervisning på flera ställen, men den är bara extra, inget alternativ till vanliga skolan. Europeiska skolan är tänkt för statligt utsända tjänstemän och anställda på europeiska patentverket. Om föräldrarna inte hör till den kategorin är det svårt att komma in där (och dyrt dessutom). Internationella skolor är ofta privata och kostar väldigt mycket.

Min erfarenhet av svenska barn i Tyskland, är att de lär sig tyska väldigt bra, även om de ibland kan ha problem i skolan (som i vissa delstater ställer höga krav), och snarare tenderar att glömma svenskan, eftersom många föräldrar inte prioriterar hemspråket.

• Hëllef

Vi bor i Luxemburg och valde ett privat franskspråkigt crèche. På de kommunala dagisen talar man vanligtvis luxemburgska vilket inte kändes som ett alternativ för oss. Det finns även engelskspråkiga dagis men vi ville ge dottern chansen att lära sig franska även om hon kommer glömma det när vi flyttar tillbaka till Sverige.

Vi vet ännu inte om vi kommer bo kvar här när dottern börjar skolan vid fyra års ålder. De kommunala skolorna ska vara bra här så då kan det mycket väl bli det alternativet.

• HarperSeven

Vi bor i Tyskland. Sonen som är 4 år går på en tysk/engelskspråkig förskola. Vi kunde även ha valt en tysk förskola som låg i ett tråkigt område och där personalen inte pratade någon engelska. Det finns även en skandinavisk förskola här där de pratar svenska, norska och danska. Vi ville dock att sonen skulle få möjlighet att lära sig tyska.

Vi är jätte nöjda med vår sons förskolan och är glada att vi fick plats där.

• Ain

Vi bor i Frankrike/schweiz och var dotter är 16 manader. Först gick hon hos en svensksprakig dagmamma, men nu gar hon pa franskt dagis. En av fröknarna pratar alltid engelska med barnen, men det känns lite onödigt.

När hon blir 2.5 -3 ar finns möjlighet att börja pa svenska skolan eller ga pa fransk "skola" (maternelle), eller tyska skolan (min man är tysksprakig) och senare även internationell skola. Vi väljer eventuellt svenska skolan i början eftersom vi hört sa mycket gott om den, men egentligen tycker vi det är viktigare att hon lär sig franska redan fran liten, om vi kommer att stanna här i framtiden. (om vi stannar eller ej bestäms om ett ar) Sa troligast blir det fransk eller schweizisk skola - da fransktalande.

Internationella skolan känns inte som ett alternativ för oss eftersom den är pa engelska och även för att barnen där flyttar sa mycket att det är stor chans att hennes vänner ofta flyttar fran Geneve.

• Pistou

Kul att så många skriver! Intressant att få läsa hur ni har tänkt och gjort.

• TyraPaloma

Du kan ju googla lite på olika städer som är aktuella.

Jag vet att i Berlin som jag kollade lite på förr innan jag fick min yngsta så finns det en svensk skola där de även får lära sig Tyska och Engelska från start. Så de får behålla det svenska språket men även kunna integreras i det nya landet.

Jag skulle nog ha valt något sådant.
    Kram, Jennie

Svar på tråden Ni utlandsföräldrar med barn i förskolan/skolan, hur gör ni?